Безумията на пътя продължават, въпреки масовите протести. Защо се проваля държавата и какво очакват хората от нея? Това е темата на предаването "Референдум" по БНТ.

Обикновено предаванията, свързани с войната на пътищата, започват с емоционални послания, но думите вече не стигат. Няма нужда от високопарните слова на тези от нас, които не знаят какво е да загубят най-ценното си - детето.

Отново загина дете. Последваха масови протести в цялата страна. Държавата обеща мерки. И днес се случи катастрофа - отново на пътя Луковит-Плевен, на който Сияна загуби живота си.

Актьорът Веселин Плачков заснема кадри от днешната катастрофа и заяви, че "всеки, който иска да заснеме катастрофа или пътен инцидент просто трябва да мине по тази отсечка, по която се случват инциденти от много, много години". Разказа, че асфалтът е образувал огромни коловози. Това на този път е една постоянна гледка и определи пътя като "едно многоблоково пространство".

"И оттук минава пътният трафик на Европа. Ние сме в Шенген. Да ви кажа - това не става. Не работи и няма да работи".

В "Референдум" по темата за войната на пътя и как тя да спре веднъж завинаги дебатираха:

  • проф. Станимир Карапетков - председател на Съюза на независимите автоексперти
  • актьорът Веселин Плачков
  • инж. Владимир Биянов - одитор към "Пътна безопасност", дългогодишен служител на КАТ и специалист по пътно проектиране
  • Красимир Арсов - сдружение "Ангели на пътя", баща на 14-годишния Филип, който беше убит на пешеходна пътека
  • Росен Рабчев - експерт по пътна безопасност и бивш началник на "Пътна полиция"

Очевидно този път е изключително опасен, каза в "Референдум" проф. Караоетков. На всички е ясно, че на този път нещо не е наред. Инцидентите са идентични - преобърнати тирове. По думите ми е очевидно, че настилката е различна от тази, която трябва да бъде.

"Обади ми се виден експерт, който каза - не съм съгласен с тебе, защото водачът не е виновен. Тезата беше, че е виновна само настилката. След това ми се обадиха изключително уважавани от мен хора от "Ангели на пътя" , които ми казаха, че искам едва ли не да кажа, че водачът е невинен, а настилката е виновна т.е. другата крайност. В тази трагедия всеки има мнение в едната или другата крайност. Най-сложното в това дело е когато разследващите е да оценят каква е пропорцията на вината".

Очевидно каза експертът качеството на пътя има много недостатъци и не отговаря на "това, което искаме всички".

Преди дни от Агенция "Пътна инфраструктура" публикуваха карта на 36-те участъка с концентрация на пътнотранспортни произшествия.

Според 71% от допитаните безопасната инфраструктура е сред най-ефективните мерки срещу войната по пътищата, а според 70 на сто са нужни по-сериозни наказания за нарушителите.

Над 80% от допитаните са на мнение, че лошите пътища и лошите шофьори са основните причини за катастрофите по пътищата.