От 6 месеца държавата отказва да разговаря с нас. Не разговаря с никакви НПО. Трябва да има оставки в АПИ. Къде са контролните органи? От месеци предупреждаваме, че в този участък ще се случи такъв инцидент. Не може вечно да обвиняваме шофьорите. Този участък е в безобразно състояние - мантинели, маркировка, знаци", коментира експертът Диана Русинова от Института за пътна безопасност пред БНТ след тежката катастрофа тази нощ.
Тя посочи, че на мястото на катастрофата, където загинаха 45 македонски граждани има нерегламентиран вход и изход от кариера и оттам излизат камиони.
"Имам съмнение, че сцеплението на асфалта не е каквото трябва. На мантинелата има 2 болта, не 4. Очевидно се е пестило", каза Русинова.
"Има много дефицити по българските пътища. Миналата година имаше друг инцидент там. Пътят към Гърция е една от 1500-те черни точки в България. Ние ги съобщаваме и нищо не се случва", допълни колегата й Емил Марков.
"Като шофьор не мога да се ориентирам къде съм при дъжд или мъгла в този участък. Все едно се намираш в пустиня", каза още Русинова. Марков посочи, че за последните години по пътищата у нас са загинали 1200 чужди граждани.
"Днес е на "Струма", утре ще е на "Тракия", в други ден - на "Хемус". Управлението на пътната безопасност очевидно не работи. На Северната тангента в София стават по 3 катастрофи всеки ден. За три месеца не се намери една институция да реши този проблем", допълни Русинова.
Пред БНР Русинова заяви, че многократно са подавали сигнали. Подобни трагедии са предотвратими и не е редно да се случват в страна членка на Европейския съюз, подчерта Русинова и коментира, че очевидно не сме си извадили необходимите поуки от катастрофата край Своге.
Русинова нарече случилото се "нелепо и недопустимо" и го определи като трагедия и за двете нации.
Тя припомни, че пътната отсечка е открита през 2004 година и акцентира върху липсващи пътни знаци, липсващи ограничителни системи и липсваща маркировка.
Според Диана Русинова няма ефективен и адекватен контрол по пътищата у нас.
Този инцидент показва поредица от фрапиращи грешки, които нашата държава допуска, категорична е Русинова.
Няма нещо, което да не може да се коригира след експертен анализ, смята тя относно характеристиките на пътния участък.
Пред bTV Русинова направи анализ на снимки от дрон на пътния участък на АМ "Струма", където стана катастрофата с македонския автобус.
По думите ѝ задължително трябва да бъде измерено състоянието на пътната маркировка в този участък, както и няколко километра по-назад, за да се види дали липсата ѝ не е объркало шофьорът и не е довело до това той да не може да следи пътя.
"Напълно е възможно знакът за острова да е липсвал или водачът да не го е видял, или да е задрямал", допусна експертът.
По думите ѝ от снимките с дрон много ясно се вижда как се е опитал да излезе от участъка и да стабилизира автобуса. След това е последвал ударът в мантинелата.
"Твърди се, че има взрив. Не мога да кажа в кой момент е настъпил той", допълни тя.
Друга снимка показва поставен знак на острова на пътното платно. По думите на Русинова обаче той не е монтиран правилно, защото е поставен много високо.
"Трябва да бъде монтиран ниско долу, за да покаже, че именно долу е опасността", поясни Диана Русинова.
"Не съм сигурна, че този знак го е имало и е хубаво да се направи проверка дали е в останките, защото не се вижда", допълни пътният експерт.
Според нея трябва да се провери и класът на светлоотразителност. По всяка вероятност шофьорът се е объркал, смята Русинова и отново заяви, че според нея бордюрът е много висок.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри