Тодор Чонов влезе в Община Пловдив след 25 години в системата на МВР. Той бе един от първите заместници, които Здравко Димитров представи. Чонов е работил на различни длъжности в полицията, като е преминал през всички нива на системата. От 2004 до 2009 година е бил шеф на отдел “Наркотици” в ГДБОП – София, като през същата година е назначен за директор на Областната дирекция на МВР – Пловдив. Той заема поста до 2013 година, след което излиза от системата на МВР.
-Г-н Чонов, влязохте в нова ниша, след като над 25 години бяхте в системата на МВР. Как се чувствате на новия Ви пост и какви са първите ви впечатления?
- Доста напрегнато е, влизам с голямо желание за работа. Назначен съм като част от експертния екип на Здравко Димитров. Запознах се бързо с колегите и проблемите, които не са малко в този ресор. Отговарям за ОП „Паркиране и репатриране“, Синя и зелена зона, паркингите, Общинският инспекторат и градския транспорт. Първото нещо, с което се заехме е облекчаване на трафика. В момента гледаме по най-бързия начин да възстановяваме маркировката, най-вече пешеходните пътеки край училища и детски градини. Разпоредил съм на районните кметове с полицейските началници по райони да идентифицират опасните места и да осигурят безопасно пресичане по пътното платно.
-Транспортът е една от най-тежките материи, особено в Пловдив. По какъв начин ще взимате решения и имате ли вече експерти, които Ви подпомагат в процеса на взимането на решения? Има ли необходимия експертен потенциал Община Пловдив?
- Това, което констатирах в ОКТ е, че има специалисти и професионалисти, но за мое съжаление, не до такава степен, каквато съм очаквал. Ще ви дам един пример – в центъра за управление на трафика работят ИТ специалисти , които боравят с циклограми и различни софтуерни програми. Имаме сериозен дефицит на такива кадри. Съвсем скоро този служител, който отговаряше за центъра, получи добро предложение от частна фирма и напусна. Т.е. ниските заплати са огромен проблем да намерим качествени хора. Полагаме усилия с това, което имаме и ще привличаме външни експерти и консултанти. Към момента нямаме друга опция.
Едно от първите ми работни посещения с кмета, областният управител, представители на транспортния бранш бе в Центъра за управление н трафика, за да им покажем краткосрочните мерки, с които искаме да облекчим движението в Пловдив.
-Борбата с тежкия трафик – това беше един от приоритетите в програмата на Здравко Димитров. Какво трябва да се промени в организацията на движението, за да са намалят задръстванията?
-Както казах първо се заемаме с краткосрочните мерки, които могат максимално бързо да дадат положителен ефект. В момента пътните инженери изготвят нови циклограми на светофарните уредби на кръстовищата.
Новите режими ще са по бул. „България” – кръстовищата с „Васил Априлов” и „Победа”, бул. „6 септември” – кръстовищата с „Руски” и „Васил Априлов”, кръстовището на „Руски” с „Гладстон”, както и „Източен с „Мария Луиза”.
На тези 10 кръстовища ще сложим допълнителни секции за десен завой, като допълнителния защитен ляв завой ще го махнем, там където позволява и ще писнем турбинно преминаване. На бул. „България” и „Васил Априлов” например става много голямо задръстване, но ако отпушим само едното кръстовище, то на другото то ще стане тапа.
При въвеждането на новата организация на движението се поискали и на-ключовия ни партньор - от Пътна полиция, която ще осигури патрули и регулировчици в пиковите часове. Освен това представители на Пътна полиция ще има и там, където не можем да променим нещата софтуерно. Те ще следят дали всичко около движението е както трябва и ако има аварирали автобуси, катастрофа, неправилно паркирани коли или други проблеми, ще реагират на момента.
-Един от големите проблеми по булевардите, които вероятно може да се повлияе от краткосрочни мерки е паркирането в десните ленти. Например бул. „Христо Ботев” от „Източен” до Сточна гара, Пещерско шосе между „Васил Априлов” и „Копривщица”…
- Абсолютно, това е една от спешните и краткосрочни мерки, които ще проведем с МВР и Общинска полиция. Ще налагаме сериозни санкции за паркирани автомобили по основните артерии. Защото това много бърка движението на автобусите и движението като цяло. За съжаление, само глобяваме хората без да им даваме алтернатива. Това създава дисбаланс и дискомфорт на самите хора.
-Какво се случва с новия Генерален план за организация на движението? Какво включва той и какви промени са залегнали?
-Съвсем скоро влезе в сила. Анализираме го в момента и има доста добри предложения. Цели градски карета ще станат еднопосочни, така ще се спира и от двете страни, там където позволява широчината на улицата. Това ще ни помогне за Синя и Зелена зона. Ще търсим възможност да организираме и Зелена зона. Идеята е периферията на града, където има проблеми с паркирането и стълпотворението на хора и коли, да се направи платено паркиране с преференциално заплащане.
-Каква ще бъде цената на новата Зелена зона?
-Общинският съвет трябва да реши. Ако например в Централна градска част е 2 лева, то разумна цена би била 1 лев по периферията. Ще запазим за живущите възможностите за талони за годишно паркиране за първа и втора кола. Вървим в тази посока.
- Какво предвижда ГПОД за паркирането в града?
За съжаление, в Генералния план няма предвидени буферни паркинги, каквито има изградени в Европа. Идеята е хората, които идват в Пловдив да си оставят там колите и да ползват градски транспорт. Искаме на всички входно-изходни артерии да намерим терени, за да направим буферни паркинги. От трафик камерите, които имаме можем да кажем, че за месец в Пловдив влизат около 5 млн. превозни средства. Потокът е изключително голям.
Второто нещото, свързано с паркирането – в Генералния план е зададено еднопосочно движение по редица улици. Така в централна градска част, където има възможност да се спре от двете страни, ще увеличи значително паркоместата.
-Каква ще е съдбата на многоетажните паркинги? Виждаме, че им проблем там.
-За огромно наше съжаление в централна градска част няма парцели. Случаят с „4 януари“ - всички са против да се изгради многоетажен паркинг, търсим начин да смекчим проекта и живущите, директорите на училищата и родителите на децата да се съгласят. Може да се каже, че проектът за многоетажен паркинг в „Тракия” е замразен. По простата причина, че първо трябва да решим проблема с паркирането в широкия център.
- Бе анонсирано, че в Генералния план е заложено да се изградят бус ленти по цели булеварди? Смятате ли да приемете тази мярка, която не е със задължителен характер.
Нашата инфраструктура не позволява това нещо, но там където има възможност за по-скоростно предвижване на автобусите, ще го направим. В момента изпълняваме краткосрочните мерки – седмица за седмица, месец за месец. Големите инфраструктурни проекти – дай, Боже да се случат, дотогава ще работим в тази посока с много голямо внимание към всяко предложение от организации и граждани
-Ежедневно сме свидетели на грубо погазване на закона по пловдивските улици. Има ли вариант сега съществуващите камери да се свържат към МВР и да се глобява за различни прегрешения?
-Още докато бях директор на пловдивската полиция започна този дебат за възможност за поставяне на видеокамери и такива за превишена скорост, като половината от глобите да остават за общините. Към момента тези промени в закона ги няма и все още е на етап разговори. Смятам, че тази мярка ще бъде много полезна и съм много за нея. Нашите камери са само за гледане на трафика, съвсем друг е въпросът доколко се приемат като доказателство в съда, ако възникне спор.
Очаквайте – какви са плановете на Община Пловдив и Тодор Чонов за справяне с градския транспорт!
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри