 
                  
Гостуването в ателието на пловдивския художник Атанас Хранов е своеобразно приключение. След първата крачка попадаш във фантастичния свят на изкуството сред картини, нарисувани врати, някои от които падат в стремежа си да привлекат вниманието към себе си. Всички те дружно се надпреварват да разказват истории и докато непослушната червена врата е уловена от художника миг преди да се озове на пода, са надига друг по-тревожен шум – този от бурно море с бедстващи лодки. От отсрещната стена шепне морски капитан, който разкодира магическата мрежа на звездите на фона на класическа китара и смеха от пъпешовото лице на един галерист…
И когато Хранов започва да разказва чудноватите си истории, претворени в картини, всеки звук си идва на мястото, за да заживее в хармония с останалите. Точно както в хармония ще заживеят и картините в най-новата му изложба „Изход” в галерия „Aeterna” от 11 октомври с вернисаж от 15 до 19 ч.
Датата не е случайна, защото тогава Наско Хранов празнува рожден ден. Художникът споделя това и миг по-късно разговорът се отклонява в друга посока – червената врата иска да разкаже своята история.

ИЗХОД С МУЗИКА, МОРЕ, ЗВЕЗДИ И АНГЕЛИ
Много пъти съм облягал тази врата на точно това място. За първи път се случва такова нещо. Ако знаеш колко съм я мъчил тая врата! Тя ми е най-драматичната! Тя беше от първите, които започнах да правя. В началото тръгна много добре – фонът, основният цвят се получиха много добре. Бях много щастлив. Но в един момент не ми се получаваше. Уж с едни и същи бои работя, по един и същ начин ги смесвам, а нещо не става. Толкова я обърках картината, че стана неспасяемо. Накрая се наложи да я вкарам в банята, поливах я с вода, изтърках я цялата. Банята е последната инстанция. Но както винаги – случвало ми се е и други пъти, като махнеш излишните неща и картината сама ти подсказва накъде трябва да тръгне. След това тези – трудните, са ставали най-хубави.
Тази картина е вдъхновена от преживяна емоция, която е белязала душата ми.
Случката е на една яхта, където приятел празнуваше рождения си ден. Беше се записал как свири, много е добър е на класическа китара. Това преживяване – без да е драматично или толкова важно, вдъхнови червената врата. Просто тази история е останала в съзнанието ми не само с музиката и китарата, но и цялото преживяване. Някакъв сбор от усещания, съвършен миг, синхрон.
Така е и с останалите врати – този път изходите са обърнати към мен. В предходната изложба те бяха свързани с важни за мен приятели, а сега са за събития, които смятам за основоположни, че нещо е тръгнало оттам или нещо и свършило там.
„Изход” е надникване в моите лични преживявания. При това не е нужно те да е чак толкова сакрални и важно и тотално разтърсващи, за да оставят някакъв белег в теб. Може да е нещо много по-неусетно и мимолетно на пръв поглед, а да остави следа.

ИЗХОД С ДЪХ НА МОРЕ И КОРАБОКРУШЕНИЕ
Тази врата разказва история за една наскоро преживяна буря в морето на моята любима "La bonne vie". Бяхме две лодки една до друга. Беше много странно да виждаш как и двете като в синхронно плуване се движеха под напора на стихията. Истината е, че с капитан Румен бяхме на палубата. Беше толкова зловещо и мощно, че и двамата гледахме някак отстранено, с усещането, че сме на кино. Случи се до остров Тасос, а бурята бе толкова мощна, че почти ни обърна лодките. Валеше дъжд, градушка и падаха светкавици. Затова и мачтите са почти хоризонтални. Хоризонтална е и самата врата.
ИЗХОД КЪМ ЕФИРНАТА МРЕЖА НА ЗВЕЗДИТЕ
Тази врата е запечатала друг незабравим за мен момент, отново свързан с "La bonne vie", но с емоции на съвсем другия полюс. Капитанът, който е астрофизик, се беше изправил на кърмата на лодката и ни обясняваше коя звезда коя е, кое съзвездие къде се намира. Беше някъде в Йонийско море. Това ми остана в съзнанието като един съвършен момент, заключен между безбрежната морска шир и безкрая на нощното небе. Целият екипаж бе отправил поглед нагоре.

ИЗХОД СЪС СИН АНГЕЛ
Това синьо ангелче отгоре го нарисувах днес. Това е моето малко красиво детенце Никола. Той точно така искри. Не съм си поставял за цел да материализирам красивите емоции, които ми се случиха с появата му, защото знам, че в един момент те сами ще изплуват. Но на тази врата си направих нещо като автопортрет и съвсем естествено четката ми нарисува синия ангел, бдящ отгоре.
Това е един от изходите, зад който всеки се надява да открие нещо красиво, смислено, споделено. Споделената красота е най-великата.
ИЗХОДИ С НЯКОЛКО ВЪЗМОЖНИ ПОСОКИ
Поръчвам вратите и ми ги прави един дърводелец, за да са с размерите, които са ми необходими, а те не винаги са стандартни. Не знам точно като как стана генезисът на тази идея. Те най-добрите идеи идват тогава, когато си готов за тях. Не става – абе, сега трябва ми нещо много гениално. Хубавата идея си зрее в теб и ти се показва, когато си готов за нея. Така беше и с носовете на корабите в предходните ми изложби.
Това приключенстване в материалите ми доставя удоволствие, интересно ми е. Без него нямаше да е същото, нямаше как да продължа без да мога да изненадвам и себе си.
Дръжките са органична част от картините. Аз мисля, че те хем са видими и ясни, хем и не се натрапват. Първо правех вратите с две дръжки, но реших, че още една трета няма да натежи. Създават усещането за фантазност, за приказка и сякаш казват, че възможните изходи не са един или два, а много.
Тези изходи ни дават възможността да се движим в различни посоки на магичното. А някои от тези врати имат и дръжки на прозорци, които са изход към едни други – по-малки светове. Едни са хоризонтални, а други – вертикални. Кой казва какъв трябва да е изходът? И каква трябва да е вратата, която е в главата ти? Ти всъщност не минаваш физически през нея, а по всякакъв друг начин.
Точно затова и няма значение дали една врата е изход или вход. Тя никога не би могла да бъде препятствие за невидимото общуване с изкуството. Аз избрах думата „изход”, защото сякаш има едно по-библейско звучене. Да излезеш от днес и сега и да влезеш в някакъв свой скъп, важен и любим момент.

ПЪПЕШ С ЦИГАРА В УСТА
Това на вашето внимание е портрет на галериста на „Aeterna” Стоян Даскалов. И в него има скрита история. Аз на шега му казвам, че е подпухнал тигър, защото той е много енергичен, мята се в различни посоки. Отрязаният пъпеш има следната история. След плаването ми до островите Лимнос и Тасос се чухме и се разбрахме да се видим със Стоян. Отидох и му занесох един пъпеш и му казах: „ето ти армаган от остров Лимнос, най-хубавите пъпеши зреят там”. Той ме погледна скептично и ми отговори: „глупости, това не е от Лимнос, това е от Лидл”.
Положих неимоверни усилия да го убедя, но той така и не ми повярва този пусти Стоян. Той си изяде пъпеша и наистина се оказа много вкусен. Сега е моментът да споделя пред вашата медия, че всъщност пъпешът беше от Понеделник пазара. Обаче фактът, че толкова не поиска да ми повярва, много ме засегна (смее се). Затова го нарисувах с глава като пъпеш и дупки за ангелски крилца, които липсват. Изгубил ги е някъде така, невярвайки на другите хора.
ИЗХОД НА ТЕПЕТО
Синът ми Любен пристигна от Чили и сега си живеем щастливо горе на тепето. Пазаруваме си, готвим си, радва се на братчето си. Нарича го „моето ермано”. Това е много щастливо време за мен с двете ми момчета.
Още от категорията
Виж всички 
            
              Мирослава Кацарова за умението на Атанас Хранов да разказва истории през образи, символи, цветове
 
              
              
           
              
              
          Акценти
Виж всички 
                
                
             
                
                
             
                
                
             
                
                Над 40 тома са доказателствата по делото срещу Благомир Коцев
 
                
                
             
                
                Напусна ни доайенът на пловдивските адвокати Елена Райчева
 
                
                
             
                
                
             
                
                
             
                   
                   
                   
                  