
Близки и познати се простиха с жертвите на жестоката катастрофа, станала преди четири дни край Видин. Както медията ни разказа, починалите са от Столипиново.
Инцидентът стана на 15 февруари, около 21:00 часа. Пловдивски бус - „Фолксваген Крафтер“, който е превозвал мъже от Столипиново към Германия, се е блъснал челно в ТИР. На място загинаха шофьорът на буса Генджебай, и двама мъже - на 18 и 61 години. В болница е починал и четвърти пътник, който е на 42 години.
Генджебай М. е имал няколко буса, с които е превозвал хора, товари и дори е транспортирал коли към България. Основните маршрути са били към Германия и Австрия.
11-те мъже, пътували в буса, са съседи, които живеели на ул. „Сокол“. Шофьорът, 48-годишен мъж от Хасково, е зет от квартала. Преди да тръгне, той е въртял баничарница в района.
Източници от квартала съобщиха за медията ни, че в късните часове в понеделник, телата на починалите са били вече в Пловдив. Във вторник са погребани трима, а в сряда и четвъртия – Сали. Етническият квартал все още е в траур, като очакват да се приберат и пострадалите в мелето.
Както в предходни материали на медията ни по темата съобшихме, Генджебай М. е предлагал услуги по транспорт на стоки, хора и дори превоз на коли от и за чужбина. Оказва се обаче, че тази му дейност е нерегламентирана, тъй като същият не е притежавал лиценз нито като физическо, нито като юридическо лице за подобна дейност.
Медията ни се свърза с представители на регионалното звено на Автомобилна инспекция. От там заявиха, че многократно са правени акции за пресичане на подобни незаконни превози. В операциите на ДАИ са участвали и представители на Икономическа и Криминална полиция. Почти през ден или два в инспекцията постъпват сигнали за нерегламентирани превози, които се организират предимно в етническите квартали.
„Много трудно, да не кажа невъзможно е доказването на нелегалните пътувания. Когато имаме сигнал и извършим проверка, пътниците казват, че са роднини и са тръгнали или на гости или на разходка. Казват, че шофьорът е член на семейството. Пари не откриваме, защото по наши данни уговорките са винаги едни и същи – плаща се при пристигане на крайната дестинация. Най-често такива пътувания се организират и провеждат до Турция. За да бъде едно лице или фирма лицензиран превозвач, се изискват редица документи. Най-малкото шофьорите трябва да притежават специална категория за превоз на пътници. Моторното превозно средство трябва да е регистрирано по надлежния начин отново за превоз на хора. Минава се техно тест”, заяви Георги Видев, началник регионална структура на ДАИ.
Той добави, че инспекторите са опитвали всячески да пресекат незаконната практика, като дори са опитвали да внедрят човек под прикритие.
„Обаждали сме се на посочените телефони и сме искали място в буса. Отсреща ни казват, че няма места или че сме объркали човека. За да се качи някой пътник, той е добре проверен кой е, както и трябва да е доведен от доверен човек. Това е много голям проблем и за да се справим с тези нерегламентирани превози е необходима промяна в закона. В момента се работи именно в тази посока в Народното събрание. Има дупка в закона, която ни връзва ръцете”, добавя началникът на инспекцията в Пловдив.
Медията ни разказа, че бусът ковчег е бил закупен с цел превоз на пътници и товари преди дни. Чисто документално обаче, превозното средство все още се води на друго лице – Милчо, също жител на Столипиново.
Ще могат ли близките на загиналите да получат финансово обезщетение за тежката си загуба?
Този въпрос е широко обсъждан сред жителите на квартала, разказа наш източник. Много от тях смятат, че близките на жертвите няма да получат и стотинка, защото виновник за инцидентът е именно водачът на буса - Генджебай М. Слухове се носят из цялата махала, което провокира медията ни да открие отговора на по-горе зададения въпрос.
Репортер се свърза с един от пловдивските адвокати Димитър Пенев, който е водил редица подобни дела и е вещ в темата за обезщетенията при ПТП-ата.
По думите на юриста, Застраховка Гражданска отговорност се сключва за превозното средство. Без значение кой е бил зад волана, има ли застрахователно събитие, близките трябва да бъдат обезщетени. Това обезщетение се поема от застрахователя, с който виновникът е сключил договор.
„ Хората масово не знаят правата си. Законът е такъв, че се дължи обезщетение за причинени имуществени и неимуществени вреди, причинени от застрахования автомобил на трети лица. В случая е пловдивския бус. За жалост водачът е починал. Ако превозното средство е нямало валидна застраховка, то обезщетенията се покриват от Гаранционния фонд. От там си ги търсят от водача, в предвидените в закона сличаи”, коментира за TrafficNews адвокат Пенев.
Към този момент тежко остава състоянието на 21-годишния, най-тежко пострадал в мелето.й е с черепно-мозъчна травма, транспортиран в болницата в Плевен. Баща му сам е поискал да напусне болницата, най-вероятно за да е при сина си, научи медията ни. Четирима са останали за активно лечение във Видин. Състоянията им са стабилни и без опасност за животите. Те са с различни травми.