Хоакин Бакарди мечтае за завръщане в родината си. „Един ден Bacardi ще присъства в Куба отново“
, заклева се наследникът на фамилната компания и президент на най-големия производител на ром в света през ноември. „В това няма абсолютно никакво съмнение", казва той. 

Едва ли някоя друга корпоративна история символизира по-добре Студената война между САЩ и Куба по-добре, отколкото го прави Bacardi. Основана през 1862 г. в Сантяго де Куба, световноизвестната дестилерия става жертва през 1960 г. на революцията и беше национализирана. Семейство Бакарди бягат на Бермудите, където оттогава е седалището на концерна, пише в свой анализ германското списание Spiegel. 

Сега Бакарди събират кураж да се възвърнат към корените им. Историческото сближаване между вражеските държави, наричано също „разведряване“, отваря същевременно и вратата пред икономиката - дори и засега само с малко. Първата реакция на Bacardi и е доста предпазлива: „Надяваме се на значителни подобрения в живота на кубинците и следим промените с голям интерес", заяви групата.

Голям интерес има не само Bacardi. Разведряването отваря пазар от 11,2 млн. потребители за американските компании, само на 145 км по права линия от Флорида. Пазар, който бе затворен за САЩ за период от над половин век. Все още не е ясно как обявеното от президента на САЩ Барак Обама отваряне ще се отрази реално на американските компании. Ясно е обаче едно - Куба няма да се превърне за една нощ в рай за американските концерни. 

„Потенциалният пазар на стоки и услуги е значителен, но не огромен", казва Гари Хуфбауер, експерт по темата Куба от Peterson Institute for International Economics, цитиран от USA Today. Хуфбауер изчислява, че американският износ за Куба може да достигне 4,3 млрд. долара годишно - малко повече от една десета от това, което САЩ изнасят през 2014 г. за Германия.

 Само Конгресът може да вдигне десетилетното общо търговско ембарго, което включва туризма, но президентът Обама ще разреши на американски финансови институции да откриват сметки в кубински банки и да позволят на посетителите от САЩ да използват кредитни и дебитни карти на острова. 

Независимо от това очакването в САЩ е доста голямо. „Бизнесът в САЩ приветства съобщението и подкрепя много от икономическите разпоредби, които обяви президентът," казва Том Донахю, президент на Американската търговска камара и иначе остър критик на Обама. „Промените са съществена и положителна стъпка напред". 

Сред мерките, които Белият дом може да предприеме, са улесняване на финансовите транзакции, разрешение за първите видове износ (строителни материали, стоки за малки предприятия, като например ресторанти) и увеличение на разрешените парични преводи. Правителствените кръгове в САЩ илюстрират пазарния потенциал на Куба в сряда с данни за два бранша, които не са засегнати от продължителното кубинско ембарго. През 2013 г. американски компании са изнесли за Куба хранителни стоки на стойност 3 млрд. долара в и лекарства на стойност 300 милиона долара. 

Самото ембарго, прието през 1996 г., обаче остава за момента. Първоначалните реакции от републиканците дават да се разбере, че отмяната и сега няма да се случи лесно, като се има предвид че от януари консерваторите ще контролират и двете камари на Конгреса. 

„Американските закони вероятно ще продължат да са основна пречка, докато Конгресът може да глобява фирми, които инвестират в Куба или правят бизнес там", пише анализаторът по въпросите за Латинска Америка Лорънс Алън. Това наскоро усети например Commerzbank, която бе глобена от правителството на САЩ за нарушаване на ембаргото с над 1 млрд. евро. 

Въпреки това много американски компании виждат първи признаци на надежда. „Ние сме насърчени и ще разгледаме всички възможности“, казва производителят на автомобили GM след изявлението на Обама. „На Куба ѝ е необходимо всичко, което се произвежда в САЩ", казва Бил Лейн, главен лобист на производителя на селскостопанска техника Caterpillar, цитиран от Тhe Wall Street Journal (WSJ). 

Има няколко основни бранша, които биха спечелили най-много от падането на ембаргото. 

На първо място това е селскостопанският сектор, който може много по-лесно да изнася своята продукция за Куба. Така например консумацията на ориз в Куба е петкратно по-висока, отколкото в САЩ. Преди 1960 г. Островът бе един от най-важните пазари за тази стока за САЩ. 

Новите мерки могат да направят интернета по-достъпен за кубинците. „Може да имаме цялата страна“, радва се пред WSJ предприемачът Луис Куелю, който възнамерява да положи подводен телекомуникационен кабел до островната държава. „Това е огромен шанс“, казва той. 

Туризмът няма да бъде непосредствено засегнат, но Белият дом търси начини да облекчи ембаргото. „Ние се разрешим възможно най-много пътувания, доколкото това е възможно в рамките на законовите ограничения“, твърдят правителствени източници. „Ние вярваме, че това ще доведе до значително увеличение на пътуванията". Най-големият в света оператор на круизни пътувания Carnival от Флорида заяви, че "Куба предоставя големи възможности". "Възможно най-скоро ние ще сме там", обясни и хотелската верига Hilton. 

Coca-Cola и Pepsi засега реагират предпазливо оптимистично. „Радваме се да добавим Куба в нашия контингент“, пояснява Pepsi. Досега Куба е една от само двете страни, в които Pepsi и Cola не се продават. Другата е Северна Корея.

Инвестор