„Ще ти пиша тройка, но повече няма да ме плюеш”.

Гледали ли сте този клип в социалните мрежи - учителка в Пловдив се опитва да усмири беснеещ ученик, който я замерва с тебешир и удря по телефона й с показалка на фона на одобрителните викове от класа? А спомняте ли си за 11-годишното момче от София, което удари учителя си по физическо, а  после го набеди, че господинът го е пребил? А за бащата на първокласник от Лом, който нахлу в класната стая и пред учите на изумените малчугани налетя на бой на учителката?

 Това са малка част от случаите на агресия, които за съжаление се превърнаха в ежедневие в родните училища.

 А точно лошото отношение към учителите в школото е причина номер 1 за незапълнените места за преподаватели у нас. Това показва анкета на TrafficNews, в която нашите читатели отговориха на въпроса: “Защо няма желаещи да работят като учители?”.

 

41,26% са на мнение, че това се дължи на агресията на учениците и тормоза на родителите, с които се сблъскват даскалите.

 

През миналата учебна година над 80% от училищата в страната са подали поне един сигнал за насилие. Случаите с физическа и вербална агресия са над 4500 за учебната година.  Това прави средно по 30 случая на учебен ден.

 Всеки трети (32%) български учител е признал, че губи прекалено много време в час заради ученици, които прекъсват работата му. Макар че значителна част (85%) твърдят, че могат да контролират подобно поведение в класната стая, всеки пети (22%) заявява, че спешно се нуждае от професионално усъвършенстване на това умение. Това пък са част от заключенията за България на едно от най-мащабните и авторитетни световни проучвания сред учителите и директорите на училища за 2018 г.,  дело на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и е известно като TALIS. 

Разбира се, училищната агресия не се изолиран случай само за България. В световен мащаб почти навсякъде се отчита ръст на инцидентите с насилие от страна на ученици към учители и между самите деца, като възрастовата граница на агресията постоянно пада. За съжаление обаче, в световната класация България попада в първата десетка, според статистика от 2015 г.

Като причина номер 2 за отлива от учителската професия читателите на TrafficNews са посочили ниските заплати под хиляда лева, с които не могат да се вържат двата края. Този отговор е дал всеки четвърти, или 24.10 % от анкетираните.

Учителските заплати се вдигат, след като управляващите най-сетне забелязаха, че ниските възнаграждения са проблем - не само отказват хората от професията, но и влияят върху авторитета им в обществото, както и върху цялостното отношение към образованието.  

От 1 януари 2019 г. минималното учителско възнаграждение е 920 лева. Очаква се през 2020 г. минималната учителска заплата да е 1200 лева.

„Тази година за първи път учителската заплата е над средната за страната”, коментира министърът на образованието Красимир Вълчев в началото на учебната година. По данни на статистиката, през второто тримесечие на 2019 г. средната брутна месечна заплата е 1260 лв. Прав ли е Вълчев? Учителите ще кажат.

Министърът обаче призна, че следващите години ще бъдат трудни и недостигът на кадри ще се задълбочава. „Връща ни се това, че пестяхме от учители в последните десетилетия. Повишаването на заплатите е необходимо и задължително, но не достатъчно условие. Трябва да се случи цялата промяна", каза Вълчев.

 Да, наистина е нужна цялостна промяна в образованието. Това показват и отговорите в анкетата на TrafficNews. 18,28 на сто са на мнение, че кандидати за учители няма заради архаичната система на образование.

 Един от 10 /9,67%/ пък смята, че хората не искат да стават учители, тъй като професията вече не се ползва с достатъчно авторитет в обществото. Например ако се представяш за плеймейтка /playmate - модели, които са момиче на месеца на "Плейбой"/, дори и никога да не си била, ще си по-интересна за околните, отколкото да кажеш, че си даскалка.

А пък ако си инфлуенсър /influence  – повлиявам, оказвам въздействие - хора, които имат силно влияние в социалните мрежи и много последователи/ - това е супер яко и къде-къде по-престижно от това да наливаш акъл в главите на някакви „главанаци”.

 6,69% от анкетираните са избрали отговора: „Защото на повечето деца изобщо не им пука за уроците”. Което със сигурност е следствие от всички изброени по-горе причини, отблъскващи от учителската професия. Защо да искаш да си образован, когато това не се смята за ценност ?

 И няма защо да мърморим колко примерни бяха децата едно време, а сега какво разпасано поколение расте. Защото и в Библията е казано: "Каквото посееш - това ще пожънеш".