2 млн. лева – толкова трябва да отпусне допълнително Община Пловдив на превозвачите от градския транспорт, за да не спрат автобусите. TrafficNews отново позна сценария, който ще се развие на преговорите между превозвачи и градските власти, но далеч в случая не става въпрос за прозорливост.
Цикличността на събитията от години се повтаря, като единствената неизвестна е сумата, която ще бъде дадена на превозвачите.
Ковид кризата в случая бе основният виновник за намалелите приходи към превозвачите – имало локдауни, хората избягвали пътуването с автобуси и това донесло огромни загуби на превозвачите.
След срещата дума не бе казано за качеството на услугата, за намалените курсове – както вечерни, така и през деня, за неизпълнението на маршрутите, контролът на общината и всички други фактори, които всъщност са най-големият виновник за намалелите пътници и респективно приходи.
В предишни години след тези срещи поне имаше едно плахо обещание от страна на превозвачите – „ще се опитаме да подобрим услугата, знаем, че качеството се е влошило”.
Е, това клише дори вече дори изчезна от речника на Петко Ангелов и Веселин Дошков. Единственото, което е важно са парите. Това, разбира се, е повече от логично, защото те са частни субекти, които гонят своята цел – печалба.
Тук обаче е работата на Община Пловдив да регулира тези процеси. Години наред този проблем се замиташе под килима, а цикличността с ежегодното искане на пари бе ясно, че ще се повтаря до без край или докато може, ако някой не обърне колелото.
Спасителният пояс електронна билетна система, която трябваше да е основа на голямата реформа в градския транспорт, не просто се спука, а бе накъсан на парчета. Нареждането му отново изглежда невъзможно, поне от този управленски екип, на който е поверен ресора с градския транспорт.
Какво направи Община Пловдив, ОКТ и зам.-кметът Тодор Чонов за две години?
Това със сигурност е най-лесният отговор, тъй като буквално не се направи нищо! Опитите за съживяване на системата в последната година от договора на „Индра” бе кауза пердута, като Чонов и ОКТ решиха да направят рестарт на цялата система. Проблемът е обаче, че пръстът е заседнал на копчето за рестарт и въпреки уверенията, че нещо се прави, то вече никой не вярва на подобни твърдения.
Една елементарна съпоставка може да се направи между ОКТ и друго общинско предприятие, ангажирано в с транспорта – „Паркиране и репатриране”. Докато всички бяха вперили погледи в Организация и контрол на транспорта, които да обявяват своята поръчка за нова електронна система, от предприятието, отговарящо за паркирането, пуснаха своя – съвсем тихо и без надуване на фанфари.
Поръчката е за 3 млн. лева и ще надгради цялата система за паркиране и контрол с модерна апаратура и нови методи за плащане. Още повече, че тази система за платено паркиране е работеща и към днешна дата ! Поръчката е с ясни цели, срокове и суми – и вероятно ще бъде внедрена изключително бързо.
През това време експертите от ОКТ пишат едно техническо задание вече 8 месеца, за да обявят вече пословичната обществена поръчка. Докато обаче те се наканят – парите за надграждането им вече изчезнаха. Зам.-кметът Величко Родопски заяви, че заложените средства в бюджета за нова билетна система ще отидат за допълнителните компенсации на превозвачите, защото нямало обявена поръчка все още.
Кметът Здравко Димитров заяви, че ако парите на превозвачите на бъдат отпуснати, а рейсовете спрат, то това трябва да тежи на съвестта на общинските съветници. Само че безкрайното отпускане на пари, без да се правят каквито и да е опити за промяна е поредното замитане на проблема под килима.
В интерес на същите тези превозвачи, които от години твърдят, че искат да влезе новото разплащане на километър, а не просто да им се вдигат парите, е тази система най-после да бъде въведена. Очевидно е обаче, че те са доволни след всяко вдигане на парите, тъй като досега реален натиск към Община Пловдив за електронната система от тях не е имало.
Единственото нещо, което бе направено за тези две години е Община Пловдив да намали автобусите, отново в услуга на превозвачите. Те намалиха с 13% годишните курсове или 2,4 млн. километра в часови диапазони, където пътникопотока е по-малък. Хората чакат повече, но автобусите са по-малко и по-пълни след това, което е идеалното положение за превозвачите.
Времето на тези отношения в градския транспорт вече е изтекло, а ако скоро не се подменят, цялата система ще се срине – изведнъж и из основи. Тогава в действителност автобусите ще спрат, а вторият по големина град ще остане без градски транспорт. Реторичен е и въпросът дали има политик, който може да си позволи подобно нещо
За две години нищо не бе направено и за т.нар. общинско предприятие, което може би един ден, някога, ще поеме отново функциите по изпълняването на курсовете. След всеки въпрос за него, отговорът от Тодор Чонов и Пламен Вълков бе – „работим усилено по него, скоро ще бъде представено”. Разбира се това е стандартен отговор и за всичко друго, което се очаква да се случи в този ресор, но накрая остават само очакванията и няколко милиона повече разходи от парите на данъкоплатците.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри