Решителност – това се опита днес да покаже зам.-кметът по транспорт Тодор Чонов след срещата между градските власти и общинските съветници. Макар срещата да бе лишена от всякаква конкретика за бъдещето на градския транспорт, посланието, което излъчи кметът Здравко Димитров и вицето му по транспорт бе, че трябва промяна.
Чонов заяви, че търпението на Община Пловдив се е изчерпало, като след няколкото крайни срокове за отстраняването на нередностите при превозвачите, този път наистина дават последен. До един месец, ако по договора за 13-те линии не се движат автобуси само Евро 6 – той ще бъде прекратен! Според него следващият един месец ще даде отговори на много въпроси, включително и как ще се извършва плащането към превозвачите.
Всичко това сигурно би било добре за града, ако не беше толкова закъсняло. В случая обаче не виждаме действия на управленец, чието търпение е приключило, а панически опити да спаси нещо, което може и да е изгубено. Само допреди месец Чонов бе изключително смирен пред исканията на превозвачите. Той често изтъкваше страховете, че Пловдив може да остане без транспорт, ако този договор се прекрати. Днес подобна фраза той не изтъкна, нямаше и деликатността, с която обичайно се опитва да борави.
Видимо всичко това се дължи на събитие, което настъпи от последната среща досега. Със сигурност то не е катарзис на зам.-кмета по транспорта или обрат на възприятията му, а акцията на Икономическа полиция, ДАНС и прокуратурата. Седмица, след като те влязоха при превозвачите изтъкнаха, че разследват и Община Пловдив за механизмите, по които им се дават субсидии, Тодор Чонов реши, че е време за реформи. Това се случва близо 10 месеца, след като той е встъпил в длъжност, но бе кристално ясно още в самото начало, тъй като тази система на градския транспорт е обречена на крах рано или късно.
Само един пример може да щрихира колко е абсурдна ситуацията. Докато зам.-кметът по транспорт говори за кардинална промяна на системата на градския транспорт, до дни той ще подпише нов договор, който е абсолютно същият, като действащия с 13-те линии. С други думи – той ще се парафира при същите условия, а след това ще се мисли как да се оправи начина за заплащане към превозвачите.
Всичко това говори, че действията на Община Пловдив са прекалено закъснели и въпреки, че се изтъкваха от месеци, че са нужни, те чак сега се решиха на реформи. Съдийки по начина на взимане на решения обаче те няма да са, за да защити обществения интерес, а за да спасят хората, управлявали транспорта през последните 10 месеца
И все пак става въпрос за пари…
В същото време, докато тримата превозвачи – Петко Ангелов, Веселин Дошков и Димитър Чолаков говориха, че този път не искат повече пари, а смяна на модела на плащане, те са депозирали искане в Общинския съвет. Александър Държиков заяви, че в уведомлението си до ОбС тримата са изтъкнали, че за последната година имат 5 млн. лева загуби и искат да бъдат допълнително субсидиране.
Дали действителност са толкова обаче? Това вече трябва да кажат от Икономическа полиция, прокуратурата и ДАНС, след като обискираха кабинетите на тримата. Дали и реформата на Тодор Чонов не бе форсирана, заради документи иззети от офисите на тримата превозвачи? И тази отговор ще получим скоро, както и дали тя ще бъде довършена този път.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри