Дълги години в класацията на най-високо оценените картини у нас присъстват творби на Майстора, Златю Бояджиев, Цанко Лавренов, Мърквичка, Гюдженов. Според покойният акад. Светлин Русев картините, които са част от културното ни наследство, трябва да бъдат отпреди 1900 г. и да бъдат оценени на 500 000 лв. Все по-често се случват опитите фалшификати да бъдат представени на чуждестранен търг, за да бъде "измит" техният произход, пише 24 часа. След това те се връщат в родината ни и се представят като оригинал. Но кои все пак са най-скъпите картини у нас?
Една картина лесно може да бъде разпозната като оригинал, ако носи ценния подпис на своя създател. Но например Майстора никога не е подписвал платната си. Цената на една художествена творба зависи от произхода й. Той може да бъде доказан чрез документиран сертификат, че тя е оригинал. Подобни документи издават специалисти от Националната галерия и НИМ.
"Белене на платно" на Майстора беше открадната от Художествената галерия, но след дълго издирване беше върната.
Цената на една творба се повишава, когато тя е монографирана или публикувана в специализирано списание. Високата производителност също не прави услуга на авторите. Следователно колкото по-малко техни творби има на пазара, толкова по-скъпи са те. Така творбите на Иван Милев, който почива едва на 30-годишна възраст, държат изключително високи цени, защото се срещат много рядко. Високо оценени са и картини на Сирак Скитник, Мърквичка, Ярослав Вешин.
"Свинарка" на Златю Бояджиев, която също беше открадната от ХГ, но по-късно върната.
"На нож" на Ярослав Вешин
Картина на Мърквичка, част от конфискуваната колекция на банкера Цветан Василев.
"Цар Симеон" е една от най-прочутите картини на Димитър Гюдженов.
Владимир Димитров-Майстора е истинско светило на българския артпазар.
Натюрморт на Бенчо Обрешков
Картините на Златю Бояджиев са сред най-скъпите картини у нас.
"Доброто старо време" на Цанко Лавренов
"Безработна" на Иван Ненов, част от колекцията на НХ.
Още от категорията
Пловдив става център за дигитализация на националните ни съкровища по Плана за възстановяване