За първи проучването за запаси от нефт и газ в Черно море ще се прави екстремно на над 2000 метра дълбочина и на територия, която никога не е изследвана, по досегашните стандартни методи се е стигало–до 500 м под водата. Това каза Кзавие Фожрас, управител на„Тотал Е&П България" , който направи във Варна презентация на блок „Хан Аспарух". Компанията спечели през 2012 г конкурса за дълбоководно проучване за нефт и газ в изключителната икономическа зона на България. Спадане на международните цени на петрола забавиха сондажите, но вече няма да има отлагане на проучвателните работи, които ще обхванат територия с площ 14 хиляди кв.м.

До момента в Черно море във времето са правени девет сондажа , от които успешен е бил само един в румънски води. Ако проучванията , които започват с първи сондаж през февруари 2016 и с втори –през първото тримесечие на 2017, са успешни, това ще доведе до голяма независимост на българската енергийна система, посочи Кзавие Фожрас. Между 700 хиляди и 1 млн. евро на ден ще влага компанията при сондажите за проучвания за наличие на нафт и газ в блок „Хан Аспарух" в Черно море.

До момента са направени сеизмични изследвания и данните са обобщени в 3D карта на морското дъно.Ако записаните DVD-та се наредят едно върху друго, ще задминат по височина Айфеловата кула, пише стандарт.

Очаква се да пристигне сондажен кораб GT II със 180 души екипаж . Плавателният съд последно поколение беше избран с търг да прави изследванията и в момента се намира в Западна Африка. Ще има нужда от допълнителни кораби, както и използването на хеликоптери, базирани на летище Варна. Подготвя се логистична база на пристанище „Леспорт", ще бъде наети работна ръка,български фирми и наши специалисти.

Работата на първия сондаж ще продължи от пет до седем месеца. След изминаване на дълбочината от 2000 м, ще се пробива и през още 4000 м камък при високо налягане до 700 бара и температури до 150 градуса по Целзий. Ако бъдат намерени нефт и газ , се минава към втората фаза за изграждане на инфраструктура за работа и следва добив, който би отнел между 20 и 30 години.

Всички рискове се идентифицират, работи се отговорно, подготвят се планове за реагиране при спешни случаи и се внедряват защитни мерки.

Още новини четете ТУК

TrafficNews.bg