Големите приказки, че китайци, италианци, богати шейхове и всякакви тайнствени бизнесмени искат Летище Пловдив, за да го превърнат в нещо уникално се оказаха неистини. Кьорфишеците пускани от различни заинтересовани лица свързани с пловдивския аеропорт изгърмяха, след като стана ясно, че нито една компания не пожела да вземе на концесия летището.
Вчера в Министерството на транспорта, където трябваше да се отварят офертите на кандидатите, които да стопанисват аерогарата през следващите 35 години. Такива обаче липсваха, като работната група остава да вземе решение дали ще се удължава срокът за намиране на желаещи още веднъж. През юни тази година той вече беше удължен с три месеца, пише Капитал.
За всички проблеми на летището TrafficNews.bg е писал неведнъж.
Това не е и първият опит за концесионирането му. При предишното управление на ГЕРБ беше предложено на инвеститорите да строят там карго терминал, но офертата не намери желаещи. Този път летището беше предложено в неговата цялост, но отново до момента не се намират сигурни кандидати. Все още не е ясно дали ще бъдат удължени сроковете за подаване на оферти.
Интерес на теория
Според документацията кандидатите трябваше да предложат минимални инвестиции от 35.2 млн. евро без ДДС за срока на концесията, 16.7 млн. евро от които в първите 5 години от концесията. Изграждането на карго терминал не е задължителен елемент, но се точкува по-високо, ако такъв е предвиден в плана на инвеститора. По отношение на концесионното възнаграждение беше предвидено фиксираното да е не по-малко от 100 хил. лв. без ДДС на година, а променливата част да е не по-малка от 5% от общия размер на нетните приходи от всички дейности.
По отношение на критериите към участниците - те трябва да са извършвали сходна дейност 5 години от последните 10 и да са управлявали международно летище с пътникопоток, не по-малък от 1 млн. души на година, и/или 40 хил. тона товари. По отношение на концесията за летище Пловдив се завъртяха няколко имена, като се говореше за интерес от страна на китайски, турски и местни компании, сред които "Пампорово" АД, което има интерес да има повече полети до зимните курорти. Въпреки че на сайта на министерството има известна размяна на въпроси и отговори от страна на бизнеса и ведомството, в крайна сметка подадена оферта на този етап няма.
Аерогара с проблеми
През последните няколко години летището изпитва сериозни затруднения в работата си. Държавата инвестира 40 млн. лв. в изграждането на нов пътнически терминал с капацитет 1000 пътници на час, който заработи през 2009 г. Година по-късно общините от региона създадоха фонд, за да субсидират индиректно полетите на нискотарифната Ryanair под формата на реклама на региона. През годините обаче общините изпитват някои затруднения с разплащането си с авиокомпанията, а тя на свой ред с летището. През 2014 г. с 20 - 25% беше намалена и държавната субсидия за него и приходите му започнаха да намаляват. От 4.1 млн. лв. през 2013 г. те се свиват на 3.8 млн. лв., а загубата нараства от 1 млн. лв. през 2013 г. на 1.2 млн. лв. през следващата.
През 2015 г. държавната компания прекратява договора си за наем на активи и техника от частното дружество "Летище Пловдив", собственик на базата за съхранение на горива, на стария терминал и на техника като цистерни и снегорини. Следва оптимизация на персонала, като около 50 души са съкратени, 24-часовият режим на работа е прекратен и започва да се работи от 6 до 22 часа. През есента на 2015 г. това доведе до аварийно кацане на самолет на Wizz Air на тъмен терминал. За 2015 г. приходите продължават да намаляват и са били 3.5 млн. лв., но има леко свиване на финансовата дупка и загубата е 987 хил. лв. Сега след поредната липса на кандидати за развитието на аерогарата съдбата и режимът й на работа остават отново неясни.
TrafficNews.bg