Светлана Ангелова е депутат от ГЕРБ и зам.-председател на парламентарната комисията по труда, социалната и демографската политика обяснява в интервю за "Монитор" споразумението на властта и синдикатите за замразяването на възрастта за пенсиониране, както и други промени в социалната сфера. Тя е завършила социални дейности, финанси и психология. Специализирала е здравен мениджмънт. Депутат в 41-вото, 42-рото и 43-тото НСГ-жо Ангелова, изключително разгорещен беше дебатът за пенсионната реформа, пише"Блиц". Първо искахте възрастта и стажът за пенсиониране при трета категория труд да нараства с по 4 месеца, след това бяхте склонни да подкрепите предложението за 2 месеца. Сега се оказа, че възрастта замръзва за 2015 година, защо?

Така е. Постигнахме консенсус със синдикатите и решихме от 1 януари 2015 година да се замрази възрастта за пенсиониране на мъжете и жените при трета категория труд. Само че остава увеличаването с по 4 месеца на стажа за пенсиониране. Така, че през следващата година жените ще се пенсионират на 60 години и 8 месеца и 35 години осигурителен стаж. Мъжете ­ съответно на 63 години и 8 месеца, при 38 години осигурителен стаж. Мярката е само за 2015 година. А до 31 март 2015 година трябва да се вземе окончателно и дългосрочно решение по отношение на по-нататъшната стъпка за пенсионирането на трета категория труд.

Много от работодателите се обявиха против увеличението на минималната работна заплата. Според тях това ще доведе до загуба на работни места, има ли наистина такава опасност?

С увеличаването на минималната работна заплата през следващата година отговаряме на очакванията на хората с най-ниско заплащане. По този начин искаме те да имат по-високи доходи през 2015 година. До това решение се стигна, след като на заседанието на Националния съвет за тристранно сътрудничество синдикатите настояваха за тази мярка. Те дори поискаха минималната заплата да стане 400 лева, а представители на работодателите не дадоха достатъчни аргументи против това. В крайна сметка предложихме този модел на плавно повишение в две стъпки с цел да смекчим един осезаем натиск на пазара на труда. Вярно е, че предложението срещна несъгласието на една част от работодателите, но не мисля, че тази стъпка ще доведе до загуба на работни места, защото няма да засегне толкова много хора. У нас много малък процент от гражданите получават минимално възнаграждение.

Между другото, имаше предложение размерът на минималната работна заплата да бъде обвързан с производителността. Как намирате една такава идея?


Смятам, че темата за обвързване на минималната работна заплата с различни критерии е тема за дебат от следващата година насетне. Знаете, че това няма как да стане от 2015 година. Крайно време е обаче да се изработи нов механизъм за формиране на минималната работна заплата. Наистина във времето е имало предложения тя да се обвърже със средната работна заплата, с прага на бедност, с инфлацията и с производителността на труда. Налагането на административен размер не е справедливо и не се приема от бизнеса. Затова е редно да се въведе методика за обективно и икономическо обосновано изменение на минималната работна заплата. Един от критериите може да бъде това да стане с производителността на труда или да се върви на ниво браншово колективно договаряне. Според мен това е по-справедливо, защото обстановката в различните браншове е различна. Има комисия по доходите към Националния съвет за тристранно сътрудничество и е редно работодатели и синдикати да обсъдят въпроса през следващата година, тъй като досега те не могат да намерят общо решение.

Запазвате размера на майчинството, а в същото време искате да увеличите срока за изчисляване на обезщетението. Защо?

Предложението за увеличаване на периода, от който се изчислява обезщетението за бременност и раждане и отглеждане на малко дете, е свързан с това, че краткият период допусна възможност за злоупотреби със системата.

Това всъщност не е нещо ново?

Така е. Затова ние връщаме 24-месечния период. Знаете, че го въведохме през 2012 година, но миналата година с бюджета на ДОО правителството на Орешарски намали този срок на 18 месеца. Нека припомня, че този период първоначално беше 9 месеца, а през 2010 година ние го променихме на 18 месеца с цел предотвратяване на злоупотреби от работодателите и майките. Смятаме, че 24-месечният период е оптимален за отчитане на действителния принос на една майка към осигурителната система. Затова не мисля, че с увеличаването на този период ще се промени значително размерът на майчинството.

Всъщност според експерти мярката ще ощети майките средно с по 10 лева месечно.

Не знам за тези анализи, но не мисля, че размерът на майчинството ще се промени значително, ако жената се е осигурявала 24 месеца на максималния осигурителен доход. Но нека нека не забравяме, че у нас майчинството е с най-дълъг период от целия ЕС и жените с деца имат право 410 дни да получават 90% от заплатата си.

Заради това ли се отказахте да увеличавате размера на майчинството? Целта е да се стимулира майката да се върне по-бързо на работа ли?

Да, ние сме на това мнение. Що се отнася до размера на обезщетението през втората година, нека видим какви ще бъдат предложенията и тогава ще говорим окончателно.

Отново се отвори и дебатът за детските надбавки. Трябва ли да се измисли друг вариант за тяхното изплащане, или е по-добре да продължат да се дават във вид на парична помощ?

Смятам, че не само за детските, но и за всички социални помощи трябва да има напълно нов модел на подпомагане. Вместо помощи в пари, майките, хората с увреждания и социално слабите трябва да получават ваучери под формата на социални услуги. Но това може да стане поетапно. Специално за детските надбавки, мисля, че е по-добре да не се изплащат във вид на пари, а в натура, под формата на ваучери. По този начин помощта ще се използва по-ефективно и по предназначение. Например за деца до 6 години могат да се дават ваучери за ясла, за детска градина, за облекло. За децата в училище пък ­ за училищни помагала, за дрехи, за извънкласна дейност. А за тези над 16-годишна възраст ­ за учебници. Така родителите ще се длъжни да инвестират в образование. Виждате, че сега има много случаи, при които парите не са харчат по предназначение.

Защо поискахте отново семейно подоходно облагане? Според икономисти марката няма да има голям ефект.

Предложението ни е за въвеждане на данъчно облекчение на родители. Идеята е от облагаемия годишен доход на единия от родителите да се приспада сумата от 200 лева при едно ненавършило пълнолетие дете, 400 лева ­ при две, и 600 лева ­ при три и повече ненавършили пълнолетие деца. Искаме и данъчно облекчение за родители, които отглеждат дете с 50 на сто и над 50 на сто увреждане, като от сумата от годишните данъчни основи да се приспадат 2000 лева. Убедена съм, че нашите опоненти ще ме опонират и ще кажат, че това данъчно облекчение е малко като сума.

Смята се, че това ще спести едва по 20 лева, така ли е?

Така е, но нека да погледнем фактите такива, каквито са. Ние не можем да си позволим въвеждането на по-голямо данъчно облекчение при това тежко финансово състояние на държавата в момента. Вярно е, че сумата е малка, но все пак от трябва да започнем от някъде. Това е първата стъпка по отношение на демографската политика, която смятаме да продължи и през следващите години. Става дума за пакет от мерки за стимулиране на раждаемостта при младите работещи хора. Така че по-добре малко, отколкото нищо, и с условието, че това е началото.

Какво ще се промени точно при отпускането и изплащането на инвалидните пенсии, за да се избегнат злоупотреби? Отново има голямо увеличение при отпускането на такива. Поискахте действителен осигурителен стаж, нали
?

Така е. Логично е, когато хората не знаят при какви условия ще се пенсионират и не им достига трудов стаж, използват най-лесния начин за осигуряването на някакви постоянни доходи при навършване на пенсионна възраст. Това става чрез явяване в ТЕЛК и получаване на инвалидни пенсии. С промени в кодекса на социално осигуряване внасяме две предложения. Въвеждане на наличие на минимален действителен осигурителен стаж като предпоставка за отпускане на пенсията за инвалидност поради общо заболяване. Има изискване за такъв стаж, но този път настояваме той да бъде действителен. Така пенсията ще се отпуска само ако лицето има 1/3 реален осигурителен стаж от изискуемият. Другото предложение е да отпадне възможността пенсията за инвалидност да се получава заедно с друг вид пенсия. За заварените случаи обаче ­ на тези лица, на които е отпусната такава социална пенсия за инвалидност до 31 декември 2014 година, ще си запазят правото да получават 25% от пенсията за инвалидност, а предложението ще ни важи от 1 януари за новите случаи. 

TrafficNews.bg