В последните дни въздухът в Пловдив се насити с мирис на катастрофи. Информационният поток всекидневно бълва новини за инциденти, ранени, пияни, преобърнали се автомобили, забили се в крайпътни обекти - мотоциклети, блъснати пешеходци, майки с деца… Черната статистика на загиналите по пътищата продължава стремглаво да расте, а петната от кръв по улиците да се множат.
Социалните мрежи се пръскат по шевовете от снимки, видеоклипове, а стотици потребители заливат с коментари и класации кой е по-по-най на пътя. Геройство или възпитание е да седнеш зад волана и здраво да настъпиш газта, без окото да ти мигне, че около теб има други като теб, но спазващи правилата и законите за движение по пътищата? Нима градските улици са място за състезания? 80% от катастрофите от последните седмици в Пловдив са заради несъобразена скорост. И не е нужно да се базираме на официалната статистика. Излезте на главен булевард, карайте с 50 км/ч и вижте какво се случва около вас и колко от водачите ще ви изпреварят… Спазват ли се ограниченията? Не!
Българите са странна порода хора, за които възпитателният характер няма почти никакво значение. Пътни знаци, глоби, ограничения, правила, дистанция… важат за малцина. Останалите са „богове на пътя“ и смело разчистват пътното платно с мръсна газ, докато накрая обаче не стигнат до момента, в който изход няма. Случилото се няма връщане назад и в повечето случаи невинните се оказват най-потърпевшите от необмислените постъпки на „героите“. Дори и вътрешният министър Младен Маринов тези дни изрази възмущението си от лудостта по пътищата.
Напоследък високата скорост се възприема като измервателна единица за геройство. И какво от това, като се движиш с 80-90 км/ч по булеварда в града и адреналинът ти е във висотите? Дали си струва да рискуваш живота и да демонстрираш „уменията си“, че можеш здраво да натискаш педала. Със сигурност разумът в този момент не е в активната си форма и това играе лоша шега, която може да коства собствения ти живот и този на останалите участници в движението. Разумът е разтегливо понятие за някои шофьори, както е разтеглива и амплитудата на километража.
Искаме или не, щом сме водачи на МПС, по закон трябва да спазваме съответните правила и ограничения за движение. И ги припомняме на забравилите ги в следващите две таблици:
И така, за пореден път стигаме до главния въпрос, каква е културата на водачите в Пловдив? Не е трудно да си отговорим на този въпрос. Една кратка справка може да покаже мигновено резултата. Информационният поток гъмжи от потресаващи заглавия, Пътна полиция не смогва да препуска от катастрофа на катастрофа, и докога?
Съвсем накратко ще припомним данните от последния годишен анализ на Пътна полиция, който обобщава, че най-лоши са шофьорите в Пловдив. Много тревожно и рисково - за една година са станали 1082 автомобилни инцидента с 82-ма загинали и 1417 ранени. Дори и в София, където движението е в пъти по-интензивно, катастрофите са по-малко, както и загиналите на пътя.
Култура ли бе да го опишеш? На практика се оказва, че живеем в Европейската столица на културата с най-некултурните шофьори. От всички нас и разума ни зависи Пловдив най-после да излезе от челните места по брой загинали, ранени и глобени.
Още от категорията
Бюджет 2025 превръща държавата в сериозен конкурент на бизнеса във войната за кадри