Светът се прочиства!Това бяха заглавията във водещите световни издания през последната седмица. Заради безпрецедентните ограничения в човешката дейност и изолацията на огромна част от населението, екологическите резултати за състоянието на въздуха, водата и шума, удариха положителни рекорди.
Така ограничаването и пълното спиране на пътуванията и полетите на авиокомпаниите по различни дестинации заради пандемията от коронавирус, намали на въглероден дикосид и въглероден окис. Данни от Ню Йорк показват спадане на нивата на въглероден окис от автомобилите с около 50% в сравнение с 2019 г. В други големи градове по света също се отчита спад на нивата на вредни частици и на някои парникови газове.
Откакто Италия е поставена под карантина, в каналите на Венеция се появиха лебеди, а в пристанището на Каляри – дори делфини.
Във Париж има "много рязък спад на шумовите емисии от антропогенен произход", т.е. свързани с човешка дейност, дължащ се на "драстичното намаляване на пътния, въздушния и железопътен трафик, спиране на строежите и на много дейности и места за развлечение".
В Пловдив обаче не стоят така нещата. Към този момент състоянието на атмосферния въздух е „лошо” в измервателната станция в „Тракия”, а в „Централен” е допустимо. Според независимия сайт за измерване на въздуха в „Тракия” и „Северен” нормите за ФПЧ са почти два пъти над нормите. Това за пореден път показва, че замърсяването на въздуха в Пловдив се дължи на битовото отопление, тъй като нивата са високи и със съществено намален автомобилен трафик.
Кметът Здравко Димитров бе заявил, че ще нареди на ОП "Чистота" по-честото миене и дезинфекциране на града в следващите седмици.
Другият показател, който влияе върху човешкото здраве е шума. В Пловдив се правят на четири места миниторинг – на Коматевско шосе, на бул. „Васил Априлов”, бул. „Марица – Юг” и бул. „6 септември”.
Различните част и зони на града трябва да имат различни допустими нива на шум. В жилищните зони те трябва да бъдат до 50 dB; в промишлените до 70 dB, а в парковете до 35 dB. В момента, с изключение на шумометъра на бул. „Васил Априлов” където са отчетните 55 dB, в другите три пункта е около 70 dB. Според приетите в България норми – при над 80 dB настъпва невъзвратимо увреждане на слуховия анализатор.