Няколко нови фабрики ще бъдат изградени през тази година в пловдивската зона "Тракия". Проектите са на обща стойност около 50 млн. евро и ще създадат 1500 работни места, съобщава „Капитал”.  Инвеститорите са предимно чуждестранни компании от различни сектори – производство на машини, електрооборудване, селско стопанство и др., но имената на повечето не се обявяват. Видима е само покупката на земя от германската Willi Elbe Gelenkwellen за фабрика за авточасти. Като потвърждение на очакваното увеличение на бизнеса в района идват и плановете на логистичната компания DB Schenker за утрояване на площите край Пловдив.

Две германски фабрики за авточасти

Един от малкото известни нови инвеститори е производителят на кормилна и задвижваща техника "Вили Елбе аутомотив България" – дъщерна фирма на германската Willi Elbe Gelenkwellen. Справка на сайта на компанията майка показва, че тя има заводи в Германия, Норвегия, Швейцария и Китай, но тъй като не е публично дружество, няма информация за оборота й. Според германския сайт de.statista.com приходите през 2013 г. са били 135 млн. евро. Компанията в България е създадена през 2014 г. със 100 хил. лв. капитал. През май миналата година "Вили Елбе" закупи близо 20 дка край гр. Куклен за малко под 940 хил. лв. Сега проектирането вече е приключило и строителството на новия завод започва.

Предварителен договор е сключен и с още един германски производител на автомобилни части. Това каза управителят на "Тракия икономическа зона" Пламен Панчев, но не пожела да назове компанията. Справка в имотния регистър показва, че няма други сделки за земя след покупката на "Вили Елбе", което означава, че най-вероятно този, а и другите инвеститори ще ползват площи и помещения под наем. "Тази опция е доста актуална към момента", каза Панчев.

Неизвестно трио инвеститори

Сред инвеститорите, чиито имена остават неизвестни, най-напреднал е проектът на компания за производство на машини за хранително-вкусовата промишленост. Тя е с чуждестранно участие и е закупила над 20 дка в село Царацово за фабриката си. По думите на Панчев проектирането на предприятието вече е започнало.

На финалната права са и преговорите с международна компания в областта на електрооборудването. Те са стартирали преди повече от половин година и се очаква да приключат до около месец. Вече със сигурност обаче е взето решение, че инвестицията ще бъде в "Тракия", посочи Панчев. В икономическата зона край Пловдив предприятия вече имат големи компании от сектора като ABB и Schneider Electric.
Най-малко информация и сигурност има за инвестицията на италианска компания, която ще развива иновативно производство. По думите на Панчев това е абсолютно ново производство не само за България, но и за Балканите. Преговорите са започнали миналата година и се очаква да приключат до края на тази.

Българско-израелско тържище

Завършило е проектирането и на агроцентър "Калояново" и започва строителството. Проектът е дружество на "Сиенит холдинг", което заедно с "КЦМ 2000" е съсобственик на "Тракия икономическа зона", и израелски инвеститори, свързани с регистрираната в България "Сенсор". Центърът ще улесни достъпа до пазара на селскостопански производители независимо от размера им. На първия етап ще бъде изградено тържище, където производителите ще могат да си партнират и така да бъдат доставчици на клиенти като търговските вериги, които търсят големи обеми. На следващия етап се предвижда да има и преработвателни предприятия за сокове, консерви и т.н. "Селското стопанство не се подценява, имаме ясна концепция за развитието му", каза Панчев. Цялата инвестиция ще бъде над 500 млн. евро.

Утроена логистика

Освен новите предприятия голямо разширение предвижда и логистичната компания DB Schenker, която вече работи в зоната. В началото на тази година дружеството предстои да удвои площите си край Пловдив до 4000 кв.м чрез изграждането на нов склад. Още 2000 кв.м се очаква да бъдат добавени към съществуващия в момента склад към средата на годината. Така на практика компанията ще утрои площите си в зоната. Проектът се изпълнява заедно с "Логистика Марица", която развива индустриалната зона "Марица", част от "Тракия".

"Тази инвестиция на логистичната компания е повече от показателна, че предстои разширяване на бизнеса на другите фирми в региона", посочи Панчев.

Още новини от Пловдив и региона четете тук:

Още новини четете ТУК

TNS.bg