Промени в Плана за възстановяване обсъди вицепремиерът и финансов министър Асен Василев и ресорни министри със синдикатите и браншовите организации. Поправките са в три възлови области- транспорт, здравеопазване и енергетика.
Подборът е направен така, че да отговаря на изискванията за екологичност и дигитализация, които са задължителни елементи, както и да имаме проекти в достатъчно напреднала готовност, така че да могат да се изпълнят и разплатят до средата на 2026 г., когато приключва програмата за възстановяване на ЕС, обясни министър Василев.
Съветникът на транспортния министър Виктор Чаушев представи шест проекта- четири жп, един за интермодално пристанище и един за три станции на софийското метро.
По тях се предвижда закупуване на вагони и мотриси за крайградски железници в големите градове, за да се облекчи автомобилния трафик.
S-банът на Пловдив официално ще се финансира с пари от Европа. Крайградската железница за Пловдив дори е закъсняла, при положение, че там от години има изградена инфраструктура, заяви министърът на финансите Асен Василев. Според регламента на ЕК всички проекти, включени и одобрени в Националния план, трябва да бъдат приключени и разплатени в много кратки срокове – до 30 юни 2026 г. Припомняме, че проекта за S-бан е заложени в Плана за интегрирано развитие на община Пловдив (ПИРО) за периода 2021-2027 г
С финансиране от плана ще се купят 42 електрически влака за крайградско обслужване, оборудвани с автоматични системи за управление. Част от тях ще са с двуетажни вагони.
Друг фиш предвижда доставка на 20 електрически влака, които вдигат до 200 км/ч, като намерението е те да обслужват 14 натоварени дестинации . От транспортното министерство уточниха, че до 2028 г. ще приключи модернизацията на жп линията София-Бургас за да се движат скоростните влакове.
Последната част от този проект предвижда купуването на 18 маневрени локомотива за жп депата и гарите. С пари от плана кандидатстваме за въвеждане на европейската система за управление на жп транспорт маршрута Русе - Каспичан, по която влаковете ще са с автоматично управление, както и оборудването за 10 гари, от които тя ще бъде обслужвана.
Бордово оборудване за 108 магистрални електрически локомотиви и мотрисни влакове, които да могат да се движат чрез нея се предвижда да бъдат закупени с финансиране от плана. Отделен проект предвижда изграждане на жп интермодален терминал, който ще обслужва цяла Северна България. Последният проект е свързан с изграждането 3-километров участък и три метростанции по третата линия на метрото в София между кв. "Хаджи Димитър" и жк. "Левски". Стартът е предвиден от март, а останалите дейности по метрото ще се финансират от бюджета.
Няма особени промени в проектите от здравеопазването. Най-важната от тях е модернизацията на системата за спешни случаи 112, като петте системи за реакция по спешни случаи ще се обединят в една. Пет вместо три медицински хеликоптера и още един от кохезионните еврофондове ще покрият територията на цяла България.
В 120 млн.лв. по този проект са предвидени пари за обучение на персонала и строителство на три хангара. Строителство на 200 амбулаторни центрове и консултативни кабинети в малки населени места, национален скринингов център за бременни, новородени и за пациенти със социално значими заболявания ще бъдат изградени с пари от плана.
Очакваме финансиране и за обновяване и оборудване на центровете и болниците за психиатрична помощ, модернизация на 35-те педиатрични отделения и клиники. На възражение за това, че не се планира построяването на детска болница, министър Василев увери, че тя ще се изгражда с бюджетно финансиране.
Останалите проекти, включени в здравна част от плана предвиждат изграждане на центрове за лечение на инсулти и национален център за лечение на онкологични заболявания с протонна терапия. Поискали сме финансиране и за изграждане на дигитална платформа за медицинска диагностика, която ще съдържа резултатите от направени образни изследвания и ще позволява теледиагностика на пациенти, цитира 24 часа.