Фалитът на „Астрал холидейс интернешънъл” бе предизвестен. Това бе поредният балон, който от 2-3 г. се очакваше да гръмне. Туроператорът отдавна е потънал в дългове и не партньорът му „Томас Кук” го потопи, напротив - обявяването на несъстоятелност от страна на британската компания дойде дюшеш на директора Христо Гълбачев.
Това мнение споделиха пред TrafficNews фирми от транспортния и туристическия бранш, които са имали вземане-даване с българската компания, обявила банкрут на 7 октомври.
От „Астрал” обявиха, че нито един турист- клиент на агенцията, няма да е ощетен, защото парите ще бъдат върнати от застрахователя.
Кой обаче ще плати на десетките партньори на „Астрал” у нас – туроператори, транспортни фирми, доставчици, някои от които имат да вземат сериозни суми? Според груби изчисления, обявилият несъстоятелност туроператор дължи близо 400 000 евро за извършени услуги. Но може и да са много повече, защото всяка трета транспортна фирма по морето работи с "Астрал".
Те ще се наредят на опашката на кредиторите и ще чакат да им дойде редът. Но се питат: ако „Астрал” е хвърлил кърпата заради неплатени услуги от страна на „Томас Кук”, къде са парите от продажбата на допълнителни екскурзии, които туристите вадят от джоба си и плащат в България? И настояват прокуратурата да се сезира и да направи проверка за това.
Ужилените се питат още и защо имат по два договора с „Астрал” – с „Астрал холидейз интернешънъл“ и с „Астрал холидейз БГ“. И ако едната фирма е фалирала, какво става с другата?
TrafficNews научи, че два дни след фалита на “Томас Кук” на 23 септември, от „Астрал” са изпратили на своите контрагенти нова банкова сметка, по която да се разплащат. Случайно ли е било това?
Друг факт, който няма обяснение е, че отново след фалита на основния им партньор, „Астрал” силно са активизирали рекламната си кампания, като са добавяли нови пакети - за посрещане на Нова година в Дубай и Корфу, за уикенди в Прага, за ваканции в Хургада, специални промоции за Анталия и т. н.
„Ако ти имаш намерение да обявиш фалит, защо предлагаш оферти, с които само ще завлечеш още клиенти?”, недоумяват от бранша.
Партньорите на „Астрал” са знаели отдавна, че туроператорът има проблем. „Още през 2017 г. имаше индикации за фалит, но не вярвахме. Неговите служители ни казаха, че работата не е добре, но господин Гълбачев беше толкова чаровен и толкова обещаваше, така ни заблуждаваше, че му повярвахме. И за да си вземем парите от миналата година, продължихме да работим с него“, разказа Сена Кондова, собственик на туроператорска фирма, на която „Астрал” дължи 150 000 лева. Има всички документи за това и смята да заведе съдебен иск срещу Христо Гълбачев.
„Имаме да взимаме пари от лято 2018. Обещаваха да си платят. Една част от задълженията са изчистени, но ни останаха още 11 000 лева. Ние, за щастие, не сме от най-пострадалите”, каза пред TrafficNews Татяна Ганчева, управител на транспортната фирма „Перота”.
Освен транспорти фирми и туроператори, сред ужилените са ресторанти, екскурзоводи и още куп партньори на „Астрал”. Те ще трябва да извадят от джоба си пари, за да се разплатят със своите партньори и персонала.
Според слуховете, дори „Томас Кук” има да взема пари от българския туроператор. Става въпрос за заем, който „Астрал” е взел за „Ай хотел” /iHot@l/ в Слънчев бряг, открит през 2017 г. Той е направен на мястото на бившия „Странджа”, а имотът е купен с кредит от банка и от „Томас Кук”. Според туристическия бранш в Бургас, британският туроператор е заел за хотела 350 000 евро, които е трябвало да се върнат под формата на нощувки. Но не е ясно дали борчът е издължен.
Всъщност проблемите на „Астрал” изобщо не са от вчера. Компанията започна да затъва още преди години, защото прекалено много разшири бизнеса си, направи много инвестиции, които не можа да си върне, твърдят запознати.
До един момент собствениците на регистрираната в Пловдив през 1995 г. фирма – Христо Гълбачев и Жени Стефанова , се справяха много добре.
Силните години на компанията бяха 2007-2009 г. След това дойде кризата, но тя не попречи на „Астрал” да направи най-голямата си инвестиция – за модерната бизнес сграда „Окото” до летище „София, открита шумно през 2011 г., за 16-тия рожден ден на компанията.
В нея са вложени 10 млн. евро, взети с банков кредит. Идеята е била там да се съберат всички софийски офиси на „Астрал”, като свободната част да се дава под наем. Това обаче се оказало неудачно, защото отдалечената локация няма как да привлече клиенти.
Бизнес проектът „Окото” не потръгва и през 2018 г. сградата е обявена за продажба срещу 12 245 000 долара. Няма данни сделката да е осъществена.
Данните в отчетите на компанията също показват, че нейните приходи намаляват през последните. За 2018 г. те са били за 31.2 млн. лв. Това е спад спрямо предходните 2016 и 2017 г., когато "Астрал холидейз" имаше обороти от съответно 35.4 млн. лв. и 36.7 млн. лв.
Колко са дълговете на „Астрал” – тепърва предстои да разберем. В бранша се говори, че може би става въпрос за 3-4 млн. лева.
А ще си върнат ли парите ужилените партньори на „Астрал”?
Ако фирмата има активи, които могат да се продадат, е добре. Но първото вземане го прави държавата, ако има задължение към нея. После са банките и след това, ако остане нещо, се стига до кредиторите.
„Колкото е коректно да се обяви фалит и това да гарантира правата на клиентите, толкова това е удар по контрагентите. В такъв случай може да се каже, че са водени нелоялни търговски практики”, коментира Даниела Стоева, шеф на Асоцияцията на българските туроператори и туристически агенти (АБТТА).
А в туристическия бранш са убедени, че пак ще пият по една студена вода. Както се случва при всеки фалит на туроператор, когато партньорите по веригата са принудени да извадят пари от джоба си, за да спрат лавината на финансовото пропадане.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри