"Не може само да се плюе, подлезът до СОУ "Яворов" никога не е изглеждал по-добре, дано сложат камери или охрана". Това ни написа читател на TrafficNews.bg, с когото се солидаризираме. И на нас ни омръзна да плюем. Даже предпочитаме въобще да няма причини и поводи да плюем. Но... обикновено не става така.
Какъвто беше и случаят с въпросния подлез на бул. "България". Припомняме, оказа се, че преди години още той е бил приведен в санитарно бледожълт цвят - за да се замаскират графитаджийски изстъпления. Това, което обаче беше убегнало на "бояджиите", беше неоспоримият факт, че под стрийт "изкуството" стои културен шедьовър на художника Енчо Пиронков. Така живописно-керамичното пано на великия маестро, който дари на Пловдив картините си и те сега красят една от къщите в Стария град, остана покрито под няколко пласта фасаген.
В резултат на публичния натиск служители на "Чистота" бяха инструктирани да започнат почистване на боята. Фрагментите от паното на художника един по един "изникваха" и о, чудо! Живописната творба от 70-те години на миналия век, изработена върху глинени плочки, представляващи глазирана мозайка, се появи! Затова и нашият читател е толкова щастлив. И не само той!
Междувременно се разбра, че произведението на изкуството е паметник на културата, собственост на Пловдив и законът го защитава от всякакъв вид набези. Кметът Иван Тотев смята, че най-сигурният начин да бъдат спасени двете творби е да бъдат демонтирани и експонирани в представителни сгради, където могат да бъдат видени. Но дали художникът ще одобри подобна инициатива?...
И в момента се водят разговори паното да бъде демонтирано и поставено на друго място. И ако Енчо Пиронков даде своето разрешение, това ще се случи. Така че радостта на пловдивчани, които ценят изкуството и преминават през подлеза до гимназия "Яворов", може и да не трае дълго. Вероятността паното да се съхрани от вандали, като се премести, очевидно е по-голяма, отколкото ако остане на мястото си и се сложат камери...