Социалното министерство стартира отново поръчката за доставка на 10 леки автомобила за нуждите на ведомството. Това е трети опит, след като предишните два търга бяха спрени заради сериозни съмнения, че заданието ограничава броя на участниците и е предназначено за конкретни марки автомобили. Записаните сега изисквания наистина дават възможност за повече конкуренция. Намалени са изискванията за мощност и обем на двигателя, а екстри като задължителния черен цвят, 4x4 задвижване на колелата и минимум 6-степенна автоматична скоростна кутия вече няма.
Разширяването на кръга на участниците обаче идва и с по-висока прогнозна цена на доставката - 720 хил. лв. с ДДС, колкото бе и при първия и най-скандален вариант, изготвен от екипа на бившия социален министър Ивайло Калфин. След медийното огласяване на проблемите министърът я отмени, а впоследствие тя бе пусната с цена от 600 хил. лева, пише Капитал.
По-висока цена
Завишената цена прави впечатление на фона на намалените изисквания към новите автомобили. Така например минималният обем на двигателя вече е 1500 куб. см, докато при предходните две оферти бе 1900 куб. см. Минималната допустима мощност също е намалена от 110 на 95 kW, а минималният клас на енергийна ефективност е свален от C до D (емисии СО2 от 145 до161.2 г/км). Новото изискване към двигателя е той да бъде бензинов вместо дизелов, което е по-евтиният вариант. При останалите параметри почти няма промяна. Въпреки това министерството ще отдели средно по 10 хил. лв. повече за автомобил.
От ведомството обясниха за "Капитал", че посочената сума е прогнозна и вероятно няма да бъде достигната. От документацията става ясно, че предложената цена ще има 60% тежест и за това от ведомството очакват участниците да се конкурират с цени. Оттам обаче не отговориха конкретно какво е наложило завишаването на цената спрямо предходната оферта.
Съмнително бързане
Освен по-високата цена впечатление прави и бързането на социалното министерство. Ако то бе изчакало до 1 септември, трябваше да направи поръчката през Централния орган за покупки (ЦОП) към Министерството на финансите. От началото на следващия месец и леките автомобили за нуждите на държавните учреждения ще се купуват през този единен орган. Целта е, от една страна, да има по-голям контрол, а от друга – да се пести от мащаб.
От министерството на Зорница Русинова обясняват, че процедурата през ЦОП би могла да забави процеса, тъй като отваря възможност за много обжалвания, а ведомството има нужда от доставка на нови коли. И припомнят, че първата процедура бе стартирана през февруари т.г. В същото време обаче министерството е било наясно още от октомври 2015 г., т.е. още преди първото пускане на търга, че автомобилите за ведомствата ще се поръчват централизирано след 1 септември 2016 г. Именно тогава кабинетът е одобрил списъка на поръчките, които ще се правят през ЦОП и е определил срока на действие на тази разпоредба.
TrafficNews.bg
Още от категорията
Сарафов разпореди спешни мерки срещу зачестилите случаи на насилие на обществени места