Наистина ли Пазарджишкият театър е жертва на вероломството на посочения от разследващите за мозък на злоупотребите в сценичните изкуства  IT специалист Петко Писков и продължили ли са след констатираните нередности ръководителите на институцията да пренебрегват правилата – отговор на тези въпроси потърсихме в системата на СЕБРА за периода от октомври 2023 до октомври 2024 г. Припомняме, че одитен доклад на експерти на Министерство на културата, констатира редица нарушения за периода от 1 януари 2022 до 30 септември 2023 г. – фиктивни представления, неотчетени такива, раздаване на респектиращи суми за допълнително материално стимулиране в размер на над 65 000 лв. за девет месеца на един човек, а на друг за същия период – над 51 000 лв. 

Данните показват, че в трите последни месеца на 2023 г. единственият с въведени данни за заплати (Код 1) е ноември.  Тогава на Пазарджишкия театър са изплатени 113 002.54 лв.  Новата 2024-а започва с набъбване на сумата – за януари е 136 080.8 лв., февруари – 126214.61 лв., март – 130 414.41 лв., април – 164 167.29 лв., май – 145 575.35 лв.,  юни – 132 791.36 лв., юли – 257 900.22 лв., август – 127 732.87 лв. За септември в системата на СЕБРА липсват данни.

Ръстът подсказва, че директорът или е повишил доходите на подчинените си, или пък има нови назначения.Те обаче не са видими в сайта, който е и лице на театъра. Така или иначе за посочения период от октомври 2023 до август 2024 г. фонд „Работна заплата” е 1 220 876.64 лв.  От сайта става ясно и че към днешна дата в трупата на щат са 36 актьори, двама драматурзи и двама режисьори.  Към тях трябва да добавим администрация и технически служби, които не са упоменати. По думите на директора Григор Антонов в театъра работят стотина души и никой от тях не е формално назначен.

Одитори: Частни продуценти са печелили стотици хиляди от държавните театриДесетки хиляди левове са раздадени като ДМС, някои получавали по 22 бона, докато други взимали 100 лв.

Рязък ръст бележи друго перо в бюджета на Пазарджишкия театър. През октомври 2023 г.  издръжката (Код 10) е 18 914.37 лв. Още през ноември сумата набъбва на 131 978.96 лв. През декември пада на 39 457.54 лв.

През януари 2024 г. червената лампичка отново светва – със 103 платежни са наредени 169 302.98 лв., през февруари – 221 487.56 лв., през март – 97 949.60 лв. , април – 188 592.35 лв., май – 232 926.60 лв., юни – 200 982.18 лв., юли – 213 291.13 лв., август (тогава театърът не работи) – 95 072.99 лв., септември – 182 341.06 лв. Така общата сума за деветмесечието на 2024 г. е 1 601 946.25 лв.

В очакване сме разследващите да установят къде са отивали тези огромни суми – особено преведените по Код 10 (издръжка – ток, вода, външни услуги, включително разпространение) и как от 18 914.37 лв. са се увеличили десетократно.

Очевидно това перо от бюджета на театъра също е използвано – вероятно за външни услуги.  Подобни тревожни скокове в издръжката се забелязват и в Родопския драматичен театър.

По Код 18, в който влизат плащанията на хонорари, най-респектиращите суми са за февруари – 49 067.74 лв., април – 85 656.71 лв. (сумата е взета с 6 платежни, които са изплатени на 6 човека),  май – 35 079.45 лв.,  юли – 57 737.72 лв. Интересното е, че има плащане и за август – 6961.94 лв., когато театърът не работи.

Найден Тодоров: Червената лампа светна, когато получихме обезпокоителен списък с назначенияИма съмнение за нередности и в други театри, но ще ги оповестим след проверка, каза още министърът на културата

В последните си публични изяви директорът на театъра Григор Антонов се опитва да оневини действията си и твърди, че той е подал сигнал за некоректността на фирмата на Петко Писков, която обслужва счетоводно институцията.  В интервю пред БНТ директорът казва, че по време на планов одит се е усъмнил.  Одитът с констатираните нарушения, за които писахме в предходен материал,  е започнал на 15 септември 2023 г.  По това време той прекратява и отношенията си с фирмата на Писков. Ще припомним обаче констатациите на одитния доклад и ще си позволим да цитираме констатациите на проверяващите.

„В ДКТ „Константин Величков”-Пазарджик не са създадени условия за законосъобразно отчитане на приходите от продадени билети за представления на чужди сцени, което е довело до злоупотреба с публични средства и получаване на по-голяма субсидия от полагаемата. В културния институт е въведена лоша практика за назначаване на актьори на срочни договори за участия в отделни представления, с цел признаването им за собствен театрален продукт и получаване на субсидия. Установено е незаконосъобразно разходване на бюджетни средства за изплащане на допълнително материално стимулиране като директорът не е утвърдил ред, критерии за разпределяне и срокове, в резултат на което ежемесечно са изплащани допълнителни средства, а отделно служители са получили значителни суми спрямо останалите. Констатирани са нарушения на принципите на ЗОП, като разходите за външни услуги, в това число разпространение, счетоводно обслужване, софтуерни услуги и обучения на служители, са извършени на базата на сключвани от директора договори без публичност и прозрачност.  Закупени са 2 броя автомобили без провеждане на обществена поръчка в нарушение на ЗОП. По сключените незаконосъобразни договори за разпространение на спектакли са платени средства над 4,2 млн.лв., които значително надвишават приходите от билети, като липсват документи за действително предоставените услуги и продадени билети”, пише в констатацията на одиторите.

Признанието на Антонов, че в някакъв момент е открил проблем (който продължава година) – дали след намесата на Министерство на културата, или преди това, няма никакво значение. Това не отменя факта, че като директор най-малко е проявил безстопанственост и е загърбил задълженията си като администратор, за да се стигне до констатациите на одитния доклад.

Кой в Министерството на културата "проспа" огромния скок в бюджетите на Родопския и Разградския театри?

Кои са фирмите, с които театърът работи?

„Суис Примиум Системс” ЕООД, на която управител и едноличен собственик от регистрирането ѝ на 7 декември 2017 г. е Петко Писков, изработва  софтуерната счетоводна програма.  Първоначално тя е с адресна регистрация в Смолян, но по-късно седалището ѝ е в Пазарджик.

Главен счетоводител, който оперативно работи с документацията на театъра, е Стела Александрова. Заедно с Писков тя е в съдружие във фирмите „Суис Примиум Акаунтинг” ЕООД (основана на 10 август 2020 г. със седалище в Пазарджик), „Кей Пи 2000” ЕООД (4 октомври 2013 г.),  „Кей Пи Софт”  (22 януари 2014 г. със седалище Пазарджик).

Третата фирма, която изкача от черната кутия на ДКТ „Константин Величков” и отново е свързана с Писков, е „Театър Алвина” ООД. Тя е регистрирана на 24 август 2022 г.  от афериста, а във фирменото досие като управител присъства и Михаела Йорданова.  На 1 юни 2023 г. е преименувана на „Независим театър Родина-2023” ООД.

Фирмата е една от петте, сключили договори за разпространение  на спектакли с Пазарджишкия театър. Предмет на дейност е организирането на театрални постановки, музикално-сценични, музикални, търговска дейност и други дейности, незабранени от закона.

 Снимка: Уикипедия