„Следите се губят” – изложба посветена на най-значимите, но и на малко популярните творци от Дружеството на южнобългарските художници, е подредена в Софийска градска галерия до последните дни на август. Изложбата е резултат от проучване, продължило повече от пет години и е опит да се покаже творчеството едно от първите артистични сдружения в България, пише PlovdivTime.bg.
Давид Перец (1906–1982), Натюрморт, 1939 маслени бои върху платно, 81 х 100 см, Инв. № 521, Софийска градска художествена галерия
През 1912 г. в Пловдив се образува Дружество на южнобългарските художници, чиято история се разгръща в рамките на четири десетилетия, и по-точно до 1948 г., В състава на художественото обединение през годините се включват повече от 160 автори. Немалка част от тях днес историците на изкуството и публиката определят като колоси в развитието на българското изкуство, а сред тях безспорно са имената на Антон Митов, Андрей Николов, Иван Лазаров, Златю Бояджиев, Васил Бараков, Давид Перец, Цанко Лавренов.
Витко Бабаков (1887–1937), Тъга, 1922 маслени бои върху картон, 101 х 60 см, Инв. № 170, Градска художествена галерия – Пловдив
Реализираното проучване - продължило повече от пет години, издирването на първични документи и каталози, прелистените десетки хиляди страници на периодичния печат, разкрива и низ от имена – заслужено или не, забравени или изобщо незапомнени, на художници, добавящи непознати нюанси в знанията ни за историята на Дружеството на южнобългарските художници и българското изкуство въобще. Експозицията е опит да се въведат всички разкрити до този момент автори, свързани с Дружеството (редовни членове, извънредни и гости), като всеки от тях, където това е възможно, е представен с творба, която е излагал в рамките на изложбите на южнобългарските художници. Немалка част от следите на тези художници днес са изгубени – все още не са открити данни за тяхното раждане и смърт, а още повече техни творби.
Михаил Лютов (1887–1965), Бабуна планина, 1916 маслени бои върху платно, 61 х 44 см, Инв. № 489, Градска художествена галерия – Пловдив
„Това бе едно дълго изследване, в което открихме интересни детайли за развитието на Дружеството през различните периоди. В депата на галерията в Пловдив имаше творби като тези на Самарджиев или Сл. Славов, за които обаче не знаем нищо. Моето откритие бе скулпторът Лучка Малеева, за която се знае изключително малко от широката публика. Нейната творба „Пилотка” стана емблема на тази изложба”, разказа авторът на идеята и концепцията на „Следите се губят” Пламен Петров. Той подчерта, че авторката е изключително интересна – завършва Академията и е ученичка на Андрей Николов, но за съжаление произведенията й са в окаяно състояние, далеч от вниманието на публиката.
Панайот Тодоров – Сирак Скитник (1883–1943), Павел Потъналата катедрала, ок. 1919 гваш върху хартия, 48 х 60 см, Частна колекция
„Има загуби, които не могат да бъдат възстановени. Тъжно е, че някои произведения – особено от периода на социалистическото изкуство, са оставени да се разпадат. След някое и друго десетилетие горчиво ще съжаляваме за това”, каза още Петров.
Изложбата проследява развитието на Дружеството през различните периоди на неговото съществуване. Поставени са акценти както върху предисторията на художествения живот в Пловдив, така и на отцепилите се от Дружеството в края на 20-те години автори, които образуват просъществувалата за кратко художническа група „Звено“. Не по-малко важен и интересен момент от изложбата е прочитът на историята на Дружеството в годините след 1944 г. Това е период, в който реставрирането на знанието за случилото се става все по-непостижимо.
Иван Гуринов (1882–1977), Поглед от връх Сокол, ок. 1912 маслени бои върху платно, 54 х 123 см, Инв. № 107, Художествена галерия „Станислав Доспевски” – Пазарджик
Изложбата се осъществява в партньорство с ГХГ – Пловдив и с финансовата подкрепа на Столична програма „Култура“. В края на годината – през декември, „Следите се губят” ще бъде експонирана и в Пловдив, в залите на Градската художествена галерия на Главната.
В експозицията са включени произведения от колекциите на ГХГ – Пловдив, СГХГ, НГ – София, художествените галерии в Бургас, Казанлък, Кюстендил, Пазарджик, Русе, Силистра, Сливен, Стара Загора, Ямбол и частни колекции.
Дарена Георгиева-Атанасова (1906–1987), Натюрморт, 30-те години на ХХ в. маслени бои върху платно, 83 х 71 см, Инв. № 152, Градска художествена галерия – Пловдив
Златю Бояджиев (1903–1976), Сенокос – почивка, 1942 маслени бои върху платно, 119 х 154 см, Инв. № 2411, Софийска градска художествена галерия
Фотографии: Софийска градска художествена галерия
Още от категорията
Платна с италианска техника представя млада пловдивчанка на първата си изложба под тепетата