Летище Пловдив остана без снегопочистваща техника, хангар за гориво, както и автосервизни помещения, научи TrafficNews.bg. Причината е, че договорът между държавното дружество „Летище Пловдив” ЕАД” и частното „Летище Пловдив” АД изтече, а ръководството на аеропорта върна собствеността на частната фирма.
В това число влиза снегопочистващата техника, два хангара – единият за съхранения на гориво с дебит от 1,5 милиона литра, а в другият се извършват автосервизните дейности на техниката. Всички това е върнато в ръцете на частника, а на практика летището остава без изброените неща. В активите на частното дружество е и перона на летището, за който обаче в момента тече дело за собственост и аеропорта може да го ползва, докато съдът не се произнесе.
Притесненията идват от факта, че без снегопочистващата техника още с първия сняг летището ще бъде затворено, тъй като това почистване се различава коренно от това, което изпълняват фирмите по пътищата. Освен това процедурите по ЗОП за закупуване на нова техника са изключително тежки и дълги и при всяко едно обжалване едва ли аеропорта ще успее да се сдобие с тази техника през зимния период.
Липсата на склад за гориво също може да създаде проблеми. В момента на летището има две цистерни, едната, от която стационарна побират около 100 000 литра, а в предишни години резерва, който е бил поддържан е бил над 500 000 литра.
Изпълнителният директор на Летище Пловдив Владимир Щърбанов заяви пред TrafficNews.bg, че твърденията за затварянето на летището са неоснователни. На аеропорта вече имало един снегорин, а скоро щяла да бъде пусната поръчка за още техника. Освен това се чакало още една цистерна за гориво от София. До думите на Щърбанов горивото не е малко и никога не бил поддържан много по-голям резерв, а освен това двата редовни полета от Пловдив – за Германия и Англия зареждането им е по 20 тона, което прави около 32 000 литра.
„Летище Пловдив няма да затвори нито при първия, нито при последния сняг”, обеща директорът.
Не така мисли обаче бившият директор на аеропорта Дойчин Ангелов. Той е участвал в приемането и предаването на техниката като експерт и заяви, че върнатите неща били от витална важност за работата на летището.
„Без снегопочистваща техника, складове за съхранения на горива и обслужваща автосервизна техника летището си прави харакири. Почистването на снега е много специфична работа и външна фирма, която чисти улиците няма да се справи. Съмнявам се да се закупи и техника, тъй като тя струва от порядъка на няколко милиона, а дори да се намерят тези средства процедурите по ЗОП са много тромави. Цистерните за съхранение на гориво също са крайно недостатъчни. Ще ви дам за пример само военния самолет C17, който на едно зареждане са му нужни близо 70 тона гориво. Ще се стигне и до отказване на полети, а със сигурност летището няма да може да предлага т.нар. технически кацния – за зареждане на гориво.Имайте предвид, че има летища по света, които печелят само от това”, обясни Дойчин Ангелов.
TrafficNews.bg