„В колегията има страх и ще доведе до това учителите да общуват по-малко с децата. Няма какво да ме спре да кажа на дете, когато има проблем, какво смятам по въпроса. Нямам причина да пазя мнението си, ако видя онеправдан човек и това да не стане повод за обсъждане с учениците“.

Това заяви Атанас Стаменов, един от учителите, подписали се срещу промените в Закона за училищното и предучилищното образование, касаещи различната сексуална ориентация.

Той настоява поправките да отпаднат, тъй като са неясни и биха довели до вреда, отколкото до полза.

„Ние ясно сме написали, че не сме подтикнати от идеология, а искаме яснота. Искаме ясно написани закони особено когато се пишат по-малко от месец преди учебната година. Там се позовава като правна традиция какво е традиционна ориентация, а правото няма как да обявява същността на човека. Казва се, че е забранено популяризирането по косвен или директен начин на нетрадиционната сексуална ориентация. Популяризиране е това, което учителят всъщност прави – той говори за нови неща, показва нови факти“, каза учителят.

По думите му законът не е в унисон с реалността в училище, нито с общочовешките разговори с учениците и нарушава свободата на изразяване.

„Учителят е там не само, за да преподава предмет. Той е възрастният, който е с детето през по-голямата част от деня и ако то им проблем, той трябва да се опита да го реши. Бил съм класен, в часовете по Гражданско образование и по Биология се засягат теми, свързани със сексуалната ориентация и с толерантността. По новия закон тези теми могат ли да бъдат обсъждани? Ако дете дойде с проблем и иска да сподели нещо, няма как да му кажа, че законът е такъв и не мога да му отговоря. Къде е човещината в това“, попита учителят.

Ирина Манушева е майка на трима ученици. По думите ѝ формулиран по този начин, законът накърнява свободата на много хора. 

„Вкарването на точно определена точка вече е дискриминация срещу хората в този обсег, второ е нарушаване на свободата на изразяване и трето имаме голям проблем с възпитаването на свободномислещи личности в училище. През последните години наблюдаваме много опасно снишаване на учители и опасения за какво могат и не могат да говорят в училище. Училището в крайна сметка изгражда личности. Учителят е личност и човек и трябва да изгражда личности“, каза майката за БТВ. 

Според нея част от формулировките в закона за ЛГБТ в училищата са дори абсурдни.

„Определението включва емоционална привързаност. Извинете, но какво стана с приятелствата, това също е такава привързаност. Проблемът обаче е много по-страшен. За съжаление този опит валидира инсинуациите, които отдавна се разпространяват в обществото. Ако някой прави пропаганда в момента, това са точно тези, които ползват неоснователните страхове на хората за собствена политическа изгода“, посочи Ирина Манушева и допълни, че новият закон би увеличил насилието и тормоза в училище.

По думите ѝ е важно децата да могат да обсъждат свободно с учителите всичко, свързано със сексуалната ориентация.

Депутатите забраниха LGBT пропаганда в класните стаи154 от тях подкрепиха законопроекта

Протест в София заради забраната за LGBT пропагандата в училища

Светият Синод благодари на депутатите за забраната на LGBT пропагандата в училищеСлед часове наред дебати по темата парламентът прие промяната

Учител: Промените в закона за LGBT не бяха подложени на дебатТой твърди, че има колеги, които са били заплашвани