Съдилищата в България вече ще могат да конфискуват в полза на държавата автомобилите на шофьори, употребили алкохол или наркотични вещества. Това, което преди година се приемаше като популистка идея на прокуратурата, вече е факт с измененията в Наказателния кодекс, публикувани в брой 67 на "Държавен вестник". Депутатите приеха колата да бъде изземвана ако водачът шофира с над 1.2 промила при първо нарушение и едва над 0.5 промила при второ. Ако управлявате автомобил след употреба на "наркотични вещества или техни аналози" също наказанието е конфискация, 1 до 3 години затвор и от 500 до 1500 лева глоба. При рецидив наказанието е конфискация, 1 до 5 години затвор и глоба от 500 до 1500 лева.
Много експерти изказаха съмнения заради недотам надеждните тестове за наркотици, използвани от МВР. Юристи също имат сериозни забележки към закона, който мина тихомълком без особени дебати. По темата се обърнахме към пловдивския адвокат Димитър Пенев, който в практиката си има доста казуси свързани с престъпления на пътя.
- Доста юристи вече се изказаха скептично относно промените в Наказателния кодекс, според които полицията вече отнема автомобилите на водачите които карат с алкохол над 1.2 промила или след употребана наркотични вещества. Държавата обезпечила ли е тези поправки?
- Категорично не. Мярката е добра, но подготовката за нея и условията не са навременни ,защото няма предвидени паркинги, няма методика за бързо изследване на кръвните проби за наркотични вещества, което ще създаде много е удобства и ще има и дела срещу държавата.
От една страна държавата трябваше да вземе адекватни мерки, защото очевидно досегашните наказания не играеха достатъчно добра превантивна роля, но от друга -тези мерки бяха взети прибързано и необмислено. Защото например проблемът с тестовете за наркотици стои от доста време, понеже тестовете не са точни. Освен на наркотици, те реагират на лекарства, напитки и храни. В този случай всички негативи отиват при един добросъвестен водач включително по временно изземване на автомобили или спирани от движение най- малко. Той трябва да чака доста дълго време, за да се докаже, че той не е употребявал след употреба на наркотици.
Преди държавата да приеме този закон, трябваше да се създадат условия за бързи прегледи и резултати. Защото добросъвестният водач естествено , че ще поиска да даде кръвна проба и урина, за да докаже че не употребява наркотици. Ако този разумен срок беше до седмица нямаше да има проблем. Но не може 2 лаборатории да обслужват цяла държава, в която има десетки хиляди водачи. В момента се създават условия след употреба на разрешени лекарства или храни, ти да останеш без автомобил и книжка от 6 до 9 месеца. Можеш да загубиш работата си, може да ти създаде толкова неудобства, че след това държавата да бъде залята от вълна от дела и да плати огромни обезщетения.
Държавата спешно трябва да създаде лаборатории най- малко във всеки областен град. Ако почерпи опит от други страни, може да създаде и мобилни лаборатории и тестовете да се правят на място. Мисля, че мобилните лаборатории са най- добрия вариант.
- Има ли достатъчно места, където иззетите автомобили да бъдат съхранявани?
- Държавата не разполага с толкова големи охраняеми паркинги. Аз имам клиенти, които са се оплаквали, че автомобилите им са похабени, със счупени огледала, чистачки, фарове. Някои дори са оограбени.
В никакъв случай водачът не трябва да предава колата с протокол за доброволно предаване. Хората трябва да четат, да знаят правата си, а освен това винаги могат да ползват адвокат. Ако гражданинът не предаде доброволно автомобила си, той трябва да бъде иззет с протокол. След това, органът който го е иззел носи отговорност за него. За всякакви повреди, за липси на оборудване – органът носи отговорност.
Моят съвет към водачите е в никакъв случай да не подписват протокол за доброволно предаване, а освен това в протокола за изземване състоянието на автомобила да бъде описано най- подробно, за да няма после оправдания. Според мен, длъжностните лице , които изземват автомобила , трябва да му правят снимки в момента на изземването, както когато ти вдигат колата с „паяк“.
- В юридически аспект, законът издържан ли е?
- Да, така както е гласуван, полицията има право да изземе автомобила. Те и сега имат при определи престъпления да ги изземват като веществено доказателство за експертизи. По смисъла на закона той е средството , с което си извършил престъпление. И той се изземва като обезпечение за бъдещо принудително отнемане.
- Как ще бъдат изземвани лизинговите или служебните автомобили?
- Когато имаме случай с автомобил, който не принадлежи на даден водач , имаме два вида отговорност, която може да бъде реализирана. Първата е наказателната и ако автомобилът се изземе само за оценка, тъй като е собственост на някакво дружество, би трябвало да върне в един разумен срок. Масово делата за шофиране с алкохол и наркотици са бързи производства. Там имаме един много съкратен срок за разследване. Другия проблем е , че по Закона за движение по пътищата той може да бъде спрян от движение.
- Ако например полицията спре водач на хладилен камион с бързо разваляща се стока и той даде положителна проба. Как се действа в този случай?
- Имали сме такива казуси, макар и не във връзка с този закон. Не само с нетрайни стоки, но и с такива, които имат краен срок за доставка. Тогава би следвало собственикът на стоката да поиска стоката да бъде претоварена на друг камион. Това генерира много разходи за собственика, но автомобилът трябва да остане. Тирът и ремаркето на мои клиенти стояха два месеца на Сливница, докато приключат експертизите.
- Ще повлияе ли законът на ръста на пътните произшествия?
- Мисля, че да, защото българинът най-мрази да му се бърка в джоба. И тогава спазва законите. Отнемането на автомобила е сериозна санкция, както и плащането на левовата равностойност на колата. Това може да занули един човек до края на живота му. И хората наистина трябва да си правят сметката, защото такива „аз ще пия само две бири“ може да им излезе много скъпо. Хората, които пътуват в чужбина и употребяват наркотични вещества, които в някои държави са разрешени, също трябва да бъдат изключително внимателни, тъй като законът в България визира употребата , а не въздействието на наркотиците.
- Всъщност статистиката показва , че по-големият процент загинали и ранени са при ПТП- та с висока скорост, отнемане на предимство, неправилни маневри. На практика случаите със жертви, при които водачът е употребил алкохол и дрога са в пъти по-малко от останалите, но те са по-широко отразявани в медиите. Така че, дали тази мярка е адекватна само за този вид нарушения?
- Законодателят наскоро криминализира шофирането с над 50 км/ч в града. Но не знам защо ако причиниш тежко ПТП под въздействие на алкохол или наркотици, съдът МОЖЕ да ти отнеме колата. Докато при по-леките варианти, полицията задължително ти я изземва. Това категорично не е справедливо. По-тежкото престъпление има вариант за по-лека санкция.
- Този закон на практика налага различни санкции за едно и също престъпление. Защото някои карат коли от 1000 лева , а други от 100 000 лв. Това справедливо ли е?
- Вероятно логиката на законодателя е, че с всеки автомобил можеш да извършиш тежко ПТП. Никой не може да черпи права от собственото си недобросъвестно поведение. Всеки да си прави сметката.
- А когато един автомобил е в съсобственост, например семеен? Така другият собственик ще бъде ощетен.
- Има такива практика. Да, в много случаи автомобилите са семейна собственост или пък са наследствени- тогава би следвало да се отнеме в полза на държавата само идеалната част, която притежава виновния водач. Това не е прецедент, има такава методика, която се използва при търговете. Канят се съсобствениците и им се предлага да изкупят останалата част. Ако откажат – превозното средство се предлага на търг и им се изплащат техните части, след като бъде проверено дали не дължат на държавата някакви суми.
- Имате ли наблюдения върху европейската практика в тази насока?
- Тя е много разнообразна. Естония например изпраща в Украйна отнетите автомобили. И в други европейски страни има такава санкция. Не е някакво новаторство. Просто при нас нещата станаха по-строги , заради големи брой катастрофи.