Тригодишна сага с прехвърляне на писма и документи нанася непоправими щети на изключителното сграфито „Христо Г. Данов“ на Георги Божилов-Слона. Монументалната творба на пловдивския художник краси калкана на частна сграда на ул. „Съборна“ 2 и се намира на метри от възрожденската къща на големия български книгоиздател.
Сграфитото е с разбери 15 на 12,80 метра и е завършено през 1978 г. за експонацията и архитектурната среда, която да открои и подчертае красотата на творбата, се е погрижил арх. Петко Кекеманов.
Сграфитото краси калкана на сграда, която е частна собственост, за разлика от много други монументални творби на големите пловдивски художници. Това създава непреодолими до момента пречки за съхраняването на творбата. Преписката за спасяването на паното датира от три години. През 2015 г. собствениците на сградата сигнализирали, че има проблем и състоянието на работата на Георги Божилов-Слона е лошо, с писмо до общинския отдел „Култура“. После преписката стигнала до Общинския съвет, откъдето съвсем логично отговорили, че няма как да се финансира такава реставрация в частен имот. После казусът бил насочен към кабинетите в голяма община, а оттам прехвърлили документацията на район „Централен“. И така три години.
Това разкарване на документацията няма да доведе до нищо. Някой трябва да направи предложение и да се вземе конкретно решение. За мен решението е това пано да бъде официално вписано в активите на общинското предприятие „Старинен Пловдив“, казва арх. Петров. Той уточни, че в момента наистина няма как общината да отдели средства за реставрация, тъй като е в рамките на частен имот. В същото време собствениците не са в състояние да отделят няколко хиляди лева, за да спасят творбата.
Те по никакъв начин не са искали, нито някой ги е питал дали искат или не на калкана си да имат сграфито. Колкото и да е минимална реставрационната намеса, става дума за немалко средства, които собствениците отказват да платят. Спасението е да бъде вписана в активите или на „Старинен Пловдив“, или на някой от музеите или галерията, казва главният архитект на район „Централен“ Петър Петров.
Той ще отправи предложение към местния парламент, който има тези правомощия, да реши юридическия казус, за да не загине една от малкото монументални творби, останали като наследство от великия пловдивски художник Георги Божилов.
За разлика от неговите съмишленици Димитър Киров и Енчо Пиронков, Слона не е работил по много външни творби.
Стенописът „Почивка“ в дневния бар на хотел „Марица“, създаден от Георги Божилов съвместно с Енчо Пиронков през 1966 г., е унищожен при ремонт. Творбата е смесена техника с размер 3,60 на 4,70 м. За съжаление то остава спомен от снимките. Същата е съдбата и на художественото оформление, което Слона изработва за нощно заведение към хотел-ресторант в Стамболийски. Той бил открит през 1983 г., но в момента не работи и не се знае какво се е случило с творбите.
Пловдивчани и гостите на града се радвата на великолепното сграфито „Прослава на славянските просветители“ отново в Стария град. Творбата е открита през 1968 г. и е разположена на цели 50 квадратни метра площ. Преди няколко години тя бе реставрирана.
Георжи Божилов е съавтор и на друга знакова творба - „Чичовци“ в Народната библиотека „Иван Вазов“. Фреското с размер 4 на 3 метра е създадено съвместно с Йоан Левиев и Христо Стефанов през 1974 г.
Слона е автор и на мозайката „Пощенски гълъби“ на Централна поща. Тя е с размер 5 на 14 метра и е завършена през 1977 г.
Още от категорията
Платна с италианска техника представя млада пловдивчанка на първата си изложба под тепетата