Глобалната икономическа криза, от която светът все още се бори да избяга, започна като банкова криза в САЩ и се разпространи в Европа чрез банките, които бяха силно свързани с американския банков сектор. Това изложи на показ всички недостатъци на финансовото управление на държавите-членки на Европейския съюз (ЕС), пише в свой анализ онлайн изданието euobserver.com.Правителствата се втурнаха да подкрепят фалиращи банки и ако това започна като проблем на финансовия сектор, скоро се превърна в криза на държавния дълг. В отговор ЕС реши да работи за въвеждане на нови правила за фискална политика и нови механизми за финансиране, за да помогне на държавите-членки в нужда.
Напредъкът по отношение на наднационалната регулация на финансовия сектор обаче е ограничен, тъй като ЕС е съставен от множество “части”. Така че как да работят държавите-членки, за да решат проблема?
В последното издание на показателите за устойчиво управление на Bertelsmann StiftungФинландия, Германия и Швеция са в началото на класацията на 41 страни от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) и ЕС по показателя "Стабилизиране на световните финансови пазари". Може би не е изненадващо, че всяка една от тези страни също се представя добре в класацията.
Финландия работи усилено, за да увеличи собственото си вътрешно регулиране и да се създаде устойчива фискална политика. През 2013 г. правителството одобри програма за стабилност при определяне на фискалната политика, както и Националната програма, в която са заложени мерките, необходими за изпълнение на националните цели въз основа на стратегията на ЕС за растеж Европа 2020.
Финландия подкрепя усилията на ЕС за борба с банковия риск и подкрепя идеята за увеличаване на регулацията във финансовия сектор.
На Германия често се гледа като на водача на фискалната политика на ЕС. Икономиката на Швеция пък остана в голяма степен незасегната от световната икономическа криза. Страната преживява своя собствена сериозна финансова криза в началото на 90-те години, а след това шведското правителство провежда реформи, насочени към подобряване на фискалната устойчивост. Тези реформи в голяма степен изолират страната от най-тежките последици от световната криза.
Великобритания обаче може да направи повече. Лондон играе централна роля в световната финансова система и може да се очаква, че страната трябва да заема водеща роля в подпомагането на разрешаването на даден проблем.
Въпреки това в класацията за устойчиво управление тя е на 14-то място. Великобритания освен това беше изправена пред сътресения заради колапса на Northern Rock през 2007 г. като една от най-ранните индикации за зараждащата се международната криза.
Призивите за допълнителна регулация във финансовия сектор се увеличават още повече след скандала с манипулирането на Libor. За да удовлетворят обществеността, властите на Острова преразгледаха някои законови регламенти и предприеха стъпки за засилване на вътрешното регулиране.
Същевременно Лондон не е направил кой знае колко, за да увеличи наднационалната регулация, предпочитайки вместо това да се защити интересите собствените си интереси в лицето на нарастващата конкуренция от чужбина.
Франция по-специално се надява да създаде повече място за себе си в сърцето на банковата система на еврозоната. И тъй като бъдещето на Великобритания в рамките на ЕС изглежда все по-малко сигурно, Париж предпочита да предприеме всички необходими стъпки, за да подкрепи финансовия сектор на страната.
Миглена ИВАНОВА, Investor.bg
Как държавите от ЕС подобряват финансовия си сектор?
Напредъкът на ЕС по отношение на наднационалната регулация на финансовия сектор е ограничен
28.08.2014 16:11
36399
0
Изпрати на приятел:
04.12.24 10:27
17477
04.12.24 10:27
1231
04.12.24 10:27
2036