Изграждането на новия мост над река Марица изскочи ненадейно тази седмица в политическия живот на Пловдив, а появата му бе все едно се извади скелет от гардероба. Причината бе прехвърлянето на едни 150 000 лева, заложени за неговото проектиране, които се подмятат от години от бюджет на бюджет.
Обезпокоени и загрижени общинарите плахо попитаха – „Ще строим ли въобще нов мост над река Марица?”. Въпросите и отговорите обаче не внесоха яснота, тъкмо обратното - още повече забулиха в неизвестното важния инфраструктурен проект.
Пловдив има проекти и проекти – едните са важни за настоящото, а другите за бъдещето. През последните години видяхме твърде малко от вторите. Може би единствено пробивът „Модър-Царевец” е от тях, но заради затворените бул. „Ал. Стамболийски” и ул. „Царевец” все още неговото значение не може да се усети от пловдивчани. Такъв проект е и пробивът на Централна гара, който догодина трябва да започне да поема трафика между „Южен” и „Централен”.
Време е за връзки между другите райони
Следващите два най-фундаментални проекта на Община Пловдив са новият мост над река Марица, както и връзката между „Южен” и „Тракия”. И двата са част от вътрешния ринг на Пловдив, който е единственото решение на проблемите с трафика.
Двата проекта са размятат от години, а след това отново се прибират. Причината е ясна – общата стойност на двете нови връзки ще е над 150 млн. лева – сума, която трудно може да бъде получена без сериозни усилия.
Именно тук е ролята на Община Пловдив – да положи тези усилия и да приоритизира един от обектите за бъдещето си. За това обаче се иска работа и единомислие, а видно и двете липсват.
Според зам.-кмета по строителство и инвестиции инж. Тошо Пашов идейният проект за новия мост е остарял, като липсват редица елементи в него – велоалеи, адекватни връзки с бул. „Марица – Север” и продължението към Голамоконарско шосе. За това трябвало нов идеен проект, а след това и технически.
Истината е, че идейни проекти за новия мост над река Марица – колкото искаш. Първият е от 2013 година - този, който според инж. Пашов не отговаря на сериозните намерения на Пловдив. Бил обикновен мост, а картинките по медиите не били за него.
Видно обаче идейният проект не е толкова лош, а част от елементите, за които говори инж. Тошо Пашов ги има – велоалея съществува, има три кръгови кръстовища, а на едното от тях е предвидено бъдещото му продължение към Голомконарско шосе, част от Западната тангента. Вероятно ще трябват корекции, но това значи ли нов идеен проект?
Освен тази идейна концепция, Община Пловдив има още редица такива – през 2015 година се проведе архитектурен пленер „По моста”, част от „One architecture week”. Там се представиха десетки концепции за моста с различни разновидности за преминаване, както и архитектурния му облик - от Сан Франциско до Будапеща. Картинките в медиите са точно от въпросния пленер.
В този смисъл идейни проекти много, но липсва единомислие какъв да е пътят към заветната цел – новия мост над река Марица. Именно това трябва да е работата на екипа на кмета Костадин Димитров, заедно с Общинския съвет, гилдиите и пловдивската общественост.
Преди обаче да си изберем дали искаме да сме като Будапеща или Прага, или просто да имаме едно пътно съоръжение, Община Пловдив трябва да направи нещо много важно. То е да не допуска грешката като с Бетонния мост, който буквално се чертаеше на коляно, за да съществува.
Естакадата и златната възможност за финансиране
Пробивът под гарата, а и реконструкцията на Бетонния мост се финансират по европейска програма през НКЖИ. Те са част от „ЖП възел Пловдив”, изпълняван по Оперативна програма „Транспорт”. Вторият му етап е друг дългоочакван проект – вдигането на жп линията Централна гара – Филипово. Тя включва не просто естакада, а изцяло нов железен жп мост над река Марица, като цялото жп трасе трябва да бъде удвоено. От държавната компания вече кандидатстват с този проект по оперативните програми и са уверени, че ще намерят финансиране.
Това от една страна означава, че градските власти преди да вземат каквото и да е решение за новия мост над река Марица,трябва да говорят с ръководителите на НКЖИ. От една страна да нямаме проект, който пречи на новия жп мост,а от друга, дали пък пътният мост не може да бъде финансиран през европейската програма. Това би било златна възможност за Пловдив да построи новия си мост с европейски средства.
Поради и това трябва и единомислие и бърз експертен подход, ако искаме скоро Пловдив да има нов проект за бъдещето на града. Иначе вероятността идейни проекти да с размятат през някоя друга година и пак да се прибират е много голяма.
Част от идейните разработки от пленера "По моста":
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри