С впечатляващ концерт на четирима феноменални пианисти стартира есенното издание на Plovdiv Jazz Fest. През следващите дни почитателите на джаза от Пловдив и страната ще видят и чуят изпълнители, чиито имена пишат историята на съвременния джаз.
Дани Грисет (САЩ, пиано) който откри есенното издание на Jazz Fest Plovdiv, разкри пред публиката на Пловдив, че това ще е първият път, в който той и останалите пианисти ще изпълняват композиции на Чарлз Мингъс в конфигурация с две пиана.
Първото изпълнение за вечерта бе „Self-portrait in Three Colours” (“Автопортрет в три цвята“) на Мингъс от 59-та , започнато от Пьотр Вилезол (Полша):
Наистина не мога да си представя по-добър начин да се запознаете с отделните пианисти тази вечер от „Автопортрет в три цвята“. То съдържа в себе си три слоя, три мелодии, като встъпителната част ние ще изпълним един след друг, а кулминацията и края заедно.“ Вилезол, Грисет и Роберто Таренци (Италия) се редуваха да изпълняват различни части на „Автопортрет“, като без усилие преливаха вълшебните си мелодии.
След „Автопортрет в три цвята“, Антони Дончев изпълни виртуозно соло пиеса, която накара публиката да се изправи на крака за овации.
“Дюк Елингтън има огромно влияние в творчеството на Мингъс. Затова следващата творба е посветена на Елингтън от Мингъс наречена „Duke Ellington’s Sound of Love” („Звукът на любовта“) сподели Грисет, преди изкусно да изпълни култовата композиция пред пълната камерна зала за удоволствие на джаз ухото.
„Искам да споделя една история, свързана с последното изпълнение за тази вечер, която майка ми разказваше като бях малък. Майка ми е израснала в Лидъл Арк, Арканзас. Като малки с приятелите си са измислили песен наречена „Ужасният Фобъс“, тогава са били на 8-9 години, която осмива тогавашния губернатор на Арканзас Орвал Фобъс. Преди в САЩ, белите и чернокожите деца са били разделяни в различни училища. Скоро Върховният съд в САЩ прокарва закон, който забранява това разделение, но губернатора на Арканзас е твърдо против това решение и не приема закона в щата, като дори извиква военните, за да предотвратят чернокожите деца да стъпят в училище на първия учебен ден. Въпреки това времената са се меняли и хората не са приемали тези назадничави практики. Чарлз Мингъс никога не се е притеснявал да включва политически убеждения в песните си, и въз основа на тази история създава следващото творение, което ще изсвиря - “Fables of Faubus” („Басните на Фобъс“).
След изпълнението на Грисет, което връща слушателя през 50-те години на пиано джаз движението, публиката в Дома на културата се изправи на крака за дълги овации, а изпълнителите излязоха за поклон на публиката. Малко след това, четиримата джаз виртуози направиха едно последно изпълнение, което включваше всички тях на двете пиана, и така завършиха първата част от „Plovdiv Jazz Fest“ за вечерта.
След петнадесет минутен антракт, сцената завладя тромпетистката от британско-бахрейнски произход Яз Ахмедq заедно със своя квартет, състоящ се от бас, барабани и ксилофон. Номинираната за „Тромпетист на годината“ Ахмед замъглява границата между джаза и електронния саунд, като свирейки използва едновременно тромпет и различни звукови ефекти с цел да създаде психеделичен, “пустинен“ джаз, а останалите съпровождащите я изпълнители спомогнаха за едночасово пътешествие в един почти сюреалистичен аспект на джаза.
Младата изпълнителка посвети концерта си на всички жени в неравностойно положение, борбата срещу неравенството и любовта по света.
Събитието “Plovdiv Jazz Fest” ще продължи до 7-ми Ноември, като участия ще има всяка вечер от 20:00 часа.
Тази вечер е безспорно един от най-очакваните концерти тази година – този на Йълдъз Ибрахимова заедно с музикантите Живко Петров, Веселин Веселинов-Еко и Христо Йоцов. Концертът е своеобразно събитие, тъй като той е сред малкото нейни изяви в последните години в България. Plovdiv Jazz Fest отбелязва 70-годишния юбилей на певицата и с Наградата за цялостен принос в джаз музиката. Наградата отдава почит към дългогодишната ѝ и забележителна кариера, която надхвърля значително пределите на България. Вторият концерт от програмата ще бъде на един от най-модерните млади джаз музиканти днес – Емет Коен. С турнета из цял свят, американският пианист и композитор се превърна в истинска онлайн сензация, стриймвайки концерти с нюйоркски музиканти от своя дом по време на пандемията. Буквално днес – на 28 октомври, излиза и най-новият му албум Uptown in Orbit.
Неделя вечер продължава с още един забележителен и то фламенко-джаз пианист – Давид Пеня Дорантес. Обичайно свързваме фламенко музиката с китара, но Дорантес преобръща тези представи. Истински новатор и забележителен музикант силно повлиян от джаза и от класическото си музикално образование, Давид Дорантес променя напълно представите за фламенко музиката. Не случайно той е поканен да участва и в документалния филм на Карлос Саура „Фламенко, фламенко“. Дорантес е носител на много музикални награди и гост е на най-престижните фестивали, а в Пловдив той ще пристигне със своето трио.
Галерия:
Още от категорията
Режисьорът Веселка Кунчева и началото на пътя към успеха