
Дискусията около предложението за поставяне на скулптурна композиция на Цвятко Сиромашки – „Фонтан с ябълката“ – на Стълбите на Каменица, отвори отдавна отлаган разговор: има ли Пловдив нужда от постоянен Художествен експертен съвет, който да оценява проектите за художествено оформление на публични пространства и намеси в историческата градска среда?
Събитията от последните седмици ясно показаха липсата на структуриран процес. Проектът – независимо от художествените му качества – попадна в поредица от дебати, коментари, спор къде да бъде разположен, полемика за естетическата му стойност и пр. Общинските съветници от БСП също се ангажираха с позиция, че еклектиката на въпросното място е вповече и припомниха необходимостта от създаване на Художествен съвет.
Както защитниците на проекта, така и противниците му имат своите доводи. За едни фонтанът носи историческа препратка към миналото на града и плодородието на Тракия, според други инициативата е израз на гражданска ангажираност и естетическо обновление, а трети смятат, че на Стълбите на Каменица, където място делят Мильо, любимият на туристите надпис TOGETHER и водната каскада, месинговата ябълка ще "пресоли манджата". Интересното е, че след като първоначалната идея въпросният фонтан да бъде разположен до Джумая Джамия бе отхвърлена, Общината тихомълком е предложила друго място за спорния монумент – а именно горния край на водната каскада на Стълбите на Каменица. Как обаче въпросния фонтан ще се интегрира с водната каската , която също е художествено произведение, минало през одобрението на НИНКН не е ясно.
И тук възниква логичният въпрос: ако имаше действащ експертен орган с ясни правила и публична легитимност, щеше ли дебатът да изглежда по този начин?
Един съвет, съставен от професионалисти с безспорен авторитет – художници, архитекти, урбанисти, историци на изкуството, представители на културни институции и университети вероятно би дал обоснован отговор на въпроса има ли място този проект в сърцето на Пловдив.Той би могъл да дава аргументирани становища становища по всички артистични и визуални намеси в публичната градска среда – скулптури, паметници, възпоменателни знаци, художествени елементи и градски дизайн. И ролята му не трябва да се ограничава само до монументалното изкуство. Този съвет би трябвало да има думата и при изграждането на нови сгради в историческия център, особено когато те са в съседство с архитектурни паметници.
В момента проектите за ново строителство се съобразяват единствено със Закона за устройство на територията (ЗУТ) и с действащите устройствени планове. Архитекти и инвеститори имат свободата да проектират каквото преценят, стига да спазват техническите изисквания – височини, отстояния, плътност на застрояване и т.н.
Но ЗУТ не дава отговор на въпроса дали новата фасада хармонира с уличната линия, с мащаба, с духа на средата. Така се случва често: редица нови сгради, макар и напълно законни, изглеждат чуждо, агресивно или просто неадекватно на средата, в която попадат. Обликът на Пловдив се променя драстично, при това не винаги в посока, която носи добавена културна стойност.
Историческите зони – Капана, Старият град, части от централната градска част – се нуждаят не просто от охрана по документи, а от активна визуална и културна защита. И именно Художествен експертен съвет с ясни правомощия би могъл да предлага решения, да изразява професионално мнение и да поставя граници на допустимото.
Ако има такъв съвет, проектите могат да бъдат разглеждани през експертна призма , извън политически, лични или бизнес интереси. Решенията, разбира се трябва да бъдат аргументирани, публично достъпни, с яснота кой, как и защо е подкрепил или отхвърлил дадено предложение.
Така градската среда ще бъде предпазена от самодейни, случайни или конфронтационни намеси, дори когато са добронамерени, ще се насърчи състезателния принцип, а новите сгради в централната градска част ще се вписват по-добре в съществуващата архитектура.
Пловдив има нужда от система, която да гарантира, че градът се развива естетически устойчиво. Независимо дали говорим за фонтан с ябълка, съвременна скулптура, барелеф или нова жилищна сграда до паметник на културата – нужен е орган, който да поставя въпросите за мяра, контекст и културна отговорност.
Учредяването на Художествен експертен съвет към Община Пловдив не е просто препоръка – това е належаща мярка, ако искаме обликът на града да се запази, надгради и развива със смисъл.
Още от категорията

Неделя Щонова: В епицентъра на безсрамното

