Според прогнози на Европейския съюз, до 2020 г. трябва да се създадат около 1 млн. работни места за специалисти в сферата на ИТ. При това тази цел е само, за да задържи развитието на технологиите със сегашните темпове, а Европа като цяло изостава, особено спрямо САЩ. Отвъд океана също има голям глад за ИТ специалисти. Освен това, вече съществуващите кадри имат нужда от постоянно подобряване на уменията си, за да са в крак с новите тенденции, технологии и нужди на индустрията.
Традиционната образователна система не може да създаде толкова много квалифицирани специалисти за толкова малко време. Затова компаниите разчитат на допълнителни обучения, чрез които да ускорят създаването на квалифицирани кадри и на подобряването на уменията на вече съществуващите.
През 2012 г. компаниите в САЩ са похарчили общо 164 млрд. долара за всякакви обучения на своите служители, показват данни на американската Асоциация за развитие на таланти. През 2016 г. само в САЩ и само за софтуерни обучения са похарчени около 6.2 млрд. долара, показват данни на IDC. Според различни изчисления, общият пазар на ИТ обучения в света е около 27 млрд. долара годишно.
Големият пазар води със себе си и не малко проблеми. Сериозна част от тях все още нямат подходящо решение. Един българин смята, че е открил как да се справи с тях и да направи ИТ обученията по-достъпни за компаниите, а в дългосрочен план – за всеки желаещ. Той се казва Теодор Панайотов. На 29 години е от София, като има доста опит в ИТ индустрията и ИТ обученията.
Определя се като „техничар”. „На 13 г. майка ми ме записа в академия на Cisco, а на 17 г. имах първия си сертификат”, казва той. Завършил е Техническо училище Електронни системи (ТУЕС), като още тогава го привличат хардуера и компютърните мрежи. В 11-ти клас още ученик започва работа в „Орбител”, а веднага след завършването започва в Siemens. Завършва Нов български университет, а след това и Singularity University в Калифорния.
Паралелно се развива и като специалист с технологиите на Cisco, пише Vesti.bg. На 20 години става сертифициран инструктор и CCIE, което е най-високият сертификат на Cisco и е един от най-младите хора в света, които го получават толкова рано. Освен това от 2010 г. започва работа в компанията Fast Lane, която е един от най-големите доставчици на ИТ обучения в света. Работи там до декември 2013 г., когато накрая вече е мениджър „Бизнес развитие” на компанията за Централна и Източна Европа. Но тогава решава да промени всичко и напуска.
На въпроса защо е оставил обещаващи кариери и възможности в големи компании, той има два отговора. „Първо, на мен така ми се стекоха обстоятелствата, че имах шанса да се запозная с хора, които да ми отворят тези врати и да инвестират толкова много в моето обучение. Не всички имат тази възможност. Имам приятели от училище, за които знам, че са по-умни от мен, но нямаха този шанс, просто защото не са имали тази доза късмет. Искам да направя така, че повече хора да имат достъп до тези възможности”, коментира Панайотов.
Вторият отговор е с конкретен бизнес мотив. Времето, прекарано в големите компании, му позволява да опознае пазара на ИТ обучения в детайли и да види всичките му проблеми и слаби места. В това той вижда възможност как да ги реши и да превърне решенията в успешен бизнес. Един от проблемите е именно намирането на квалифицирани и сертифицирани инструктори, които да преподават курсовете. „Губихме много сделки, защото нямаше кой да проведе обученията”, казва той. Така още в края на 2012 г. се ражда компанията IT Instructor.Тя свързва сертифицираните инструктори с компаниите, които създават обучения. Така те по-бързо и лесно намират кой да провежда курсовете, а и самите специалисти получават повече качествени предложения.
Това обаче не е достатъчно. Цените на обученията често достигат хиляди евро и това ги прави недостъпни за хората и доста голяма част от малките и средни компании. А често се оказва, чецените са такива просто защото някой е решил да пробва колко най-много може да поиска, казва Панайотов. Самото организиране на обученията също е изпълнено с трудности – намиране на подходящ инструктор, локация, език и начин на провеждане, подготвяне на материали. Компаниите понякога не знаят какво точно обучение им трябва и се объркват в исканията си, допълва той. Това води и до създаването на CourseDot, която цели да улесни целия процес.
Първоначалната цел на CourseDot е да направи своеобразен онлайн пазар за ИТ обучения. В него вече се предлагат десетки хиляди обучения от водещите доставчици. Естественият пазарен принцип трябва да доведе до понижаване на цените, казва Панайотов. CourseDot съществува от около година, като вече има инвестиции от фонда Eleven и УниКредит Булбанк. Моделът на компанията е проверен и работи успешно, казва Панайотов. Вече имаме изградени партньорства и работим с над 260 доставчици на обучения и 1800 сертифицирани инструктори в 80 държави. Клиентите на компанията са различни организации от над 20 държави. Имаме свобода, работим по нещо, което си е наше и това ни мотивира”, допълва той.
Панайотов вижда това като възможност за развитие. „Обичам развитието и за мен всичко изглежда бавно. Смятам, че самият аз трябва да се развивам по-бързо. CourseDot е в положение да се развива както като компания, така и хората, които я изграждат”, казва той.
Разбира се, това е свързано с доста предизвикателства. Едно от тях е често срещано за повечето български компании търсещи международен пазар. „Трябва да достигнем критична маса от клиенти, чрез които бизнесът да потръгне от самосебе си с по-големи мащаби. Постепенно наближаваме този момент. Вече сме по-разпознаваеми, изградили сме доверие сред клиентите, но има още работа”, казва Панайотов.
Той разчита и на опита си. Някои от най-трудните сделки са го научили винаги да е проактивен и да изпипва детайлите докрай дори и клиентът да не го забележи. „Научих и да не се предавам, когато е много трудно, защото винаги има възможност. Резултатът е, че днес компании, до които се достига трудно и не вдигат телефона на всеки, сега работят с нас”, казва той.
Дали всичко това ще промени ИТ образованието и ще го направи по-достъпно? Според Панайотов, да. Бизнесът и компаниите се нуждаят от това. За тях е важно да имат достатъчно квалифицирани служители и то възможно най-скоро, за да могат да продължават да се развиват и трансформират.
TrafficNews.bg
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри