Полицаи и надзиратели в затворите вчера вдигнаха палатков лагер пред финансовото министерство. Служителите на МВР искат 25% увеличение на заплатите и настояват за реална и цялостна реформа в МВР и специализираните дирекции в Министерство на правосъдието.
Представители на полицейските синдикати заявиха, че няма диалог с правителството и предупредиха, че полицаите могат да спрат да използват лични средства и по този начин да блокират работата на цялото министерство.
Трябва ли да бъдат увеличени заплатите в МВР?
Със сигурност да, но не и без истинска реформа. Министърът на финансите Асен Василев вероятно си дава сметка за бездънната каца, в която ще потънат парите и затова ловко избягва темата. Засега! Отделянето на пожарната и телефон 112 засега още е само в проект, тъй като формалното прехвърляне няма по никакъв начин да се отрази на качеството на работата на тези служби.
Всъщност през последните 30 години всяко правителство идва с идеята за реформа. Тя обикновено се изчерпва със закриването на някоя и друга дирекция и създаването на двойно повече нови със същия предмет на дейност , но с нова абревиатура. И след всяка реформа администрацията в МВР се увеличава, а „индианците” намаляват. Според хора от системата , основната цел за ликвидирането на един отдел е да бъде сменен ръководителя му. А това се случва най- лесно чрез закриване на структурата, защото законът е направен така, че е по-лесно да закриеш отдел, отколкото да смениш началника му.
Пенсионерите в МВР – котва на всяка реформа
Огромният брой пенсионери в системата на МВР са котва за всички реформи в МВР, смята представители на полицейските синдикати. В момента там работят около 7 000 служители, които получават паралелно пенсия и заплата, а освен това държавата плаща и осигуровките им, които за първа категория труд са 50%. Цифрата прогресивно се увеличава и прогнозите са , че след 2 години те ще бъдат 9 000, а след 10 години 70% от състава на министерството ще бъде от служители над 50 години. Тъй като въпреки обещанията, реформа в тази посока няма, експертите прогнозират, че ако не се вземат спешни мерки, най- късно до 2 години ще се наложи или да се увеличат годините за пенсия на служителите в министерството или да се намалят обезщетенията. При пенсиониране всеки полицай получава по 20 заплати. 66% от бюджета на МВР, който е в размер на 2 милиарда лева, отива за заплати, осигуровки и обезщетения.
Трябва да отбележим и факта , че 70% от работещите пенсионери са на ръководни длъжности, а 50% от тях са на висши ръководни длъжности.
„Пенсията не е рента, а се дава, когато лицето вече не може да изпълнява задълженията си. Това не е добавка към заплатата”, коментират полицаи.
„Спешно трябва да бъдат освободени поне половината от работещите пенсионери. Това ще доведе от една страна до освобождаване на сериозен финансов ресурс, а от друга до обновяване на състава. Парите, които в момента получава един „хибрид” , могат да покрият заплатите и осигуровките на двама млади полицаи, а освен това ще има възможност и за увеличаване на заплатите. Другата реформа, която веднага може да облекчи бюджета на министерството е съкращаването на броя на дирекциите . МВР е министерството с най- голям брой дирекции – цели 54. Регионалните трябва да станат 8 от общо 28, тези които са в столицата също трябва да се редуцират, като съответно драстично се съкрати администрацията.
Синдикалисти в пенсия
Според много служители, въпреки че синдикатите настояват за спешна реформа, на практика лидерите им не желаят такава, защото повечето от шефовете на 7-те големи синдиката в МВР също са пенсионери. Някои от тях са настанили цялата си рода в различни дирекции на министерството и не е ясно чии интереси защитават – тези на членовете на синдиката или фамилните.
„В момента се прави всичко възможно да се блокират реформите, като се поставят безумни изисквания и неизпълними условия” категорични са полицаи.
Чиновници или полицаи?
Наред с всички проблеми в МВР, не е за пренебрегване и този с бумащината. Въпреки, че живеем в дигитална среда, МВР е затънало в тонове хартия под формата на писма, наредби и окръжни.
„В момента има действащи около 65 инструкции, затънали сме в бумащина. Един полицаи ако трябва да ги изчете, ще му отнеме половин година и то без да работи. А ако трябва да ги научи – 5. Нормативната база е раздута до безобразие и противоречива, а това е причина МВР да губи много от делата в съда. От друга страна, когато някой не е удобен , веднага се намира наредба , по която може да бъде наказан, коментират служители.
Издават се т.нар. „окръжни”, които често противоречат както на закона, така и на инструкциите. Конфликтът между нормативната база и вътрешните заповеди води до лоши резултати – пропадат дела, отменят се задържания и пр. Реформата в МВР може да стане само отвън, категорични са полицаите.
Реформата е политически въпрос
Мит е , че полицията е деполитизирана. Министерството има политически кабинет, които извършва назначенията. Ясно на какъв принцип. След това кабинетът се сменя , идва ново политическо ръководство и прави нови назначения.
Затова и реформата е политически въпрос. Който рано или късно трябва да бъде решен, макар и на висока цена. Всъщност колкото повече се отлага, толкова повече цената се увеличава. Както в преносен, така и в буквален смисъл. Защото ако е нарушена рамката за сигурност, не могат да се случи реформа в нито една сфера.