Министерството на отбраната се е приготвило да даде 9.18 млн. лв. (без ДДС) за поддръжката на 2 хеликоптера "Пантер" (Panther) и един „Дофин” (Dauphin) на Военноморските сили (ВМС). "Дофин"-ът, който е гражданската версия на "Пантер" трябва да бъде доставен през есента. Той трябва да замести третият хеликоптер "Пантер" на ВМС, който миналата година падна в Черно море по време на учение и един пилот загина.
Срещи тази сума Министерството на отбраната търси кой да поддържа хеликоптерите и двигателите им, като с избраната компания ще бъде сключено рамково споразумение. Това означава, че ще получава заплащане за извършени услуги и ремонти, но сумата по договора е максималната възможна. В условията на обществената поръчка е заложена дванадесет годишна основна инспекция на вертолетите и всякакви планови и непланови ремонти, включително и на двигателите.
„Дофин” ще бъде оборудван за акции за търсене и спасяване. Той беше обещан от "Еърбъс хеликоптерс" (бившия "Юрокоптер") с което се приключи 8-годишния спор с компанията. Първото правителството на Бойко Борисов реши да предоговори договора и да се откаже от доставките на последните 3 хеликоптера (от 6) "Пантер" за Военноморските сили.
Договорът за доставка 12 хеликоптера "Кугър" и 6 "Пантер" беше сключен през 2005 г. по време на правителството на Симеон Сакскобургготски и беше за над 383 млн. евро.
Изпълнителят трябваше да инвестира в България директно или чрез свои партньори 360 млн. евро, от които 255 - като военен офсет (поддръжка на хеликоптерите, строеж на хангари и т.н.), и 105 - като цивилен офсет (вложения в икономиката на страната). Миналата година бе открит френския завод за самолетни части "Латекоер". Върху 5000 квадратни метра в индустриална зона "Марица", ще се произвеждат части за самолети "Еърбъс", което бе признато от правителството за офсет.
Според сегашното ръководство на министерството на отбраната договорът е бил сключен на цена, 35% по-висока от пазарната. Хеликоптерите реално не могат да се използват за бойни цели, тъй като бяха поръчани и доставени без въоръжение и допълнително оборудване. То трябваше да бъде поръчано по-късно. Проблем има и при използването на машините при зимни условия.
Още от категорията
НАТО и ЕС изграждат Дунав мост 3