Първолаците вече ще учат не само как да пишат буквичките в тетрадката, а и как да изпратят sms на кирилица. Мобилните устройства и интернет трайно влизат в учебните програми. Това става ясно от качените на сайта на МОН проекти за нови програми на децата от първи и пети клас. Те трябва да влязат в сила от догодина, тъй като тогава за тези два класа влиза в сила и новият образователен закон. Засега проектите ще преминат на обществено обсъждане и едва след месец ще стане ясно дали ще се превърнат в окончателни варианти. След това ще трябва да се напишат и новите учебници, срокът за които е седем месеца.

Траки, фараони и древни гърци сменят българските ханове в пети клас, пише стандарт. Новите програми по история, свързани с древността, изместват българската история, която до момента се учеше от единайсетгодишните. По всяка вероятност тя ще премине в по-горните класове.

Учители по предмета обаче коментираха, че ще им бъде трудно да дадат становища за новите програми, тъй като министерството не е публикувало цялостната философия, по която се правят тези промени.
Петокласниците вече ще учат не за създаването на българската държава, а за праистория и античност. Те ще усвоят първите представи за цивилизацията, за държавите и формите на държавно управление, що е монархия, що е империя и какви са видовете власти. В програмите е предвидено време за пещерните рисунки, но и за тракийските съкровища и египетските фараони.

Децата ще трябва да познават основните божества на Древния Египет и да разграничават представите за живота след смъртта в Египет и Месопотамия, е записано в програмите. Част от учебника ще бъде и държавното устройство на Атина и Спарта, както и методите за възпитаване на децата на двете места. Тук децата ще учат и за значението на олимпийските игри за живота на елините, като целта е да направят връзката с днешните олимпийски игри. Учениците ще трябва да са в състояние да опишат и тракийските съкровища, както и да посочат паметниците на тракийското културно наследство, включени в списъка на ЮНЕСКО.

Като част от уменията на децата се посочва, че те трябва да умеят да намират информацията за тях и в компютъра и да я представят чрез мултимедийни презентации. Часовете по история обаче са увеличени от 51 на 68, като около 25% от оценката на децата ще се образува не от изпитване и контролни, а от работа в клас, включително презентации и проекти.

Програмата по литература също ще претърпи някои промени. В христоматиите на петокласниците вече слиза Ботевото стихотворение "Хайдути", което до момента бе част от програмите за шести клас. Липсва обаче изучаваното досега "Родната реч" на Иван Вазов. От проекта не става ясно дали то ще се учи в друг клас или ще отпадне от програмата. Няма го и "Даваш ли, даваш, Балканджи Йово", отсъства и приказката на Елин Пелин "Най-справедливият". За сметка на това се появяват неизучавани досега произведения като "Грозното патенце" на Андерсен. За първи път се включва фентъзи роман

"Похитителят на мълнии" от Рик Риърдън, първият от поредицата "Пърси Джаксън и боговете на Олимп". И тук една пета от оценката на децата ще се формира от работата в клас и по проекти, а не само от изпитвания. В часовете по български език пък присъства една любопитна новост - отговор на житейски въпрос. Експертите са посочили, че децата трябва да могат да излагат в писмена и устна форма текст, който изразява тяхната позиция по различни житейски въпроси, като се аргументират. Те трябва да са в състояние да съставят и план на текст, както и да "умеят да изслушват събеседника и да сравняват различни гледни точки при участие в диалог". Предвижда се и специален час за развиване комуникативните умения на децата, който ще бъде веднъж седмично. Часовете по български и литература ще бъдат по два на седмица.

В часовете по "Технологии и предприемачество" пък се появява уеб-камерата, с която децата трябва да работят, учениците ще учат и как да запаметяват и пренасят изображения на различни носители. В частта за предприемачество детето вече трябва да познава видовете доходи, които носят членовете на семейството, видовете разходи, както и да умеят да съставят личния си бюджет. Предвидено е също да могат да "класифицират видовете стоки и услуги по различни признаци".

Съвременните технологии се настаняват трайно в училище още от първи клас. Освен боравенето с мобилен телефон, децата ще се учат как да се оправят и с електронни източници на информация, а също и да намират и четат текстове в интернет. Една от задачите на началните учители е първолаците да бъдат научени да търсят информация от различни видове източници. Предвидена е и част от обучението, свързана с рекламите, като децата трябва да могат да четат подходящи и достъпни за възрастта им реклами, да описват продукт с няколко думи и да участват в ролеви игри, свързани с покупко-продажби. Специално място е отделено и на обучението що е здравословна храна. По математика децата ще трябва да учат всички видове монети и банкноти, като досега това ограничение бе само за банкнотите до 10 лева. Те ще трябва да знаят и всички кръгли числа до 100, макар че отново ще смятат само с числата до 20.

Заместник-министърът на образованието Ваня Кастрева поясни пред "Стандарт", че в МОН са възприели принципа на хронологичното изучаване на историята, като се започне от древността и за всеки един период темата се преплита с това какво се е случвало по нашите земи, така че децата да получат представа за историческия контекст. Задълбочен курс за българската история отначало до наши дни ще има едва в гимназиалния етап.

Още новини четете ТУК

TrafficNews.bg