Войната по пътищата в Пловдив продължава. След като вчера край града кончината си намериха още трима души - майка и двете ѝ малки деца, обръщаме глава към черната пътна статистика. През 2017 година на територията на град Пловдив са възникнали 878 тежки пътни транспортни произшествия, а в тях смъртта си са намерили 55 човек, от които две деца.

Ранените наброяват 1133, от които 109 под 18 годишна възраст. Това е нелепата хроника само от 1 януари до 21 декември тази година, само на територията на град Пловдив - това е пътната тегоба, която ни дава основание да наричаме шофирането - война. 

От възникналите 878 тежки катастрофи в 26 от случаите има констатирана употреба на алкохол, а 35 неправоспособни водачи са били зад волана при травматичните ПТП-та. 

Горепосочените данни не са просто числа, това са човешки съдби, пламъчета, които угасват, които хвърлят тъмнина върху още хиляди животи. 

В национален мащаб има регистрирани 6758 катастрофи, при които 663 загинали и 8496 ранени. Това довод ли е следващия път да намалите или да оставите ключовете на колата, след като сте изпили две чаши. За къде бързаме и къде отиваме? 

И защо се сърдим, когато служители на Пътна полиция излязат на улицата и се опитат да моделират тази статистика? По тези и други въпроси потърсихме за коментар началника на сектор Пътна полиция при ОД МВР – Пловдив Димитър Димитров, който разказа за равносметката от изминалата година, за мерките, които се вземат, за децата, за превенцията. И дава отговори на въпросите, които вълнуват всички пловдивчани с и без шофьорка книжка.

Каква беше пътната обстановка през 2017 в Пловдив? Кои бяха основните проблеми, които белязаха годината в сектор "Пътна полиция"?

Пътно-транспортната обстановка през 2017 бе много динамична, което не е учудващо, напротив – в нашия сектор ежедневието е изключително действено, което дава повод да обобщим, че и тази година се отличава с много предприети стъпки по усъвършенстване на работата ни.

Един от основните пунктове, който изискваше реформа, е проблемът с регистрацията на автомобилите. Имахме проблеми в административното обслужване - беше слабото ни звено, затова наблегнахме на него и на някои вътрешни промени.

Операционализирахме дейността, скъсихме времеемкостта на процеса при различни услуги в сектор „Пътна полиция“ и мерките дадоха резултат. Намалихме времето за административното обслужване, а това е и основната ни цел – хората да бъдат обслужвани бързо, адекватно и идвайки при нас да не се редят на опашките, които преди бяха незаобиколим фактор.  

Как ще коментирате проблема със „запазено място“ и продължава ли тази практика?

Ами изчистихме този проблем, както вече посочих внедрихме някои вътрешни промени. Опитахме се да скъсим максимално времето за регистрация, за да може потока от граждани да бъде обслужен експедитивно, да не се стига до стълпотворения, а тези мерки бяха приложени на всяко от гишетата, защото натоварено е не само за регистрацията на автомобилите, но и при изкарване на шофьорска книжка и при административно-наказателната дейност.

Конкретно за запазените места, въведохме нов ред с номера. Всеки гражданин, който дойде за регистрация бива входиран с персонален номер, номерът се взима лично и единствено под него се случва преминаването през всички процедури до поставяне на номерата. Така че вече „запазени“ места няма. Има активен контрол и от страна на ръководството на дирекцията и при необходимост незабавна намеса, за да може да тече процесът възможно най-гладко.

Сега се радваме на една работеща система, но все пак имам един апел към собствениците на автомобили – нека не чакат последния момент да бракуват МПС-тата, тъй като традиционно декември е един от най-натоварените месеци. Нека през годината да заповядат за отписване, бракуване, регистрация и така да спомогнат по естествен път да се разпредели равномерно потокът от граждани.

Какво смятате за идеята по булевардите, които са на входно-изходните артерии на Пловдив, да се вдигне максималната скорост до 70 км/ч? Идеята е на шосета като Карловско и Асеновградско, където има по три ленти, да се вдигне максималната скорост.

Всеки, който има наблюдения върху входно-изходните артерии, знае, че трафикът там не е толкова засилен, за да се счете, че при увеличаване на допустимата скорост ще има осезателни последствия в положителен план.

Обследваме обстановката по тези пътни артерии много внимателно, но заключенията от наблюденията ни са, че увеличаване на скоростта е почти невъзможно, тъй като в тези отсечки има много фирми и предприятия, чиито входове и изходи са разположени откъм шосето. Разположените там бензиностанции са още един фактор, който предпоставя постоянно включване в движението. Така, че едно такова решени може да доведе до инциденти, вместо да облекчи трафика.

Правим проучвания дали и къде нещо може да се промени, но ако трябва да бъдем коректни – няма нито едно постъпило предложение за такъв тип реформа. Ние, чрез служители в отдел „Организация на движението“ сме само част от целия експертен състав от различни звена и институции, които се занимават с оценка и анализ на пътната обстановка. Ние даваме становище и сме само част от всички специалисти, които взимат крайното решение.

Казахте, че при увеличаване на скоростта е възможно да се стигне до инциденти. По вашите наблюдения кои са основните причини за тежки катастрофи в Пловдив?

Категорично превишената и несъобразената скорост е причинила най-много тежки ПТП-та, след нея се нареждат отнемането на предимство на коли и пешеходци, неспазването на дистанция, неправилното пресичане на пешеходците – това са едни от основните причини.

Взимаме много превантивни мерки в тази насока, както към шофьорите, така и към пешеходците. Миналата седмица имахме акция именно по отношение на правилното пресичане. Резултатът – за 4 часа има 12 глобени пешеходци и над 20 предупредени с официален документ, след като не са били допуснати от полицаи да пресекат в забранен участък.  

Напомням на всички участници да пресичат на обозначените за това места – пешеходните пътеки, да пресичат при разрешителен сигнал на светофара, да бъдат бдителни. Всичко се случва, не се знае кой е зад волана и в какво състояние е - нека са с обострено внимание към пътната обстановка, да внимават особено при не добре осветени участъци, когато се движат с тъмни дрехи. Нека не се изкушават да пресичат на 10-20 метра от обособените за целта места или да изкачат рязко на платното. Пешеходците са участници в пътното движение и носят солидарна отговорност, да пазят и себе си и да не създават реална опасност за шофьорите.

Връщам ви към причините са тежки катастрофи. Алкохолът и наркотиците не са ли сред тях? Не ги споменахте.

Да, тъй като те не са сред основните причини - това е състоянието на участника в движението. Обичайно под въздействието им се извършват някой от гореизброените от мен нарушения. Тоест те не са пряк причинител, но след употребата им хората са склонни да извършват забранени действия, които пък водят до катастрофа.

Все по-често граждани се възмущават в социалните мрежи от поведението на служителите на Пътна полиция. Според тях те стоят на булеварди, които предразполагат за бърза скорост, за да глобяват нарушители с 10-11 км/ч над позволената скорост, а в същото време не упражняват контрол на отсечките, които са опасни или има нужда от Пътна полиция на тях. Какво смятате за тези твърдения и как се определят къде да бъдат пътните полицаи в рамките на Пловдив?

Всички служители в сектор „Пътна полиция“, които работят по пътен контрол и безопасността на движението, извършват това по определени маршрути. Тези маршрути са изготвени именно на база булеварди и участъци, представляващи най-неврологичните точки, където има най-голяма концентрация на ПТП-а.

Има затруднения, когато пунктът, който трябва да покрият е близо до кръстовище, но служителите ни се опитват да застанат на място, на което да не пречат. Повечето оплаквания са от водачи, които са санкционирани и затова може би се ражда такова твърдение, но както казах, работи се по маршрути, които са проучвани и е установено, че има нужда от присъствие на служител.

В тази връзка, разполага ли „Пътна полиция“ с достатъчен капацитет на служители и техника, с която да осъществява адекватен контрол на пътя в Пловдив и областта?

Разполага, хората могат да бъдат спокойни, че контрол се осъществява. Вече сме оборудвани с нови автомобили „Киа“ и тук е мястото да отправя важно уточнение за всички граждани. Пътните полицаи работят единствено и само с тази марка коли, отличават се със шапка с бяла горна част, светлоотразитела жилетка, на която пише „Пътна полиция“ и бадж. Нека не ни бъркат с колегите от районните управления, тъй като при нас целият контрол се осъществява в зона с видеонаблюдение и микрофони, чрез които се записва всичко.  Цялата проверка се заснема видео и аудио, нека водачите имат предвид това. Докато колегите от районните управления не са оборудвани с такава техника.

Мерките с пълно документиране са предприети, за да повишим доверието на хората и да намалим корупционните практики. Има пълна прозрачност, цялата проверка е архивирана.

С въвеждането на новата система на светофарите има ли отчетен спад на ПТП-та на невралгични кръстовища?

Да, с около една трета по-малко са регистрираните катастрофи особено след като се обособиха левите секции. Контролът на светофарите се упражнява от Общинско предприятие. Те влияят върху секундите, през които свети един или друг сигнал, но не могат до безкрай да увеличават продължителността, тъй като ще затруднят движението по други оси. Сутрин например има удължаване в направление юг-север, тъй като хората, живеещи в Родопската яка, се движат в тази посока и обратно – следобед по-дълги са секциите за напускане на града. Но пак подчертавам, моделирането не е грандиозно, тъй като ще се наруши цялостният пътен поток.

Кой е най-големият проблем, с който пътните полицаи се сблъскват ежедневно, докато изпълняват служебните си задължения?

Грубостта, липсата на възпитание и на отговорност, не на последно място - агресията. Това, което прави фрапантно впечатление е, че при пътен инцидент, вместо да проявяват инициатива да окажат помощ, всички се надпреварват да снимат, това е по-важно за тях. Трябва да поставим друга основа. Ние изпълняваме своите служебни задължения, очаква се от нас да бъдем на своя пост, но ние сме хора и ни притесняват тези неща – липсата на човешко отношение и добронамереност.

А за агресията – има достатъчно места, на които да бъде изразходвана – нека да не бъде зад волана и спрямо служители, пътят не бива да става арена за агресия.

Предават ли родителите на децата си, този тип поведение, което може да се опише, като рисково. Или иначе казано -  по-безразсъдното шофиране на възрастните хора, отразява ли се на поведението на децата, когато и те вземат книжки един ден? И ако да, може ли да има превенция на това нещо?

Абсолютно, това са взаимосвързани неща. Предприели сме мерки спрямо рисковите водачи, вадим ги от общия поток на нарушители – следим стриктно глобите им, съставяме им предупредителни протоколи.

Превантивната ни дейност е свързана преди всичко с децата – от детската градина до университетите. Не искаме да вървим след събитията, тоест след евентуална катастрофа. Ние се опитваме да ги изпреварим, и то като достигнем до родителите чрез децата. Когато пътен полицай влезе в час по безопасност на движението и обясни на детето, че трябва да се спира на пешеходна пътека, че не трябва да се кара бързо, после, когато детето е в колата на родителите си, да направи забележка за неспазване на правилата.

Опитваме се да ги възпитаваме в отговорно шофиране и през любовта. Това беше част от последната ни кампания. „Мамо, тате, аз те обичам, моля намали скоростта“, това е много важно послание. Всичките ни занимания с деца - ролеви игри, обучения, дискусии – всички те са насочени в посока не само детето да се научи, а и да бъде коректив на собствените си родители.

Изненадана съм от посоката, мислех, че лошият пример на възрастния е заразяващ, а не че емоционалното съпреживяване на риска от инцидент и усвояването на правилата, на доброто, може да надделеят в посока дете-родител.

Възпитанието от страна на родителите и контролът също е много важна част от този процес. Примерът е определящ, но родителите можем да санкционираме само със сериозен административен и наказателен контрол.

Например в малките населени места – петък, събота и неделя, се провеждат специализирани акции. В отдалечените населени места правим посещения в кметствата, говорим с хората, преглеждаме инфраструктурата в районите. Гонките също се опитваме да парираме, тъй като имаме информация, че такива се организират и на територията на града.

Какво ще кажете за предложенията при катастрофи или нарушения, когато в колата има повече пътници и/или деца, да има по-сериозни наказания за шофьора?

Моето лично мнение е, че санкциите трябва да бъдат по-високи, когато има ПТП с участието на деца, при градския и обществения транспорт. Тогава санкциите трябва да бъдат по-големи, защото и отговорността е по-голяма, но това моята позиция. Пътна полиция се позовава на буквата на закона, а засега няма приети други регламентации при тези ситуации.

Не мога да подмина поведението на пътя на шофьорите на автобуси от градския транспорт. Имаме зачистили сигнали от граждани, които се възмущават от системни нарушения, а не липсват и инцидентите. Вземат ли се мерки конкретно в тази насока?

Факт е, един автобус превозва много хора и там отговорността е огромна. Превишена скорост и завой от средна лента са най-разпространените оплаквания по отношения на шофьорите на рейсове. Стараем се до колкото можем да взимаме мерки в тази насока. Служителите сутрин извършват засилен контрол около кръстовищата. Нека не остават гражданите с впечатления, че само те биват санкционирани.

Има и превантивна дейност – пращаме служител на място по транспортните фирми, а той разговаря с ръководството и постоянно им посочва грешките, извършени на пътя. От общинския център по контрол на транспорта и от другите звена с общински камери ни се предоставят записи с нарушаващи правилата за движение шофьори на автобуси от градския транспорт. Така че освен санкцията, която ние им налагаме, даваме тези клипове и на фирмите, чиито служители са нарушителите, а те решават дали да наложат и дисциплинарна отговорност.

Шофьорите на автобуси от градския транспорт извършват доста грешки в старанието си да стигнат навреме, нещо присъщо и на таксиметровите шофьори. Опитваме се да влезем в колаборация с хората зад волана на такситата, защото те са постоянно на пътя и заедно можем да повлияем благоприятно върху пътната обстановка.

Кои са основните ви приоритети през 2018 година?

Превенцията върху децата, като се има предвид връзката им с родителите, но и като бъдещи шофьори. Възпитанието в правилна посока и на време с акцент върху скоростта, защото както посочих тя е най-рисковият фактор за произшествия. Ще увеличим проверките в по-малките населени места. И разбира се, ще продължим със стриктен пътен контрол за употреба на алкохол и наркотици. Всичко, което ще повлияе намаляващо пътно-транспортния травматизъм, ще бъде приоритет през новата година.

И накрая, но не на последно място – корупцията и корупционните практики, ще се стремим към свеждането им до минимум.  Преглеждат се видеата от пътните проверки, така че всички действия на служителите ни се следят изкъсо . Всеки един сигнал, постъпил през 112 като оплакване, се разглежда и се вземат мерки. Оказва се огромен контрол върху нашите служители, към рисковите групи и към всички хора, работещи на пътя, – ВиК, озеленяване, „Чистота“, ЕВН и др.

Имате ли апел към пловдивчани?

За новата година желая на всички да бъдат живи и здрави и да не се качват зад волана, след употребата на алкохол или упойващи вещества. Нека не бъдат агресивни, нека сътрудничат на колегите, а ако преценят, че наистина има проблем да не се колебаят да подават сигнал към сектор „Пътна полиция“.