Срещали ли сте художник, между чиято душевност и картини да съществува толкова силна връзка, че чисто физически да се забелязва близостта във вибрациите им? Например, художника да носи дрехи в абсолютно същата гама, в която са картините му. Защото именно това беше първото впечатление от срещата ни с Диана Папазова в салона на Галерия PIESA, малко преди откриването на деветата й самостоятелна изложба във вторник – тя беше облечена в цветовете на творбите си. А по-късно в разговора се разкри и образа на учителката по изобразително изкуство в Националната художествена гимназия „Цанко Лавренов”, която сама гори в материята, която преподава. Кой и кога обаче е разпалил този пламък и кои са честотите, на които осъзнато трепти вътрешния й свят – това са само част от въпросите, които засегнахме при срещата ни.
- Госпожо Папазова, този вторник предстои откриването на Вашата девета самостоятелна изложба. В началото на разговора ни обаче бих искала да Ви попитам кога и как се влюбихте в изкуството?
- Любовта ми към изобразителното изкуство донякъде е свързано с отношението на моите родители към него, с които разглеждахме албумите за художници вкъщи. Баща ми се занимаваше с художествена фотография в период от живота си, а дядо ми пък създаваше художествена резба. Така че аз съм израсла в среда на творци.
- А какъв път изминахте от първата си изява пред публика до днес и как се развихте през него?
- Честно казано такава ретроспекция не съм си правила. Провокирате ме да се замисля в тази посока (засмива се). Промяната у човека е най-ценната, особено ако той се занимава с изкуство. Преди да започне да твори е един, в края на процеса е друг, преди следващата картина също е различен. Надявам се тази промяна да е достатъчно видима и отстрани.
- В каква атмосфера творите и има ли случай, при който ситуация с ваш ученик, например, да е провокирал създаването на картина?
- Най-напред творя в спокойна атмосфера. А по отношение на учениците, не мога да посоча конкретно събитие, което да ме е провокирало. Самата атмосфера в Художествената гимназия е изключително творческа, а отношенията на взаимност между учител и ученик са доста различни от тези в масовото училище. Така, че при тази ситуация дори и подсъзнателно си влияем с децата. А досегът до мисленето на младите хора провокира да си задаваш въпроси, отговорът на които получаваш от страна на изкуството.
- А какви са впечатленията ви от масовото училище, понеже направихте това сравнение?
- Преди да стана учител в Художествената гимназия, преподавах в други училища. Мога да кажа, че учителят навсякъде се стреми да дава най-доброто от себе си. Само че тук, в Художествената гимназия, ние, художниците, сякаш тежим повече на мястото си. Фокусът на училището е различен, затова и постоянно има участия на ученици в различни изложби, конкурси, проекти.
- А как ще коментирате намаляването на часовете по музика и изобразително изкуство в масовите училища? Как това влияе на обстановката?
- Със сигурност часовете по музика и изобразително изкуство формират пътя за създаване на естетичен мироглед, естетично отношение към изкуството. Настоящите ученици представляват нашата бъдеща публика, така че ние, учителите, имаме отговорността да създадем това отношение.
- А що се отнася до съвременната пълнолетна публика за изкуството, какво е вашето мнение?
- Не можем да говорим за публиката под общ знаменател. Разбира се, че в Пловдив – град с традиции в изобразителното изкуство, от който са произлезли имена като Георги Божилов – Слона, Димитър Киров и цялата пловдивска група от 60-те години, например – имаме една прекрасна публика. Винаги обаче ще има и процент, до който не достигаме. Невъзможно е за един художник да обхване всеки зрител.
- Всяка година обаче се публикуват едни статистики как 80% не посещават театър, 75% не ходят на изложби и т.н. Според вас тези данни адекватно ли отразяват ситуацията?
- Мисля, че не. Дори напротив – художествените галерии, театрите, концертите – всички тези събития са доста посещавани. А в момента в града ни има много частни галерии, които не остават нито без автори, нито без публика. Даже наблюдавам и все по-голям интерес от страна на възрастни хора, които посещават курсове по история на изкуството. Така че в това отношение ситуацията е променена.
- Нека сега отново се върнем към деветата ви изложба. Тя има като идея да представи вътрешния ви свят във всички негови цветове. Коя е обаче онази Диана Папазова, която все още остава скрита и неразгадана?
- Не бих казала, че сама съм успяла да се разгадая докрай. Изложбите винаги са били и провокация за самата мен, дори в деня на откриването им. И продължавам да се провокирам, тъй като в този момент аз вече мисля за следващите ми творби, които ще разкрият пред мен непознати досега мои собствени черти. Смятам, че в момента все още съм в началото на пътя си като творец, а за да го измине добре, на човек му е важно да е достатъчно самокритичен към работата си.
- Вие по професия сте учител по изобразително изкуство. Кои са обаче Вашите учители, които имаха най-голяма роля за формирането Ви като творец?
- Моята най-голяма любов е живописта и тук не мога да не спомена името на Стоян Куцев, който ми беше преподавател в Художествената гимназия, където аз днес работя. Това беше учителят, станал част от изграждането ми като творец още от началото. Румен Нечев и Андрей Даниел са другите двама, които също имат огромна роля през годините.
Още от категорията
Виж всички
Мирослава Кацарова за умението на Атанас Хранов да разказва истории през образи, символи, цветове