Еврейската общност в Пловдив посреща Новата 5781 г. Гост на празника е зам.-кметът с ресор Култура Пламен Панов. Той поздрави евреите и пожела здраве на семействата им.

Летоброенето в еврейския календар се води от сътворението на света, а датата се определя по лунния еврейски календар през есента – в първите два дни от еврейския месец тишри. В първите два дни от новата година всички отиват в синагогата, за да се молят за себе си, за семействата и близките си, за своето отечество. Няма фойерверки и пищни трапези, а смирение и покаяние.

Еврейската година се брои от “сътворението на света”. Понеже месеците в еврейския календар са лунни, от 29 или 30 дни, трябва да се навакса закъснение спрямо слънчевата година. Това закъснение от 11 дни годишно се компенсира на всеки З години с един добавъчен месец. Тъй като еврейският календар е лунен, празниците започват от вечерта със залеза на слънцето. По тази причина на иврит се наричат Ерев Рош Ашана, каквато е днешната вечер. Утре пък е Първият ден на 5781-ата еврейска нова година и започва с месец Тишри. Началото на годината започва с Рош Ашана, Нова година – рожден ден на сътворението на света, когато всяко създание бива подлагано на съд. “Десетте страшни дни” между Рош Ашана и следващия празник Йом Кипур символизират силата на разкаянието и на Божието милосърдие. Характерни за новогодишните служби са тръбенето с шофара (рог от овен) и четенето от Тората (първата и основна част на Библията).

От този ден започват десетте дни на покаяние, които предшестват еврейския празник Йом Кипур. Рош Ашана се празнува 2 дни. В следобеда на първия ден се извършва молитвата ташлих (в превод да изхвърля). Излиза се на място, където има течаща вода или река и се изхвърлят условно лошите неща, сторени през изминалата година – ритуал, запазил се отпреди хиляди години. Празничната вечеря започва с традиционния сладък хляб хала и резенчета ябълки, потопени в мед. Ябълката е символ на забранения плод и грехопадението, а медът на обетованата земя, в която текат “мед и мляко“. На трапезата се нареждат общо седем блюда, които се свързват със здравето, щастието и благополучието на семейството.

Еврейската Нова година се променя в зависимост от лунния календар, но се отбелязва в началото на есента. Поздравът е „Шана Това! – честита нова година или общото Хаг Самеах! – честит празник. Евреите започват летоброенето с мистичното сътворение на света, което се е случило през 3761 година преди Христа.

Рош Ашана е по-скоро празник за размисъл и равносметка за изминалата година. Хората се поздравяват с "Хаг Самеах, Шана Това". Рош Хашана или Рошашана (иврит: ראש השנה rosh ha-shanah) в буквален превод означава "глава на годината", а в идиоматичното си значение се отнася до еврейската нова година. В този пасаж, обаче, терминът не се отнася специално до първия ден от годината, а до "началото" на годината. В юдаизма има четири чествания на "новата година", като всяко от тях отбелязва различна "година" от правна гледна точка, също както в григорианския календар 1 януари отбелязва "Нова година", като в същото време има други дати, които отбелязват началото на фискалната, учебната или друга "нова година".

Рош Хашана отбелязва новата година за хората, животните и правните договори. В Мишна този ден е назован и като деня, от който започват да се броят календарните години, както и годината шмита (седмата година, по време на която е забранено земята да се обработва) и годината йобел (годината след шмита). В Тората този ден е наречен "Денят за тръбене на шофар" (Yom Terua, Левит 23:24), а равинската литература и самата литургия описват Рош Хашана като "Денят на съда" (йом ха-дин) и "Денят за възпоменание" ("йом ха-зиккарон"). Празникът Рош Хашана е първият от така наречените Йамим Нораим (иврит: Дни за страхопочитание), най-важните и тържествени дни от еврейския календар; Йамим Нораим са предшествани от месеца Елул, през който евреите трябва да се посветят на самооценка и разкаяние - процес, намиращ кулминацията си с десетте дни Йамим Нораим, наричани още Asseret Yemei Teshuva - "Десет дни за покаяние", започващи с Рош Хашана и завършващи с празника Йом Кипур.