Няколко забрани тук и там не могат да спрат шествието на Uber по света.

Мобилното приложение за споделени пътувания се сблъска със забрани в Индия, Испания, Белгия, Холандия, Тайланд и много други страни. То обаче също така достига нови градове с главоломна скорост, която оставя препятствията далеч назад, пише Елън Хюет в сп. "Форбс".

В сряда тази седмица приложението бе пуснато в китайския град Тянцзин, във вторник - в българската столица София. Миналата седмица Uber стигна до Портланд (където сега срещу него се води дело), виетнамската столица Ханой и няколко града в
централната част на Флорида. В края на ноември ръководителят на отдела за глобална експанзия на Uber заяви пред списание "Бизнесуик", че през ден приложението бива пускано в нов град.

Само няколко седмици по-късно тази оценка изглежда остаряла. В зависимост от това как ще разпределите данните, събирани от Форбс, темпът на растеж на Uber е близо един град дневно. За последните 30 дни услугата е била пусната в 30 града, макар че в някои случаи става дума за региони, в които има по няколко града.

Авторът на Форбс Франк Бай нанася на карта разпространението на Uber от 2010 година, когато приложението бе пуснато в Сан Франциско, до 2014 година, когато е нараснало шесткратно.

Растежът му започва като няколко капки, разпръснати из Северна Америка. След това набира скорост и малко по-късно залива цялото земно кълбо.

Бързото разпространение на Uber е насочено към Азия. Миналата седмица компанията събра чудовищните 1,2 милиарда ранда финансиране, което увеличава пазарната й капитализация до 40 милиарда долара. Фирмата обещава да използва парите за устойчиви инвестиции, най-вече в Азиатско-тихоокеанския регион, писа главният й изпълнителен директор Травис Каланик.

Растежът на Uber в Азия не бе гладък, нито лесен. На огромни чуждестранни пазари като Китай и Индия местни конкуренти твърдят, че имат много по-голям пазарен дял от Uber, защото много по-добре разбират културата на страната - въпреки че Uber обикновено се старае да наема генерални мениджъри с опит на местния пазар.

В Китай Uber се бори с Kuadi Dache и Didi Dache – две приложения за повикване на таксита, които са подкрепяни съответно от китайските гиганти Alibaba и Tencent. В Индия местното приложение OlaCabs твърди, че държи 70 % от пазара, а Uber има едва 10 %. В понеделник Uber бе забранено и в региона на Делхи, след като бяха отправени обвинения, че пътничка е била изнасилена от шофьор на Uber, за който се предполага, че и преди е извършвал сексуални посегателства.

Междувременно Uber проникна в голяма част от САЩ – миналата седмица в 64 % от територията на САЩ е имало достъп до услугата.

Компанията обяви, че сега излиза в по-малките градове, някои от които обаче не могат да поддържат силни мрежи Uber след първоначалната вълна на интерес.

Градове като Флинт (Мичиган), Акрон (Охайо), Корпус Кристи (Тексас), Анкъридж (Аляска) често нямат коли на разположение или свободната кола е твърде далеч, независимо че там услугата бе въведена с фанфари и предложения за безплатни пътувания.

Основният конкурент на Uber в САЩ е Lyft, който е разпространен в около 65 града и не е излязъл на чуждестранния пазар. В Азия обаче огромни градове (които са и огромни пазари) все още очакват услугата. Uber работи в 11 града в Индия и мащабно набира хора в Китай. Карта на местата, в които Uber търси служители, показва десетки нови локации в Китай, Индия и Холандия, както и много места в целия свят.

Екипът по разрастването на компанията се движи с толкова бърз темп, че вече не се притеснява особено кое ще бъде следващото място, до което ще стигнат.

"В този момент се движим толкова бързо, че бих казал, това няма особено значение. Ако не сме на някое място сега, то ще бъдем там след седмица", казва ръководителят на отдела за глобална експанзия на компанията Остин Гайд пред "Бизнесуик".


TrafficNews.bgf