Диан Чобанов е новият директор на Държавна опера-Пловдив. Преди това – от сезон 2013-2014 е музикален директор в институцията. Възпитаник е на НУМТИ „Добрин Петков“ - Пловдив, завършва магистърска степен в Националната музикална академия в София и в Университета за изкуства и музика във Виена в класа на проф. Урош Лайовиц. През 2021 г. е удостоен с научното звание Доктор в областта на изкуството.
Работи като диригент в Хърватската национална опера в Загреб, Хърватския камерен оркестър, Оркестъра на замъка Шьонбрун, Софийската филхармония, Държавна опера - Стара Загора, Народен театър в Белград и Нови Сад, Симфоничния радио оркестър на Виена, Оркестър на „Арена ди Верона”, Пражкия радиооркестър, Будапещенски фестивален оркестър; Дохнани оркестър Будапеща, Филхармонията в Баден-Баден; Симфоничния оркестър на БНР, Национална опера и балет, София; RTS – Белград, Операта в Белград, Ансамбъл “Cantus” в Загреб, Камерен оркестър B-A-C-H Екатеринбург, Филхармония „Олтения“, Крайова; Брашовската филхармония, Македонската опера и балет и Македонска филхармония, Скопие; Филхармоничните оркестри на Калабрия, Палермо и Бари, Опера в Астана, Казахстан, Албанската национална опера, Симфоничния оркестър Куритиба в Бразилия и много други.
- Г-н Чобанов, кои бяха първите стъпки, които предприехте в качеството си на администратор?
- Много са, свързани с ежедневните настоящи нужди на операта. Сблъсъкът с многото административна работа е нов за мен, а операта е огромна институция и има много работа, която трябва да се свърши.
По някаква щастлива случайност на втория ми работен ден като директор имахме работна среща с министър Кръстю Кръстев, кмета Костадин Димитров и зам.-кмета Пламен Панов за Концертна зала. Беше много ползотворна, а за мен това е един от приоритетите. Сега всеки четвъртък съм на строителната площадка, а в понеделник - в Министерство на културата, за да бъде максимално ефективна работата по този важен за Пловдив ремонт.
- Около ремонта обаче отново има напрежение…
- Да, върви дело. Министерство на културата ще обжалва решението на Комисията за защита на конкуренцията, отсъдила в полза на жалбоподателя – фирма, участвала в процедурата за избор на строителен надзор. За нас обаче е важно, че строителните дейности в Концертна зала продължават. Всяка стъпка към реализацията на този проект е жизнено важна и за нас като ръководство, и за артистите, които работят в трудни условия.
Ще направим всичко необходимо - и екипът на Операта, и колегите от министерството, и общината, ремонтът да върви в темпо и да реагираме на всички ситуации. Специално съм загрижен за акустиката и ще привлека познати професионалисти, които да упражняват нещо като акустичен надзор, защото в крайна сметка това е най-важното.
Силно искам и се надявам след година и някой друг месец да направим най-накрая едно грандиозно откриване.
- Ремонтираната Концертна зала ще даде още повече възможности за Операта нали?
- Така е. Идва и една вече много по-далечна перспектива, в която ще насоча усилията си – връщане на симфоничния живот в Пловдив, такъв, какъвто аз го помня през 80-те години на 20 в.
- Как се сменя диригентската палка с писалката на администратора, това не е ли малко несправедливо спрямо артиста?
- Вижте, не са един и два примерите в това отношение - артист да поеме културна институция. Аз го приемам като израз на един следващ етап дори като творец, ако щете, защото администрацията по някакъв начин събира ролята на продуцент, а не само творец. Гледната точка става малко по-различна и смятам, че ще ме надгради в абсолютно различен план като личност и творец.
Естествено аз няма да прекратя артистичната си кариера, но ще се наложи да я редуцирам. Двете ми роли спокойно могат да вървят ръка за ръка.
- Обявихте, че Нина Найденова ще бъде ангажирана като творчески директор. Какво точно означава това?
- Това означава, че ще използваме нейните знания и умения по правене на цялостен продукт. Тя познава и управлява в детайл целия процес – костюми, декори. Музиката е една такава част от цялостното тяло, но за достигането на завършен продукт има много детайли в производствения процес, в който тя има много дългогодишни познания и практика и смятам именно тези нейни качества да ползвам.
Тя няма да решава репертоарната политика на театъра, а по-скоро ще бъде консултант в изработката на конкретни представления. И до този момент това се случваше с дирекционен съвет, а не еднолично и с участието на целия ни екип.
- Кое е предизвикателството, което ще ви провокира?
- Има страшно много важни неща, които бяха изчистени пред годините, за да работи институцията пълнокръвно. Това, което все още възпрепятства пълното разгръщане на Операта, е пространството. Надеждата ми е в Концертна зала. Това пространство ще може да бъде използвано така, че този дефицит, който има институцията, да бъде решен.
- Ясно е, че предстои конкурс за избор на директор на Операта, ще се явите ли?
- Да, най-вероятно Министерство на културата ще обяви такъв. Вижда се, че активно работят в процедурите на избор на директори на различни културни институции. Да, ще се явя, на този етап не виждам причина да не го направя.
- Имате ли вече концепция?
- В моята концепция ще заложа на по-интензивен и кантатно-ораториален симфоничен календар, на интересна оперна, мюзикълна и балетна програма.
- Ще назначите ли нов главен диригент, защото административната работа ще редуцира изявите ви?
- Провел съм разговори с колеги и имам идея за тази позиция, която обаче засега запазвам в тайна. Името тепърва ще стане ясно, котато представя моята концепция за директор на Държавна опера-Пловдив.
- Лучано ди Мартино - каква ще бъде неговата роля в така много новосформирания екип?
- Продължава да бъде със същата функция на арт директор. Неговата основна задача е вокалният солистичен състав. Ще помага и за привличането на солисти, защото има контакти в агенции в Европа.
- Вече знаем програмата на Opera Open. Фестивалът чука на вратата и е ясно, че доц. Найденова ще ви помага за реализация на тазгодишното издание. Ако тя все пак поеме към други ангажименти, каквито има с поста си в НДК, ще се справи ли екипът ви?
- Решението ѝ не е взето от днес за утре. Така че аз съм подготвен. Няма незаменими хора, но се радвам, че Нина Найденова е в екипа ми. Аз от десет години съм заместник-директор и имам достатъчно опит - умения не само художествени, но и административни. Това, което всъщност определено бих имал нужда от помощ, е производственият процес, имената на заглавията - много съществена част от цялостната дейност на института.
- Какво ви пожелаха колегите, когато поехте институцията?
- Ами всички ми пожелаваха успех. Радвам се, че са спокойни. Дори смятам, че много от тях са щастливи от това развитие на събитията. За мен е важно, защото съм силно свързан с Пловдивската филхармония.
- Разкажете повече за спектакъла с цигуларя Васко Василев.
- Това е едно от кулминационните събития за 70-годишнината на Държавна опера-Пловдив. Ще подарим на публиката мащабен концерт на открито на площада с цигуларя Васко Василев. Той ще е бляскав, на огромна сцена и донесе наслада на меломаните. Събитието е на 16 юни. Ще изнесем програма, в която публиката ще намери своите любими творби – инструментални пиеси на Пиацола и Вивалди, мюзикъли. Иска ми се да напомня, че честванията почнаха с концерта на 6 ноември 2023 г., когато поднесохме своя реверанс към историята на Операта и нейните ветерани.
- Колко публика ви гледа през изминалата година?
- Около 60 000.
Още от категорията