Светещите обувки - хит на пазара за детски стоки, който се появи за първи път преди повече от десетилетие. Подобни модели продължават да впечатляват хлапета и тийнейджърите, но с времето изработката им се оказа не особено рационална. Техните лампички са изтощават бързо и това ги прави нецелесъобразни предвид стремящата се към екологичност индустрия.
Има ли начин подобни обувки да светят, без да са в тежест за околната среда? На този въпрос отговаря пловдивчанката Анна Велкова, спечелила със свой проект симпатиите на Оливър Бернхард - директорът на световна компания за спортни дрехи, чиято изработка е отговорна към природата.
Ани е студент със специалност „Възобновяеми енергийни източници“ в Германия и заедно с още двама студенти – Алин Зомер и Ян Вайнгард от Спортния университет, успели да стигнат до иновативна идея. Нея са представили на конкурс в Швейцария.
Повече за концепцията им, както и емоции и уроците, които съпътстват целия процес, разказва самата тя пред TrafficNews:

– Здравей, Ани! Сподели ни как се стигна до това да представите идеята си на този конкурс в Швейцария?
– Здравейте! Всичко започва отдавна. Още миналото лято с група колеги участвахме създадохме проект, свързан с пестенето на ресурси. Тогава спечелихме първия кръг с идеята ни за приложение, което създава връзки за обмяна на различни продукти. Вместо да си купуваш нещо, което ще използваш два пъти, това приложение те свързва с хора, които имат такова и са готови да го споделят. Всъщност така и се стигна до участието ни на втори кръг. Конкурсът се проведе в Швейцария. Проектът, с който участвахме, беше на друга тема - „Движение“. Фирмата, която беше инициатор на конкурса, небезизвестната On Running, която произвежда обувки за атлети и спортно облекло. Тъй като нямаме опит в подобна сфера, с моите колеги от Спортния университет много се чудихме дали въобще да участваме – темата е много специфична. Все пак решихме да участваме, бяхме стигнали до тук.
– Как успяхте да достигнете до вашата идея особено при липсата на опит?
– Имахме ментори от тази фирма, които бяха до нас през цялото време. Те ни оказаха голяма подкрепа. Бяха дадени насоки и трябваше да се придържаме към някоя от трите възможности за тема – движение при деца, бягане или иновации в сферата на бягането. Ние се спряхме на първата възможна.
Докато мислехме какво точно да правим, с моите колеги се присетихме за тези светещите обувки, които бяха голям хит едно време. Спомняте ли си? Като деца много се впечатлявахме как светят, особено вечерно време. С тези обувки има обаче един проблем, който тогава не сме разбирали – или се изтощават много лесно батериите, или се чупят и не светят вече. Като цяло трайността им не е дълга и обувките се изхвърлят или стоят в шкафа. Затова решихме да работим по възможността да удължим живота им и то по начин, който не е вреден за околната среда.
– Трудно ли беше да откриете алтернатива на лампичките с батерии?
– О, много. Помогна ни и наш преподавател по материалознание. Заедно с ментора от компанията пък ни започнахме да търсим материали, с които можем да замерим тези лампички. Идеята ни беше те да имитират светлина, като едновременно с това да се спестява ресурс. Търсихме и материали, които да подлежат на рециклиране. Честно казано, тази задача не беше никак лесна. Да намерим хем сензорни материали, които да се чувствителни на упражнен натиск, хем да произвеждат светлина. А и освен това да могат сравнително лесно да се произведат в краен продукт.
– Накрая на какво се спряхте?
– След проучване, което отне месеци, открихме механохромните полимери. Не е толкова стряскащо, колкото звучи (смее се). Те изпълняват две функции, които отчитат, когато механична сила бива упражнявана върху тях. Тогава се случва химична реакция, която имитира светлина в определен диапазон. Най-просто казано, когато стъпим - виждаме как обувката свети. В зависимост от вида на полимера тя може да свети в зелено, в червено, в синьо. Плюс тук е, че механохромните полимери се синтезират в лаборатория и след това могат просто да бъдат премахнати от обувката и да бъдат рециклирани. Т.е. срещнахме иновативен вариант, които да бъде сравнително екологично чист.

– С какво се сблъскахте, когато трябваше да представите идеята си пред аудиторията?
– Бяхме общо 11 отбора, имаше и много присъстващи. Журито беше застанало някъде в дъното на залата, слушат и гледат. Чувствах се като в риалити формат. Сцената беше огромна – два пъти колкото Драматичен театър-Пловдив. Екранът, на който се прожектираше проекта, беше два пъти по-голям от завесата му. Макар че вече съм тренирана на такъв тип изяви, за мен беше голямо вълнение и притеснение. Но мисля, че когато правиш нещо с желание и представяш продукт, в който наистина вярваш, нещата се получават по-леко. Макар че не спечелихме, аз много се зарадвах на реакцията на Оливиер Бернхард.
– С какво успяхте да впечатлите личност като Бернхард, който освен атлет е и дългогодишен предприемач?
– След като приключихме с презентацията на проекта ни, той храна микрофона, замълча няколко секунди и каза: „Ама това всъщност е една много революционна идея! Много ми харесва“. Зададе няколко въпроса относно бизнес плана ни и проучванията, които сме направили. Такива анкети ние вече бяхме изготвили и на база тях разбрахме, че много потребители биха си взели такъв модел. Самият Бернхард сподели, че идеята му се е понравила и би се зарадвал, да я види подобен продукт реализиран. Каза, че би говорил с фирми и предприемачи, за да прецени техните нагласи какви са. Но ще видим какво ще излезе накрая.
– Каква беше идеята на отбора, който грабна първото място?
– О, идеята на отбора, който спечели конкурса, също беше много иновативна. Те бяха измислили обувки, които се разтягат по крака. Детското краче расте бързо и се налага редовно да се сменят обувки, което също е загуба на ресурс. При техния модел това не се налага, защото обувката на практика се уголемява.
– Казваш, че си била много развълнувана, какви други впечатления остави в теб този конкурс?
– Чуждестранните бизнеси все по-устойчиво се замислят върху проблема със замърсяването на околната среда. Експертното мислене е на съвсем различно равнище – търсят се решения на проблеми. Идеите се съобразяват с това дали наистина има смисъл от тях, ще помогнат ли на нещо да стане по-добро? Впечатлена бях и от най-новата идеи на компанията на Берхнард. Те са направили обувки и дрехи, чийто състав в преработен въглероден диоксид. По някаква иновативна технология са успели да извлекат и синтезират CО2, като по този начин подпомогнат опазването на околната среда. Държаха обувката с бели медицински ръкавици и така ни я показаха. За съжаление, ние не успяхме да се докоснем до нея и да научим как точно е направена. Пазят технологията в тайна, все пак има само 10 произведени бройки в целия свят. Иначе спортните облекла от въглероден диоксид вече са вкарани в масово производство – ние получихме тениски. Много са леки, удобни и проветриви.
Има още нещо, което остана за мен като личен урок от ситуацията. Едно от най-ценните качества, които трябва да се постараем да придобием - да спрем да мислим дали ще успеем или ще се провалим. Важно е да се пробваме да реализираме идеи, които никой друг не е предлагал. Да, може и да не стане, но ако имаме правилните хора до себе си – всичко по-възможно. С тези уроци се осмисли цялото ми пътуване до Швейцария!

Още от категорията
Виж всички
Иво Сиромахов: Тошко, мислех, че свободата на словото ви е важна – защо излъгахте хората?
Известен продуцент отиде на село, за да гледа кози
Акценти
Виж всички
Бойко Борисов лично посрещна шефа на "Райнметал" ВИДЕО
Строят нова модерна учебна сграда за децата на Пловдив