
Христо Бозуков е роден на 12.03.1987 г. в Пловдив. Средното си образование завършва през 2006 г. в гимназия „Никола Вапцаров“ под тепетата, а висшето - във Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий”, факултет по Изобразително изкуство, специалност: „Изящни изкуства – Стенопис“, бакалавър и магистър. Участвал е досега в 54 изложби, от които 10 са самостоятелни и 44 общи. Носител е на награди: второ място в конкурс за млади автори „Ичко Лозев” – 2011; награда за живопис на годишната студентска изложба – 2012; награда в студентска изложба-конкурс „Изкуство на хартията” – 2012; специална награда за млад автор в годишната изложба на Дружество на пловдивските художници – 2015. Член е на Дружеството на пловдивските художници в България и на Съюза на професионалните берлински художници (BBK) в Германия.
С Христо Бозуков си говорим за откриването на изложбата му „КоВра-19” в галерия Seven в Капана на 3 юни от 18 ч. Куратор и организатор на изложбата е Джей Хaуари - магистър на Академия ВОГ-Нидерландия и член на Академичния Съвет на Националната модна академия като преподавател по моден дизайн и модна стилистика с майсторски клас.
- Христо, защо „КоВра-19” и защо В е главно? Разтълкувайте ни заглавието на новата си изложба.
- Името произхожда от пандемията с Ковид-19 в света. В същото време го свързвам с Кобра – отровната змия, от която всички се страхуват, защото ако ухапе някого, той приключва. Главното „В” в КоВра-19 е поради неверието на българина в Ковид-19 и Кобра, това е един вид провокация.
- Успя ли тази кобра да смрази и вас, да ви обездвижи и да ви взема свободата?
-Не, но успя да ме накара да се замисля за свободата на всеки от нас. Това донякъде ме притесни и около 2 седмици не съм рисувал. И въпреки всичко, когато застанах пред платното, се получи от първия път, тъй като не знаех дали ще има утре.
- Каква е историята с картината маска?
- Това е акцентът в изложбата – показвам истинска маска в смола.
- Наричате периода на пандемията сюрреалистичен, с какво той е свръх реалистичен и кое от подсъзнанието ни изведе на повърхността?
- Защото това е един Световен пърформанс, реализиран от някой с една лекота. Лично аз виждам много по–сериозен и голям проблем от това, което медийно ни беше представено. И този проблем е в хората, които стоят на високите етажи, които ни управляват.
- Какви бяха сънищата ви в този период на тотална социална изолация и как те се превъплътиха в картини?
- Сънят ми бе реалистичен с едно красиво, къдраво момиче, което остана в България, заради панденията и което провокира създаването на тази изложба. Така че картините ми са вдъхновени и от любовта.
- Как се живее в период, когато хората са лишени от възможността да общуват с живото изкуство?
- Живее се изключително тежко, защото виртуалното изкуство не може да замени живото.
- Какво научихте за себе си, а и за другите по време на кризата?
- Всеки човек най-точно се оценява в екстремна ситуация. При мен се случи преоценяване на ценностите и сито на кръга от хора около мен.
- Как захранвахте духа си, за да се вдъхновите и да продължите да работите?
- С истинска любов, без маска!
- Кое е нещото, което ви прави щастлив днес?
- Щастието е в пътя към вечното изкуство!
- Какво ще промени тази криза за хората на изкуството?
- Ще ги накара да бъдат истински в изкуството, защото осъзнаха, че с една лекота може да им се отнеме свободата и изкуството им да се замени с ежедневен страх; а истински свободните автори не се страхуват.
Още от категорията

Разпадът на Балабановата къща открит преди десетилетие, експерти готвят становище от 2021 г.


Акценти

Пожар край пловдивско село, пушеците се виждат на километри

Тодор Неделев се завръща в Ботев Пловдив


Тежка катастрофа на пътя Пловдив-Карлово




