Трябва ли Община Пловдив да си върне Пешеходния мост в Пловдив? Въпросът се превърна в най-актуалната тема,като вече се чуха редица мнения и в двете посоки. Едните се аргументират от естетическата страна на проблема, други прескачат тази част и гледат чисто финансовите параметри на евентуалната сделка.
Между двата основни аргумента обаче стои друго, което Община Пловдив не бива да пренебрегва, а именно, че Пешеходният мост е един от редицата обекти, които се свързват с тъмната ера на управлението на града.
Той е един от редицата емблематични обекти, които попаднаха в мрачни публично-частни партньорства. В началото на хилядолетието Пловдив даде Археологическия си подлез, където се построи безумен стъклен „билдинг”. Пловдив даде редица къщи в Стария град. През същата сделка попаднаха огромни зелени площи като парка зад „Санкт Петербург” , а през друга 140 дка гора край Гребната база. През същия този период Община Пловдив даде част от безценния Форум на частник, за да строи търговски център и многоетажен паркинг. След това се наложи да се броят 5 млн. лева, за да се върне това богатство в активите на Община Пловдив. Тогава никой не постави под въпрос защо се броят толкова пари за Форум – Изток и правилно! Защо обаче сега това се прави?
Мненията срещу взимането на Пешеходния мост не са нищо повече от меко казано бакалски сметки, които не само, че не са груби, а направо ръбати. Да се смятат парите за бъдещи чистачки и охрана на обекта е повече от несериозно. Този обект не е просто търговски център, който Община Пловдив трябва да стопанисва, това е част от символите на Пловдив – реката, тепетата… Места, които толкова обичаме и се гордеем, но не правим почти нищо за тях.
Взимането на Пешеходния мост обратно в Общината ще бъде един знак, че тъмната ера на символите на Пловдив е приключила. Клишетата, че Общината и държавата не са добър стопанин, също трябва тотално да се премахнат от политическото говорене.
Съоръжението, чието истинско име е мост „Съединение” може да бъде едно от бижутата на Пловдив, а не да стои като изоставена влакова композиция над реката.
Едва ли има турист, стигнал до Венеция, който да няма снимка на изящния пешеходен мост „Риалто”, но колко са гостите на италианския град, снимали се до автомобилните съоръжения над канала?
Концесията на моста е до 2035, а концесионните задължения са изпълнени, което значи, че Общината няма как да развали договора. С други думи тази влакова композиция може да стои в Пловдив още 15 години.
Изграждането на булеварди, пътни връзки и мостове е изключително важно за по-добрия начин на живот на пловдивчани – по-малко трафик, по-чисто въздух и повече време за близките хора. Но това при никакви обстоятелства не трябва да бъде за сметка на обектите, които са емблематични за Пловдив и нямат „икономическа изгода”. Община Пловдив не е частна фирма и никога няма да бъде, като нейната функция не е да печели пари, а да прави живота на пловдивчани по-добър. Това е барометърът, по който едно управление се оценява от гражданите, а резултатите от него са видими по време на изборите.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри