Пловдивската опера ще разгърне програмата си през летните месеци на още две алтернативни пространства наред с Античния театър. Лятната програма на най-голямата културна институция под тепетата за втора година ще се случи в двора на Техническия университет. Специално за 2019-а операта ще издигне кораб-сцена и на Марица. Кога ще се случи това зависи от състоянието на реката, но при всички случаи ще е през юни, юли или август. Акцент на тази сцена ще бъде подборът на заглавия, насочени към детската аудитория.
Щастливи сме да споделим, че ще предложим изключително богата програма за фестивала Opera Open, за която се готвим вече три години. Тя се случва и с помощта на фондация „Пловдив 2019”. Градът може да се похвали, че вече има развит оперен туризъм, а над 35 процента от публиката на фестивала идва от чужбина. 30 процента от билетите за тазгодишното издание вече са продадени. Преди години за месец спектаклите ни се гледаха от 5000 човека,а през 2018-а те са 20 000, каза директорът на Пловдивската опера Нина Найденова. Тя допълни, че през 2019-а има сключени договори с 9 големи туроператори, които организират посещенията на туристи от цял свят.
Откриването на Opera Open е на 8 юни на Античния театър с Гала с класическа музика от различни епохи, съпроводена с уникално светлинно шоу и 3D мапинг.
На 15 юни е голямото събитие – премиерата на бароковата опера „Орфей и Евридика” от Глук. Специално за да я постави, под тепетата се завръща световноизвестният режисьор, художник и хореограф Стефано Пода („Силата на съдбата”), а в ролята на Орфей ще видим звездния контратенор Антонио Джованини. На сцената ще излязат над 100 доброволци, които ще олицетворяват разнообразието на хора и раси.
Когато споделихме на Стефано Пода, че Пловдив ще бъде Европейска столица н акултурата и му предложихме различни заглавия, измежду които да избере, той се спря на „Орфей и Евридика”. Той искаше да представи богатото културно наследство на траките и земята на Орфей, разказа Нина Найденова.
На 21 юни първият спектакъл, с който Пода грабна сърцата на публиката, „Силата на съдбата” ще бъде представен пред публиката отново.
Под тепетата ще се случи и друго вълнуващо събитие – Старият град ще притихне в магита на 12-членния оркестър „Камерата Страдивариус” и техните безценни инструменти от средновековна Италия.
На 13 юли публиката на Античния театър ще се наслади на премиерното представление „Риголето” от Верди. То е копродукция с Националната опера. Спектакълът на акад. Пламен Карталов ще бъде интегриран с пловдивски артисти.
Операта не изневерява и на традицията да прави интересни колаборации с музиканти от други жанрове. След успешните изяви с рок, метал и поп изпълнители, на дневен ред е джазът. Оркестърът ще се впусне в едно вълнуващо пътешествие с нашумялата американска певица Лиз Райт, чиито албуми достигнаха №1 в класациите на списание „Билборд” през 2005 и 2006 г. Концертът е на 16 юли и е в копродукция с Plovdiv Jazz Fest.
Фестивалът няма пренебрегне и любителите на балетното изкуство. На 20 юли ще бъде представен спектакълът „Лебедово езеро” от Чайковски. Новата постановка ще бъде дело на хореографа Константин Уралски – дългогодишен солист в Болшой театър, художествен ръководител на балега на Айова (САЩ) и главен балегмайстор на Астраханската опера и балет в Русия.
Пикът на Opera Open през 2019-а ще бъде гастролът на тенора Хосе Кура. Аржентинецът е признат за най-добрия изпълнител в света на партията на Отело след Павароти, Карерас и Доминго. Кура ще гостува под тепетата на 26 юли в „Отело” на Античния театър.
Щастливи сме, защото това наистина е изключителен гастрол. Водихме преговори в продължение на 2 години, разкри директорът на Операта Нина Найденова.
Тя допълни, че поради интереса от туроператорите фестивалът ще продължи и през август.
Финалът му е на 30 август с „Аида” с участието на прочутия български баритон Кирил Манолов. В спектакъла ще участват хоровете на Пловдив. През тази година операта имаше изключително успешно партньорство с хоровете в „Набуко”. Изпълнението на Хора на евреите предизвика фурор и за първи път хор бе предизвикан да пее на бис.
Специално за фестивала Операта получава подкрепа от фондация "Пловдив 2019" в размер от 530 000 лв.
Още от категорията
Костадин Кисьов за „Старинен Пловдив”: Нехайно управление и некадърни реставрации