Правителството замразява средствата за реклама на еврофондовете за телевизии и радиа. Това се прави с цел да отпаднат всякакви съмнения, че по този начин управляващите си купуват медиен комфорт. Обвиненията са, защото електронните медии получават парите с пряко договаряне без да минават през обществена поръчка. Мораториумът ще важи докато не се постигне обществен консенсус по въпроса и не се приеме приемлив модел. Това съобщава medipoolq цитираки вицепремиерът по еврофондовете Томислав Дончев от интерю пред в-к "24 часа".

Съгласно европейските правила до 4% от бюджета на дадена европейска програма са предвидени за мерки за публичност и прозрачност.

Част от тези пари се използват за рекламни кампании, изработване на проспекти, брошури, кръгли маси и други прояви. За тях се правят обществени поръчки.

Купуването на програмно време от телевизии и радиа обаче става с пряко договаряне. За изминалия програмен период те са получили 43 млн. лв.

Новият Закон за обществените поръчки, който влиза в сила от 15 април, запази привилегията за електронните медии. Това предизвика недоволството на депутати от гражданската квота на Реформаторския блок.

Депутатът Гроздан Караджов обвини управляващите, че така си купуват медиен комфорт. Според него властта е преписала буквално евродирективата, чийто смисъл е в това, че когато някой иска да генерира идея за себе си, ще избере най-талантливия. В български условия обаче се купува медийно спокойствие, смята Караджов.

Вицепремиерът Томислав Дончев заяви, че логиката на Европейската комисия да не се правят обществени поръчки за купуване на ефирно време е, че радио- и телевизионните оператори минават през сериозни процедури за лицензиране.

Пазарът на услугата за предоставяне на ефирно време е много ограничен и затова не се правят поръчки. Правилото е залегнало в нова евродиректива и е еднакво за целия пазар на ЕС, обяснява Дончев.

Той иска да се проведе обществен дебат, на който всеки да изложи тезата си. "Няма да има нови договори, докато не се постигне консенсус по въпроса", заявява Дончев.

И трите национални телевизии - БНТ, бТВ и Нова телевизия са отказали коментар по въпроса на в."24 часа". Според тях още е рано да се обсъжда, тъй като комуникационните договори по новите европрограми за тази година още не са сключени.

Подобно забавяне за електронните медии не е прецедент. През 2013 г. Европейската комисия замрази плащанията по медийните договори на Програмата за развитие на селските райони.

Това стана след като бившият земеделски министър Мирослав Найденов директно призна, че обществените поръчки се правят, за да се печелят от определени медии, свързани с управляващите. Признанията на Найденов станаха публично достояние след публикуване на прословутия му разговор с премиера Бойко Борисов и тогавашния градски прокурор Николай Кокинов в Банкя. Тогава самият Борисов казва: "Ама нали за това е тази техническа помощ, тя е за медиите, тя не е за кравари, овчари, прокурори, тя е за медиите. Правят се конкурси и медиите ги печелят. И те много добре знаят как ги печелят, щото се разбират помежду си, тая да я вземем ние, другата да я вземат те, за да оцелеят."