Пернишките села празнуват "Сурва". От снощи са отворени за гости къщите и пълни трапезите в населените места в общините Перник, Брезник, Радомир, Земен и Ковачевци – те очакват кукерите, които ще изгонят злото от домовете им.
По стара традиция фамилиите се събират от всички краища на страната в нощта срещу старостилния Васильовден, който е най-големият зимен празник в региона.
Само в село Дивотино над 150 души е групата от кукери, които днес ще обикалят къщите, за да гонят злите духове, съобщи Нова ТВ.
Пернишката "Сурва" е част от националната система "Живи човешки съкровища" в категория "Традиционни празници и обреди", коментираха за БТА етнографи.
В центъра на всяко село се пали ритуален огън, маскирани мъже танцуват около него, възвестявайки с оглушителен грохот победата на доброто над злото. Ликове с фантастични животни се подготвят още от есента, като в направата им взима участие цялото семейство.
Почти цяла година в къщите се събират разноцветни птичи пера, кожи от животни, царевична шума, клони и дънери от дърво, боядисват се прежди. Маските се пазят в тайна до последно, като в нощта срещу Васильовден дружините се съревновават чия е най-красива. Колкото по-страшни са ликовете, толкова по-голяма е магическата им сила срещу злото.
На кръста си сурвакарите носят богат наниз от звънци. Някои от хлопките тежат над 50 кг. Големите маски и тежките звънци подчертават мъжката сила.
По три поколения - баща, дядо и внуче дефилират в пъстроцветното шествие на Сурва. Маскираните дружини обхождат къщите в първите часове на Васильовден с пожелания за здраве и берекет. Групата се предвожда от билюкбашия, облечен в гвардейски дрехи, на който безпрекословно се подчиняват всички. В групата задължително има булка и младоженец, поп, мечка и мечкар. Сурвакарите разиграват обичая "сватба", символизиращ желание за женитба и пълен дом с деца.
На този ден във всеки дом на трапезата има ритуална погача, варено кисело зеле с месо, пача, баница със сирене и праз, туршия, вино и ракия. Като най-желани гости сурвакарите са нагостени и дарувани богато с орехи, месо, сланина, ябълки и всичко, което са произвели стопаните.
Традицията се предава от баща на син и става по-силна, дори и в нашето съвремие, отбелязват експерти.
Някои от най-запалените сурвакари заедно с бебешките дрънкалки връзват на новородените сурвакарски звънци. Хлопките са част от наследството, което се съхранява и предава като злато във всеки дом.
В село Ярджиловци е запазен сурвакарски звънец от 1834 г., смятан за най-стария у нас.
Традицията влияе и върху поминъка на населението, според етнографи. Заради направата на маските в дворовете в Пернишко вече се отглеждат и пуйки, които не са типични за региона, посочва етнологът Цветана Манова.
Все повече са специалните работилници, в които се изработват маски, обособена е и професия "звънчар" за направата на хлопки.
Сурвакарски маски на майстора от пернишкото село Лесковец Малин Будинов са откупени от Музея на европейските и средиземноморски цивилизации в Марсилия. Негова творба е сред експонатите в Международния музей на карнавала и маската в белгийския град Бенш. Образци на самобитното изкуство на майстори от региона гонят злото в много български и чуждестранни домове.
От 2009 г. Перник е европейска столица на сурвакарските игри. Празникът "Сурва" не успя да влезе в представителния списъка на ЮНЕСКО за нематериално културно наследство на човечеството. Това обаче не прекърши ентусиазма на хилядите сурвакари, които още снощи излизоха на поредната си премиера.
TrafficNews.bg
Още от категорията
Избрана публика се настани в 17 ложи в автентичния пловдивски театър "Люксембург"