Tолполиция на пътя ще снима, а след това ще може и да глобява за липса на винетка. Това предвиждат промени в Закона за движението по пътищата, внесени в парламента преди дни.

Новите текстове се налагат заради въвеждането от началото на следващата година на електронна винетка за леките автомобили и на толсистема за изминато разстояние от тежките камиони от средата на август 2019 г.

"Опитваме се да ограничаваме всякакви опити за заобикаляне. Не мисля, че ще има казус, записахме изрично, че снимките са доказателство", казва пред "24 часа" депутатът Александър Ненков, който е един от вносителите.

105 автомобила на пътя, оборудвани с видеорегистратори, ще засичат преминаващите автомобили. С новата електронна система шофьорите може да не бъдат спирани за проверка на пътя дали имат винетка, но ще получават известия, подобни на тази за нарушения на пътя от камерите на Пътна полиция.

Контролиращите органи ще могат да спират нарушители с помощта на палка, описваща полукръг червена светлина. Сигнал за спиране може да бъде подаден и от движещ се толавтомобил, обозначен с мигащ надпис: "Национално толуправление - Следвай ме!".

"Толполицията може да състави акт единствено и само за нарушения по използването на пътната мрежа - само за това дали си платил винетка или толтакса. Няма да има правата на КАТ, няма да изземе и функциите му", настоява Ненков.

Новият контролен орган ще може да изиска шофьорска книжка или лична карта, за да може да установи кой е нарушителят.

"Системата отчита номера на колата, не кой кара автомобила или камиона. Затова ще се изисква документ", заяви депутатът.

В толавтомобила ще има таблет или ноутбук, на който ще се визуализират преминаващите автомобили. Ще бъде проверявано в централната база данни в реално време дали преминаващият автомобил има платена винетка за автомобилите до 3,5 тона, или пътна такса за превозните средства над 3,5 т.

Ненков с негови колеги и представители на КАТ са обсъдили идеята за свързване на системите на АПИ, толполицията, КАТ и Агенция "Митници". Така, когато представител на КАТ спре нарушител, веднага ще вижда, че не е платена глоба за неправилно ползване на пътната мрежа.

"Спират ви, КАТ ви връчва, както и в момента, всички наказателни постановления, които трябва да платите. Те отиват към НАП и ще ви търсят по административен ред. По същия начин ще е с толсистемата, ако откажете да си платите. Този начин на работа показва доста голямо подобрение на събираемостта в последните години. Сега, ако отидете до КАТ и искате да ползвате услуга, веднага ви излизат всички глоби. Ако не ги платите - нито ще получите книжка, нито талон", казва Ненков.

Те ще разполагат и с данните за други нарушения, извършени със съответния автомобил.

"Нали знаете, че в момента КАТ ви спира и вижда на таблета всички нарушения и глоби. Вие сте уведомени и държавата започва да ви търси. Сега идеята ни е да добавим към системата на КАТ и неплатена електронна винетка", дава пример той.

Задължителният годишен преглед ще бъде отказван, ако водачът на превозното средство е бил хванат да кара без винетка или има неплатени глоби или имуществени санкции по влезли в сила наказателни постановления или електронни фишове.

"В момента режимът е подобен. Всяка година трябва да правите технически преглед. В електронна система и сега излиза, ако имате неплатени глоби", казва Ненков.

При продажба на автомобила електронната винетка няма да се прехвърля автоматично, а новият собственик ще трябва да уведоми АПИ за промяната в рамките на три работни дни.

Глобите за нарушения за неплатена пътна такса започват от 300 и стигат до 1800 лева.

С предложените промени в закона 10 пъти се вдига глобата за нечетлив или закрит номер на автомобила и тя става 500 лева. Санкцията се повишава заради новата система, която ще снима регистрационната табела и по нея ще се установява кой е нарушителят.