Каквито и емоции да влагаме, коментирайки трагичните истории, свързани с тежките катастрофи, причинени от пияни или дрогирани водачи, в крайна сметка всяка от тях приключва в съдебната зала. А решенията, които съдиите вземат, разбира се спазвайки закона, рефлектират както върху поведението на водачите, така и върху усещането за липса на правосъдие в обществото.
На практика от страна на полицията имаме статистика с огромен брой санкционирани шофьори, карали под въздействието на алкохол или наркотични вещества, а от друга страна много тежки катастрофи, извършени от водачи, които по някакъв начин остават недосегаеми от закона до момента, докато не причинят смърт на пътя.
Младият юрист Тодор Рогошев прави анализ на сега действащите членове от Наказателния кодекс, които според него са абсурдни и предлага промени, които биха променили драстично черната статистика. Всяка от приложените промени, е подкрепена с кратка аргументация.
- Създава се нова разпоредба в Наказaтелния кодекс: чл. 342а.:
"Който управлява моторно превозно средство, подвижен железопътен състав, въздухоплавателно средство, плавателен съд, бойна или специална машина без да има за това надлежно разрешение, се наказва с лишаване от свобода от две до осем години."
В момента шофирането без шофьорска книжка е АДМИНИСТРАТИВНО НАРУШЕНИЕ, а не престъпление. Не виждам как обществената опасност на това деяние не е достатъчна за да се счита за престъпление. На практика всеки автомобил е двутонно оръжие, което лесно би могло да отнеме живота на повече от едно лице. Тези последици са много по-лесно постижими отколкото редица от изброените оръжия в чл. 339 от НК. Днес масово се шофира без книжки като познавам хора, които твърдят, че да си платиш глобата излиза по-евтино отколкото да караш шофьорски курс. Подобен манталитет трябва да бъде изкоренен и това няма да се случи с глоби. Новата разпоредба приравнява шофирането без книжка на държане на оръжие без разрешение и се води "тежко престъпление" по смисъла на чл. 93 т.7.
/Предложението не се отнася за докоменти с изтекъл срок или забравени. Там наказанието остава административно/.
- Чл. 343б(3). се изменя така:
"Който управлява моторно превозно средство под влиянието на наркотични вещества или техни аналози, се наказва с лишаване от свобода от три до осем години и с глоба от петстотин до хиляда и петстотин лева. Общественоопасните стойности на концентрацията на тези вещества в кръвта се уреждат с наредба на Министерство на вътрешните работи."
Тук промяната е контраинтуитивна, но чл. 343б(3) се е превърнал в бройкаджийско престъпление, където концентрация не се търси и е изключително лесно доказуемо. Практиката по тази разпоредба е абсурдна и днес немалко хора лежат в затвори и са с условни присъди заради нея. Спирането на бройкаджийството, но запазването на целта на тази разпоредба се случва чрез две стъпки. Първо, заменяне на думата "след" с фразата "под влиянието". Второ вдига се значително санкцията за това престъпление като влиза в категория "тежки престъпления" по смисъла на чл. 93 т.7. Правим го по-справедливо, спираме бройкаджийството а тежко му, на когото се качи зад волана дрогиран.
- Чл. 343(3) се разделя на две (една част е изменена, другата остава същата) и се изменя така:
(3) Ако в следствие на деянието е настъпила телесна повреда или смърт на повече от едно лице, или деецът е избягал от местопроизшествието, или е управлявал, без да има необходимата правоспособност, или на пешеходна пътека наказанието е:
а) при тежка или средна телесна повреда - лишаване от свобода от една до шест години, а в особено тежки случаи - лишаване от свобода от две до десет години;
б) при смърт - лишаване от свобода от три до петнадесет години, а в особено тежки случаи - лишаване от свобода от пет до двадесет години.
(4) Ако деянието е извършено в пияно състояние или под влияние на наркотични вещества или техни аналози:
а) при тежка или средна телесна повреда - лишаване от свобода от една до шест години, а в особено тежки случаи - лишаване от свобода от пет до десет години;
б) при смърт - лишаване от свобода от пет до двадесет години, а в особено тежки случаи - с доживотен затвор или с доживотен затвор без замяна."
Обяснението тук е просто. Когато някой се качи зад волана пил или дрогиран, ти вече не си в условията на непредпазливост. Тук деецът съзнава общественоопасния характер на деянието, но е безразличен към тях. По тази причина отново се променя от "след употреба" на "под влияние" и санкцията се вдига значително.
Ако случайно този пост се превърне в законопроект, дори и след редакции, моля да бъде посветен официално на двете невинни жертви Христина Дилева и Хариет Стефанович в Закона за допълнение и изменение на Наказателния кодекс. По този начин гарантираме, че никога няма да забравим тяхната нелепа смърт и ще подсигурим, че "най-доброто тепърва предстои" няма да остане само статус на стената на поредната жертва.
* Тодор Рогошев завършва Eзикова гимназия „Ромен Ролан” в Стара Загора, а след това "Право" в Пловдивския университет. Основните му интереси са Права на човек, Международно право, Административно право и още други. От няколко години се занимава активно с неформално образование. Работи в Института по балканистика.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри