
Европейска столица на културата – Пловдив 2019 е на финала си. Остават броени дни до официалния край и предаването на щафетата на следващите домакини през 2020 г. Какво успя да постигне градът ни през 365-те дни, когато носеше короната, с какво не сполучи и оттук-накъде попитахме творци, общественици, журналисти, които бяха активна част от случващото се през годината.
Димитър Инджов, галерист и колекционер
-Отговори ли на очакванията ви инициативата Европейска столица на културата?
- Имах доста по-големи очаквания от това събитие. Искаше ми се то да се превърне наистина в европейско по мащабите и по качеството на стойността си. Надявах се интензитетът на проявите и тяхното ниво да са на доста по–високо. Такова, че да предизвика национална или поне регионална еуфория и светът да види и оцени автентичността, магията и величието на Пловдив , който сам по себе си е изключителен град в исторически и духовен план.
- С кое събитие ще свързвате отминалата година?
- Мисля, че най–значимите, най-високите културни постижения бяха на пловдивски творци. И това не е някакъв местен шовинизъм, а една реална оценка. Безспорно това бяха постановките на Пловдивския театър. Те започнаха миналата година с „Дебелянов и ангелите” и след това продължиха с „Одисей”. Моите поздравления за Александър Секулов и Диана Добрева. Това определено бяха неща , с които пловдивчани могат да се гордеят. Това са моите фаворити. Театърът ни е на много високо ниво.
- Къде се провалихме?
-Не искам да бъда от хората, които само критикуват. В града се направиха много хубави неща и предполагам , че ще продължат да се правят. Но трябва да бъдем реалисти и да си кажем честно проблемите. Някак си не успяхме да подготвим града за това, което ни предстоеше, макар че го знаехме много отдавна. Например, за мен беше абсолютна недомислица в годината на Европейската столица целият град да бъде разкопан и в този вид да посреща гостите си. Те идват тук да починат, да се запознаят с историята ни, да се насладят на градската култура във всичките й аспекти , а се оказват сред разкопани улици и площади. Това трябваше да бъде отдавна приключило, много преди старта на събитието. Да не говорим колко пъти трябваше да обяснявам на мои гости от чужбина и други градове, защо има такива задръствания и да им обяснявам за умните светофари, които се оказаха най-тъпи в цялата страна. Трябваше също така да бъдат поканени и повече творци на световно ниво, за да добием един друг облик.
Някой ще каже, че за това са необходими много пари. Не смятам , че всичко опира до пари. Онзи ден един пловдивски клуб организира концерт на световноизвестен музикант, свирил с Рей Чарлз, Майкъл Джексън, Биби Кинг. Крейг Бейли и Петър Салчев сътвориха истинско преживяване за 50-60 човека. Това беше невероятно и в същото време много интимно събитие. Видах реакцията на хората след концерта, светлината в очите им. Дори само заради това си струваше да съм там. Трябваше да има повече такива събития. Трябваше да има поне по 2-3 такива събития на месец.
- Ще има ли ефект от събитието и през следващите години?
- Все някакъв ефект трябва да има. Не очаквам да е кой знае какъв. Надявам се поне да сме се научили какво НЕ трябва да правим. А да се надяваме, че научавайки какво не трябва да правим, ще започнем да правим нещата по-добре. Все пак много хора дойдоха, видяха града и се надявам да се върнат отново. Надявам се също държавата и общината да са оценили културните институти, които правят качествена продукция, и да продължат да ги подкрепят. Защото това е изключително важно. Инерцията не бива да се губи!
Още от категорията

Фейк снимките от Белия дом! Колективното злорадство, което храни нуждата от омраза


Как България гони младите си хора
Акценти




Работник пострада тежко при инцидент в „Арсенал"

Издирват 25-годишния Диян от сопотското село Анево



