"Гледай без да се ядосваш, пипай без да се докосваш, недей да свършваш точно сега" и тъй нататък - тези музикални порно послания ехтят в "ритъма на любовта", както пее самият им автор Азис, в центъра на Пловдив. Случката е от миналата вечер, а чалгата се лее от ул. "Отец Паисий" и по-скоро от сцената на Австрийския културен павилион пред "АртнюзКафе".
Поводът е изложба на двама млади творци - визуалния артист Лекси Фльор, която живее между България и Швейцария, и французина Мич Брезунек. Или по-скоро закриването на изложбата "BIDDING SALE AT 4ALGA PUNK" или "Търг с наддаване на чалга пънк". Гост на събитието пък е провокативната изпълнителка Мила Роберт, дъщеря на Ваня Щерева. Роберт, която е известна с кавърите си на чалга парчета, прави пърформанс на сцената.
На изложбения търг се продават фотографии. Самите творци рекламират събитието си така: "За закриването на изложбата Мила Робърт ще се представи на сцената на FLUCA - Австрийски културен павилион! Бъдете там, ако искате да видите най-голямото шоу на фалшив VERSACE и да получите уникалния шанс да получите блестящо произведение на изкуството за вашия дом, офис или гараж. Ранните инвестиции се изплащат добре".
Концепцията обаче се чупи някъде и от сцената започва да ехти в абсолютен оригинал люта чалга. Пънкът е забравен за сметка на действително натрапчивите припеви "Хоп и влиза малко по малко" и други словоблудствени етюди, в чиито детайли не искаме да влизаме. Този музикален панаир се случва без оглед посланията на Лекси Фльор, която в едно от рекламните видеа на изложбата, обяснява, че чалга фънкът нямал нищо общо нито с чалгата, нито с фънка. Явно обаче се е свел до тежкия лек стил.
Истинският културен дисонанс обаче се допълва от една пластика в изложбата, която представлява нещо като митично същество с големи размери, светещи очи, уриниращо червена субстанция от тръбичка, излизаща от зоната, където се намират половите органи при хората.
Реакциите от колаборацията не закъсняха. Още по време на чалга взрива читатели на TrafficNews сигнализираха с възмущение как центърът на Пловдив е огласен от попфолк, който след време прелял в Националния химн на Република България.
"И това се случва на Австрийския културен павилион. Що за култура? Става все по-тъжно", реагира един от читателите ни.
FLUCA – Австрийски културен павилион е отворена сцена за изкуство и култура, съвместен проект на Фондация „Отворени Изкуства“ и Австрийско посолство в България – част от Работната програма съгласно Спогодбата за сътрудничество в областта на културата, образованието и науката между Република България и Република Австрия.
За коментар потърсихме директора на "Отворени изкуства" Веселина Сариева. Тя категорично се разграничи от случилото се на сцената и посочи, че не е била запозната с репертоара. Също така подчерта, че тя също смята, че е била замърсена визуалната и шумова среда и поднесе своите извинения към потърпевшите.
"Това е открита свободна сцена - двама художници Брезунек и Фльор си организират изложбата. Те поканиха Мила Роберт, която е известна българска музикантка, човек, занимаващ се с култура, популярен. Трябваше да има пърформанс, но в един момент започна тази музика, която аз също бях шокирана да чуя. Поради факта, че ние отстояваме свободата на художници, артисти и представяния, това, което ми оставаше да направя, е да се опитам да регулирам събитията. Но ние не живеем във времето на комунизма, където аз трябва да одобря репертоара на художници, изпълнители, музиканти и т.н. Това не е стейтмънт на Веселина Сариева, на галерия Сариева, на ArtnewsСafe, на Фондация „Отворени Изкуства“. Разграничавам се от това, но нямах възможността да го спра, тъй като щях да бъда нападната, че ограничавам свободата на словото. И тъй като не бях запозната с репертоара, в момент в който стана драстично, отидох и помолих да се спре музиката и при тази моя намеса беше прекратено. Аз имам доверие на тези хора. Това е една открита сцена за изкуство и култура, за която за мен е много трудно едновременно да давам път и да налагам някаква форма на регулация на изпълнението. Когато кажат Мила Роберт - вие сте запознати с творчеството ѝ, не очаквах това. Явно това е било майтап или артистичен жест от тяхна страна, който обаче замърсява визуалната и шумова среда. Искам да се извиня на потърпевшите, както вече поднесох извинения на хората от близките заведения", каза Веселина Сариева.
Още от категорията
Режисьорът Веселка Кунчева и началото на пътя към успеха