"Очаквах силно визионерско предложение за пътна безопасност, но в новия закон не се вижда политическа вола за разрешаване на проблема", коментира един от учредители на Института за пътна безопасност Настимир Ананиев и бивш депутат в 43-то НС, където оглавяваше Транспортната комисия. 

Той изрази недоумение защо от властта не са поканили експерти, за да бъде обсъден закона предварително с тях, а не да излиза с недошлифовани текстове за обществено обсъждане. 

"В новия Закон за пътните превозни средства има интересни моменти, като въвеждането на дигитална сервизна книжка, но имам притеснение за нормативните текстове за сервизите, защото те напрактика ще ограничат хората самостоятелно да ремонтират автомобила си. Не можеш да смениш сам крушка, масло, гума - ще трябва да ходиш в сервиз. Това се "бие" с частната собственост", посочи Ананиев. 

"Предложените текстове за фиксирана дистанцията са недомислица. Дистанцията е функция на скоростта, тя не може да бъде фиксирана. Ако имате максимална скорост от 140 километра на магистралата и в текстовете е заложено 70 метра дистанция, ако се движите с 80 или 100, спирачният път и дистанцията не трябва да бъде такава", коментира Ананиев една от заложените промени в Закона за движение по пътищата. 

Дали ще се намалят жертвите при въвеждане на новите закони зависи от изпълнителната власт, посочи Ананиев. Според него и в момента има закон и в момента има санкции и всеки, който има желание, разполага с механизма да се справи с проблемите на пътя.

Днес в Пловдив се проведе дискусия за подобряване на пътната безопасност, организирана от Института за пътна безопасност. Експерти представиха решения за намаляване на пътния травматизъм, за операционализиране на политиките по безопасност на движението, за превенцията чрез обучение на деца и др. 

От Института се обявиха за незабавни действия от страна на Министерски съвет срещу смъртните случаи по пътищата и пожелаха ефективно управление на системата, както и ефективно законодателство, което според тях минава през създаване на Кодекс за движение на пътищата.

"Имаме много предложения, но фокусът в случая е към горните нива - в момента няма контролираща и регулираща агенция, служба или звено, която да се занимава с пътната безопасност. Общо 11 са звената по Конституция, но една от тях е сдружението на общините 264 на брой. Никой не контролира и координира дейността на всички. Ние искаме да се създаде звено към Министерски съвет и по този начин да започне да работи цялата система. Проблемът е комплексен - не може един закон или един министър да го реши", посочи Ананиев. 

Пловдив продължава да бъде първенец по инциденти, въпреки че на годишна база се наблюдава устойчив спад в броя на ПТП-тата, травматизма и смъртните случаи. 

Института за пътна безопасност имаме най-много експерти, свързани с пътната безопасност от всяка институция и неправителствена организация. 13 загинали и 349 ранени при 256 пътни инциденти само от началото на 2018 година – това е черната статистика за областта. 

Все още сме далеч от европейските норми. Втори сме с 98 жертви на 1 милион жители загинали, при средно 46 на милион, посочиха от Института. 

"Мисля, че можем да се справим - не трябва в мирно време да губим толкова хора. Икономическият факт - 2% от Брутния вътрешен продукт на държавата директно или индиректно отиват за пътна безопасност. Така че ако се инвестира в превенция и в конкретни мерки, ще спестим страшно много пари, за да бъдат насочени на правилно място", посочи в заключение Ананиев.